1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hälytysajoneuvot

Hälytysajoneuvojen vihreän aallon satelliittiohjaus etenee – ajoa helpottava Hali-järjestelmä voi olla käytössä valtakunnallisesti jo parin vuoden kuluttua

Kaupungit ja kunnat käyttävät nyt omia järjestelmiään liikennevalojen ohjaamiseen. Kokkola on yksi uuden järjestelmän pilottipaikkakunnista.

kaksi ihmistä istuu ambulansissa ja tutkii tietokonetta
Satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä tyhjää risteyksen siviiliajoneuvoista, jotta hälytysajossa päästään siitä läpi turvallisesti ja nopeasti. Hali-järjestelmän laatupäällikkö Jani Koppelo ja ensihoidon ylilääkäri Jukka-Pekka Koskela kävivät Kokkolassa testiajolla.

Hälytysajossa oleva ambulanssi lähestyy risteystä. Autossa oleva tunniste kertoo liikennevaloille, että vihreän aallon pitää avautua hälytysajoneuvon esteetöntä etenemistä varten.

– Näin sulavasti liikenne purkautuu ambulanssin edestä, sanoo testiajolla oleva Soiten ensihoidon ylilääkäri Jukka-Pekka Koskela Kokkolasta.

Kokkolassa pilotoidaan kansallista hälykuljetusten vihreän aallon Hali-järjestelmää., joka ohjaa liikennevaloja hälytysajoneuvojen tahtiin.

Hälytysajossa jokainen minuutti on tärkeä. Vihreä aalto tyhjää risteyksen turvallisesti siviiliautoista ja hälytysajoneuvo pääsee siitä sekä nopeasti että turvallisesti läpi.

– Elvytyksessä voidaan karkeasti sanoa, että yksi minuutti vastaa noin kymmentä prosenttia ennusteessa. Mitä nopeammin päästään kohteeseen, sitä parempi ennuste on, Koskela toteaa.

Monesta järjestelmästä yhteen

Vihreä aalto takaa hälytystehtävissä oleville ambulansseille ja paloautoille estettömän kulkemisen liikennevaloristeysten läpi. Järjestelmä näkee autojen GPS-pisteiden liikkeet ja avaa siitä mukaan risteyksiä vihreäksi, kun hälytystehtävssä oleva auto lähetyy valoristeystä.

Suomessa on tällä hetkellä monenlainen kirjo hälytysajoneuvoille vihreää aaltoa tuottavia liikennejärjestelmiä.

Kaupungit ja kunnat käyttävät omia maakunnallisia järjestelmiään. Niitä on käytössä ainakin Tampereen, Vaasan, Oulun ja Helsingin alueella sekä muutamissa pienemmissä kunnissa.

Nyt käytössä olevat järjestelmät eivät kommunikoi keskenään. Valtakunnallisella Hali-järjestelmällä halutaan juuri tähän muutos, sanoo järjestelmän laatupäällikkö Jani Koppelo.

– Parin vuoden päästä kaikkien hälytysajoneuvojen pitäisi olla samassa vihreässä aallossa, jos paikallisilla kunnilla on tahtotila liityä valtakunnaliseen Hali-järjestelmään. Tavoitteena on, että koko Suomi olisi saman järjestelmän piiriissä, Koppelo sanoo.

Tarkoitus on, että hälytysajoneuvot kommunikoivat yhden, kansallisen palvelimen kanssa. Valtakunnanlaajuisen järjestelmän etuna on, että hälytysajoneuvo voi käyttää sitä riippumatta paikkakunnasta, jossa kulloinkin ajetaan. Samalla paikallisten resurssien tarve järjestelmän ylläpitoon vähenee.

Lue seuraavaksi: Hälytysajoneuvoille vihreä aalto – Kokkolan kaupunki ottaa käyttöön liikennevalo-ohjausjärjestelmän

Jokaiseen hälytysajoneuvoon tulee kuvassa olevan boxi. Se kertoo liikennevaloille missä tarvitaan vihreää aaltoa. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

"Helpottaa kuljettajan työtä"

Pilottikäytössä olevan valtakunnallisen Halin on tarkoitus korvata kaikki entiset järjestelmät niin, että kaikki Suomessa hälytystehtävissä olevat autot saisivat vihreän aallon saapuessaan liikennevaloihin samasta järjestelmästä, paikasta riippumatta.

– Helpottaa kuljettajan työtä, kun tietää, että vihreä aalto seuraa hälytystehtävässä olevaa autoa. Toki vastuu on aina kuljettajalla eikä hälytysajo sinällään ole syy ottaa riskejä, Jukka-Pekka Koskela toteaa.

Koskela arvoi, että vihreää aaltoa hälytysajoneuvoille tuottava järjestelmä voi parhaimmillaan pelastaa henkiä.

– Varsinkin, jos kyseessä on kriittinen hälytystehtävä ja potilaalla on esimerkikisi sydänkohtaus, elvytys tai muu vastaava kiirellistä hoito vaativa sairaus.

Oulussa kehitetty

Hali-järjestelmää on kehitetty Oulussa noin kymmenen vuotta. Siellä järjestelmästä on saatu hyviä kokemuksia.

– Risteysturvallisuus on selkeästi parantunut, Jani Koppelo sanoo.

Hali-järjestestelmän suurimmat investoinnit tulevat tulevat autohin tarvittavasta GPS-laitteesta, joka kommunikoi liikennevalojen kanssa sekä palvelimista, jotka pyörittävät ohjemistoa.

Hälytysajoneuvot kommunikoivat yhden, kansallisen palvelimen kanssa. Valtakunnanlaajuisen järjestelmän etuna on, että hälytysajoneuvo voi käyttää sitä riippumatta paikkakunnasta, jossa kulloinkin ajetaan. Samalla paikallisten resurssien tarve järjestelmän ylläpitoon vähenee..

HALI-järjestelmän omistajia ovat Oulun kaupunki, Oulu-Koillismaan pelastuslaitos ja liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Tie (entinen ITM Finland).

Lue seuraavaksi: Paloautot ja ambulanssit testaavat tänään liikennevaloja Kouvolassa – uusi järjestelmä helpottaa hälytysautojen liikkumista