1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raiteet

Uuden itäisen ratayhteyden suunnittelua jatketaan Kouvolan kautta – hankeyhtiön perustamisesta neuvotellaan

Talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa uuden itäisen ratayhteyden edistämistä.

raiteet
Ett fjärrtåg kör förbi.
Seuraavaksi liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa neuvotteluja Itäradan hankeyhtiön perustamiseksi. Lukas Rusk / Yle

Itäradan toteutuminen näyttää entistä todennäköisemmältä.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa uuden itäisen ratayhteyden edistämistä. Neuvotteluja jatketaan Itäradan, eli Porvoon ja Kouvolan kautta itään kulkevan ratavaihtoehdon pohjalta.

Vaihtoehdot uudelle Helsingistä itään lähtevälle junaradalle ovat olleet Itärata sekä Itäinen rantarata, joka kulkisi Porvoosta Loviisan ja Kotkan kautta itään. Aiemmin esillä on myös ollut rata, joka kulkisi Lahdesta Mikkeliin.

ratalinjaus porvoo kouvola
Jyrki Lyytikkä / Yle

Neuvottelut jatkuvat

Liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa neuvotteluja Itäradasta hyötyvien kuntien ja mahdollisesti muiden julkisyhteisöjen kanssa hankeyhtiön perustamiseksi.

Hankeyhtiön tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Itäradan hankeyhtiön suunnittelukustannukset ovat alustavan arvion perusteella noin 70 miljoonaa euroa.

Valtio omistaisi hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia. Hankeyhtiön perustamisen edellytyksenä olisi, että muut osakkaat sitoutuisivat yhtiön pääomittamiseen noin 49 prosentin osuudella arvioiduista rakentamisvalmiuden edellyttämän suunnittelun kustannuksista sekä muista hankeyhtiön toiminnan edellyttämistä kustannuksista.

Itäradan varrella sijaitsevat kaupungit ovat jo aiemmin tehneet päätöksiä siitä, millä summilla ne olisivat valmiita osallistumaan radan suunnittelukustannuksiin hankeyhtiössä. Esimerkiksi Kouvola olisi valmis laittamaan pöytään vajaat 5 miljoonaa euroa ja Lappeenranta noin 3,6 miljoonaa.

Lue lisää: Noin 20 kuntaa valmiita rahoittamaan jommankumman itäisen ratayhteyden suunnittelua – nyt odotetaan kutsua ministeriön neuvottelupöytään

Hankeyhtiö tulisi liikenne- ja viestintäministeriön omistaja-ohjaukseen.

Valtion rahoitusosuudesta ja Itäradan hankeyhtiön pääomittamisesta päättää aikanaan eduskunta.

Muita vaihtoehtoja ei lakaista maton alle

Linjaus ei sulje pois muiden idän suunnan liikenneyhteyksien kehittämistä tulevaisuudessa.

Ministerivaliokunta kertoo tiedostavansa tarpeen kehittää itäisen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen saavutettavuutta sekä teollisuuden kuljetusten edellytyksiä. Etenkin Kotka on puolustanut Itäistä rantarataa sillä, että se hyödyttäisi Hamina-Kotkan satamaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö tekee selvityksen itäisen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen elinkeinoelämän kuljetusten kehittämisestä ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn vahvistamisesta.

Voit keskustella aiheesta 22.1. klo 23 saakka.

Lisää aiheesta:

Ministeriö haluaa uuden rautatien Helsingistä Kouvolaan – itäinen rantarata jäämässä haaveeksi

Kynsin hampain itäisestä rantaradasta kiinni pitävä Kotka löi pöytään 16 miljoonaa euroa lisää, eikä ehkä turhaan – LVM: ''Arvioimme uudestaan''

Itäisen ratayhteyden eri vaihtoehdot selvitetään tasapuolisesti – Kouvola ja Kotka repivät uutta junarataa päinvastaisiin suuntiin

Lue seuraavaksi