1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rautatieliikenne

Liikenneministeri Harakka: Isot junaratahankkeet eivät näivetä kaupunkiseutujen työmatkaliikennettä

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) katsoo, että kymmenien miljoonien käyttäminen tulevaisuuden ratahankkeiden suunnitteluun on osa tavallista prosessia.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan junaliikennettä Suomessa tullaan lisäämään, joten nykyisten radanvarsikaupunkien huoli kaukojunaliikenteen menettämisestä uusille raiteille on turha. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) vakuuttaa, etteivät uudet ratahankkeet heikennä esimerkiksi Lahden ja Helsingin sekä Hämeenlinnan ja Helsingin välistä junaliikennettä.

Lahdessa huolta on herättänyt Itärata-hanke, joka toteutuessaan veisi itään suuntautuvaa kaukojunaliikennettä Helsinki–Porvoo–Kouvola-välille. Hämeenlinnassa pelätään, että nopea yhteys Helsingistä Tampereelle eli Suomirata päätettäisiin rakentaa oikaisten niin, ettei Hämeenlinna olisi yhteyden varrella.

Ministeri Harakan mukaan nykyisten raiteiden varrella olevien kaupunkien huoli junaliikenteen kuihtumisesta on turha. Hänen mukaansa tavoitteena on, että yhä useampi suomalainen siirtyisi kulkemaan junalla, minkä vuoksi junaliikennettä on tarkoitus lisätä.

Sen lisäksi, että nopeuksia pitkillä etapeilla kasvatetaan, myös kasvukeskusten läheisyydessä olevien kaupunkien työmatkaliikenne on olennaista.

– Esimerkiksi huoli Hämeenlinnan ja pääkaupunkiseudun välisten yhteyksien heikentymisestä nopean radan osalta on turha, koska aivan keskeinen syy miksi junayhteyksiä parannetaan on se, että helpotetaan ihmisten työssäkäyntiä junalla kasvukeskusten ympäristössä, Harakka sanoo.

Hän muistuttaa myös, että Itäradan rakentamisen edellytys on Savon- ja Karjalan-ratojen peruskorjaus, joka lähivuosina nopeuttaa myös Lahden kautta kulkevia yhteyksiä.

Rakennuspäätökset 2030-luvulla

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korostaa, että etenkin Itärata- ja Suomirata-hankkeet ovat vielä varhaisessa vaiheessa, ja että ne ovat ensi vuosikymmenen projekteja.

Itärata-hankkeen etenemisessä otettiin vastikään uusi askel eteenpäin, kun talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti puoltaa uuden itäisen ratayhteyden Porvoo–Kouvola-vaihtoehdon edistämistä.

– On merkittävää huomata, että tämä (talouspoliittisen ministerivaliokunnan) Itärata-päätös tarkoittaa vain uuden linjauksen suunnittelua. Päätöksiä mahdollisesta rakentamisesta tehdään tämän vuosikymmenen jälkeen.

Jo suunnittelua varten perustettava hankeyhtiö on etenkin kunnille suuri investointi. Porvoo–Kouvola-linjauksen suunnittelun on arvioitu maksavan noin 70 miljoonaa euroa. Ministeri Harakan mukaan suunnittelun hinta kuuluu asiaan, vaikka rakentamispäätöksistä ei ole varmuutta.

– Suunnittelussahan on aina se vaihtoehto olemassa, että se ei toteudu. Se on tietenkin aivan välttämätöntä kun suuria investointeja, kuten Suomirataa, Turun Tunnin junaa tai Itärataa pohditaan. Nämä kaikki ilmansuunnat tehdään yhdenvertaisesti, samoilla ehdoilla, valtion ja kunnan tasaosuuksin.

Lue myös:

Kaupungit iloitsevat Itäradasta: "Nyt on hyvin huojentunut olo" – lue kommentit Kouvolasta, Kuopiosta, Joensuusta ja Lappeenrannasta

Lahden kaupunginjohtaja Itärata-hankkeen etenemisestä: "Edessä on vielä pitkä keskustelu ja kamppailu"

Pääministeri Sanna Marin pitää Kanta-Hämeen kaupunkien näkemyksiä pääratalinjauksesta vakuuttavina

Hämeenlinna merkitsee kahdella miljoonalla eurolla Suomi-rata Oy:n osakkeita