1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. terrorismi

Tutkija haastatteli 22 koulusurmista kiinnostunutta internetissä ja löysi useita seikkoja, jotka terrorismin tutkijoiden pitäisi tietää

Väitöstutkija Jenni Raitanen löysi koulusurmista kiinnostuneista kolme erilaista ryhmää.

terrorismi
Kynttilöitä tuotuna tapahtumapaikalle tiistai iltana.
Kuva on otettu Kuopion koulusurman jälkeen vuonna 2019. Simo Pitkänen / Yle

Internetissä on koulusurmien ympärille muodostuneita globaaleja yhteisöjä. Yhteisöihin kuuluu sekä potentiaalisia joukkosurmaajia että heitä, jotka eivät hyväksy koulusurmien väkivaltaa. Yhteisöjä on kuitenkin tutkittu vain vähän.

Valtiotieteiden maisteri Jenni Raitanen tutki väitöskirjassaan koulusurmiin liittyviä yhteisöjä ja niiden vaikutusta.

Raitanen haastatteli 22 koulusurmista voimakkaasti kiinnostunutta henkilöä internetin välityksellä ja toteutti vuoden kestäneen etnografisen tutkimuksen internetissä.

Raitasen tutkimuksen havaintojen mukaan koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneet henkilöt voidaan jakaa kolmeen ryhmään sen mukaan kuinka radikaaleja heidän mielipiteensä ovat.

Ensimmäinen ryhmä muodostuu koulusurmiin neutraalisti suhtautuvista, toinen henkilöistä, jotka sympatisoivat joitakin koulusurmaajia, ja kolmas heistä, jotka ovat kiinnostuneet toteuttamaan oman koulusurman.

– Koulusurmatutkimuksessa ei ole juurikaan tarkasteltu terrorismin tutkimuksen piirissä paljon tutkittua radikalisoitumisprosessia. Erityisesti internetin vaikutusta koulusurmaajien väkivaltaiseen radikalisoitumiseen tulisi tarkastella lisää, Raitanen kertoo tutkimustiedotteessa.

Ilmiönä voimakasta kiinnostusta koulusurmiin ei ole Raitasen mukaan juurikaan tutkittu, eikä sen vaikutusta ja yhteyttä koulusurmiin tunneta kunnolla.

Raitanen toi esille tutkimuksessaan, että koulusurma- ja terrorismitutkimus voisivat hyötyä toisistaan myös laajemmin.

Ryhmissä levitetään materiaalia

Koulusurmiin liittyvissä yhteisöissä luodaan, muokataan ja levitetään koulusurmiin liittyvää materiaalia.

Vaikka haastateltavat olivat lähtöisin eri puolilta maailmaa, tavat, joita he kertoivat koulusurmista ja itsestään, olivat kuitenkin silmiinpistävän samankaltaisia.

– Koulusurmista voimakkaasti kiinnostuneilla on toisistaan eroavia kiinnostuksen tasoja ja kohteita, eikä voimakaskaan kiinnostus aiheeseen tarkoita, että henkilö haluaisi toteuttaa itse koulusurman, Raitanen toteaa.

Raitasen mukaan on ongelmallista on, että koulusurmayhteisöihin kuuluu myös potentiaalisia joukkosurman tekijöitä, yhteisöissä jaetaan koulusurmia yksinkertaistavia narratiiveja ja annetaan koulusurmaajille mainetta ja statusta.

Raitasen mukaan koulusurmayhteisöjä ei ole osattu hyödyntää koulusurmien ehkäisyssä, vaikka usea yhteisön jäsen ei hyväksy koulusurmien väkivaltaa.

VTM Jenni Raitasen sosiaalipsykologian tutkimusalaan kuuluva väitöskirja Deep Interest in School Shootings Online (siirryt toiseen palveluun) tarkastetaan julkisesti perjantaina 29.1.2021.

Lue seuraavaksi