1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpyörät

Polkemalla työmatkat voit kuitata kotona käyttämäsi sähkön hiilitaakan

Hallituksen uudet porkkanat työmatkapyöräilyn lisäämiseen näyttävät purevan hyvin.

Kepa Sipponen (vas) on hankkimassa sähköavusteista polkupyörää. Forsportin yrittäjä Toni Forsblom opastaa. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Vanhojen autojen romutuspalkkio on suomalaisille tuttu juttu. Tämän vuoden alusta alkaen romutuspalkkiota on voinut hyödyntää myös polkupyörän hankinnassa. Toinen hallituksen kannustin on työmatkapyöräilyn tuki.

Kun yritys tai työntekijä hankkii esimerkiksi sähköavusteisen pyörän työmatkojen taivaltamiseen, ajopelin hinnan voi vähentää verotuksessa 1 200 euroon asti vuodessa.

Molemmat porkkanat ovat toimineet hyvin. Varsinkin sähköavusteiset pyörät ovat käyneet kaupaksi. Pyörämyyjien ja maahantuojien varastot tyhjenivät tammikuun edetessä nopeasti.

Useita malleja pitää etukäteen varata ja odottaa, että uusi erä saapuu. Sähköavusteisia pyöriä on tammikuun aikana myyty vilkkaasti eri puolilla Suomea.

Raisiolainen Kepa Sipponen päätti romuttaa vanhan autonsa ja käyttää romutuspalkkion sähköavusteisen pyörän hankkimiseen.

Naantalilaisessa Forsportissa sopiva ajopeli vielä löytyi. Sipposen polvet ovat heikossa kunnossa ja sähköavusteisella pyörällä hän uskoo selviävänsä mainiosti noin kymmenen kilometrin työmatkasta Raisiosta Naantaliin.

Työmatkapyöräily on hyvä ilmastoteko

Varsinais-Suomen kuntien yhteinen kestävän kehityksen asiantuntijaorganisaatio Valonia seuraa ilolla pyörien yleistymistä.

Kestävän liikkumisen asiantuntija Paula Väisänen sanoo pyöräilyn olevan hyvä ilmastoteko. Lisäksi polkeminen on hyvää liikuntaa.

Jos työmatka yhteen suuntaan on kymmenen kilometrin mittainen, autolla liikkuen hiilidioksidia syntyy noin 500 kiloa vuodessa. Kun vaihtaa auton polkupyörään, tuo 500 kiloa säästyy ja ilmasto kiittää.

Säästynyt hiilimäärä on Väisäsen mukaan suunnilleen sama kuin mitä syntyy sähkönkäytössä yhden ihmisen osalta rivi- tai kerrostaloasunnossa, esimerkiksi sähkölämmitys poislukien.

Sähköavusteisen pyörän sähkönkulutus ja hiilitaakka on minimaalinen auton hiilipäästöihin verrattuna.

Sähköavusteisen pyörän etuna on Väisäsen mukaan se, että sillä jaksaa kulkea pidempiä työmatkoja. Sähköavusteisella pyörällä on myös helppo pidentää pyöräilykautta.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella 23.1.2021 kello 23.00 asti.

Lue myös:

Polkupyörä työsuhde-etuna tai vanhan auton romutuspalkkiolla? Uudet kannustimet pyöräilyyn näkyvät jo pyöräkaupoissa

Liikkumisen työsuhde-edut paranivat budjettiriihessä: Sähköautoille viiden vuoden tuki, polkupyörän vero-etu nousi