1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Lufthansa

Lufthansa tekee miljoona euroa tappiota joka toinen tunti – yhtiö karsii rajusti tappiollisia reittejä

Lufthansa korvaa monia lyhyitä lentoreittejä junilla, kun yhtiö yrittää palauttaa toimintaansa kannattavaksi.

Lufthansa
Flygplan tillhörande Lufthansa på flygplatsen i Hamburg den 31 mars 2014
Lufthansa on vähentänyt koronapandemian aikana 29 000 työpaikkaa. EPA/MAJA HITIJ

Euroopan toiseksi suurimmalle lentoyhtiölle Lufthansalle miljoonan euron tappio joka toinen tunti on jo merkittävän kululeikkauksen tuoma saavutus, sanoi Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr Euroopan ilmatilaa valvovan Eurocontrolin webinaarissa.

– Aiemmin teimme miljoonan euron tappion joka 90. minuutti, joten kululeikkaukset ovat alkaneet tuottaa tulosta, pohti Spohr.

Spohrin mukaan yhtiö ei lennä kannattamattomia reittejä, ja tästä syystä se on supistanut lentotarjontaa monia kilpailijoita enemmän.

Esimerkiksi Suomen reiteillä tämä tarkoittaa sitä, että tammikuussa päivän matkustajat mahtuvat yhdelle Frankfurtin ja Helsinki-Vantaan väliselle edestakaiselle vuorolle. Lentojen määrä lisääntyy helmikuusta alkaen.

Normaalisti yhtiö lentäisi Frankfurtiin kolme edestakaista vuoroa päivässä, ja lisäksi olisi suoria lentoja Müncheniin.

Två flygvärdar pratar med kunder i ett långdistansflyg.
Lufthansa lentää tammikuussa Helsinki-Vantaalta Frankfurtiin yhden edestakaisen lennon.Rainer Klotz Editorial / Alamy/All Over Press

Mutta samalla joka viides työntekijä on joutunut jättämään yhtiön. Viime vuoden alkupuolella Lufthansa-konsernissa oli 135 000 työntekijää, vuoden lopussa enää 106 000.

Valtion miljarditukea osin käyttämättä

Saksa myönsi keväällä 2020 Lufthansalle yhdeksän miljardin euron pelastuspaketin, ja samalla Saksan hallitus sai 20 prosentin osuuden yhtiöstä.

Spohrin mukaan Lufhansa on tähän mennessä käyttänyt pelastuspaketista kolme miljardia euroa, eikä välttämättä tarvitse koko summaa. Yhtiön tulevaisuus näyttää nyt turvatummalta kuin viime kesänä, jolloin Lufthansan pelättiin ajautuvan selvitystilaan.

Lue lisää: Lufthansa säästyy sittenkin yrityssaneeraukselta? Suuromistaja antoi tukensa pelastuspaketille ja liitto taipui työehtojen muutoksiin

Lufthansa korvaa lyhyitä lentoreittejä junalla

Lufthansa lensi keskiviikkona 204 lentoa, mikä on peräti 86 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019 vastaavaan aikaan. Eniten yhtiö on karsinut Saksan sisäisiä lentoja, joista monet ovat olleet yhtiölle tärkeitä syöttölentoja kaukoreiteille.

– Vähennämme lentämistä lyhyillä reiteillä, sanoi Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr.

Lufthansan ja Saksan rautatieyhtiön Deutsche Bahnin Lufthansa Express Rail-palvelu tarjoaa lentomatkustajille 17 paikkakunnalta yhteyden Frankfurtin lentoasemalle. Juniin on varattu paikkoja Lufthansan matkustajille, ja lentolippu käy matkalippuna.

– Tämä edellyttää, että lentoasemalta on suora yhteys junaan, ja juna tarjoaa kilpailukykyisen tuotteen, jolloin lyhyelle lennolle ei ole tarvetta.

Frankfurtin lisäksi junan ja lennon yhdistäviä matkaketjuja on tulossa Berliinin uudelle Brandenburgin lentoasemalle sekä Düsseldorfiin.

Lufthansan toimitusjohtajan Carsten Spohrin mukaan konserni tulee pienenemään pysyvästi koronapandemian jälkeen. Yhtiö on vähentänyt laivastostaan yli 100 lentokonetta ja lopettanut kaksi lentoyhtiötä, saksalaisen Sun Expressin ja Germanwingsin.

En man i blå kostym som har händerna i kors.
Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr sanoo, että yhtiö alkaa lentää haamulentoja, mikäli EU-komissio aikoo vapauttaa kilpailulle elintärkeät nousu- ja laskeutumisajat Euroopan pääkentiltä. SASCHA STEINBACH/EPA

– Arvioimme, että vuoden lopulla lennämme 40–60 prosenttia niistä lennoista, joita meillä oli vuosi sitten, pohti Spohr.

Yhdeksän euron lentoja

EU:n komissio päättää lähiviikkoina ruuhkaisimpien lentoasemien sloteista eli nousu- ja laskeutumisajoisaikoja koskevasta sääntelystä. Koronapandemian ajan lentoyhtiöiden ei ole ollut pakko käyttää niille myönnettyjä slotteja, mutta erityisesti halpalentoyhtiöt ovat vaatineet vapaampaa pääsyä pääkentille. Tämä edellyttää slottiaikojen siirtämistä niiden käyttöön.

– Me teemme mitä tahansa, jotta säilytämme meille elintärkeät slottiajat. Jos on tarpeen, alamme lentää tyhjillä koneilla, tai myymme vaikka yhdeksän euron lippuja, jotta saamme matkustajia ja pystymme pitämään lennot järjestelmissä.

Lue lisää:

Halpalentoyhtiöt vaativat lisää vuoroja Euroopan pääkentille – EU jakaa pian varjellut nousu- ja laskeutumisajat uudelleen

Lue seuraavaksi