1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. myynti

Näitä suomalaiset ostavat lumipyryn keskellä – juoksumattoja, vaahtomuoviliukureita ja merinovillakerrastoja

Toini-pyry toi tammikuussa Suomeen runsaasti lunta, ja seuraukset näkyvät kuluttamisessa.

myynti
Lapset laskee mäkeä Taivaskalliolla Helsingissä.
Pulkat ja liukurit ovat menneet viime viikkoina kuin kuumille kiville. Kuvituskuva.Jussi Koivunoro / Yle

Viime viikkojen lumentulo on saanut suomalaiset ostamaan valtavia määriä talven sesonkituotteita.

SOK:n käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen kertoo, että lasten ja aikuisten toppavaatteiden sekä hiihtourheiluvaatteiden myynti on käynyt jopa 10-kertaisesti tuoteryhmästä riippuen viime vuoteen verrattuna.

Talviurheiluvälineiden myyntivauhti viime vuoteen verrattuna on puolestaan ollut yli kuusinkertainen.

– Kuvaavaa kysynnässä on, että tänä vuonna yksittäisen kahden päivän myynti oli suurempi kuin koko tammikuun myynti viime vuonna, Viinikainen sanoo.

Satojatuhansia hakuja

Tori.fi-sivustolla tällä hetkellä kaikista suosituimpia ilmoituksia ovat laskettelu- ja hiihto-osastojen ilmoitukset, joita molempia katsottiin viime viikon sunnuntaina lähes 300 000 kertaa.

Ne menivät jopa yleisesti suosituimpien huonekaluilmoitusten ohi, kertoo vertaiskauppatuntija Laura Kuusela.

– Tällä hetkellä kaikista eniten haetaan suksia, lumilautoja, monoja, laskettelusuksia, luistimia, luistelusuksia ja kypäriä. Suksia haetaan päivätasolla yli 6 000 kertaa.

Kuusela kertoo myös, että maalivahdin varusteita haetaan yllättävän paljon. Myös juoksumatoilla on ollut tasaisesti kysyntää heti sen jälkeen, kun lumi peitti maan.

Vaahtomuoviliukureista hitti

Lumipeitteen myötä pulkkien, liukureiden ja luistimien kysyntä lähti nousukiitoon.

Esimerkiksi K-Citymarketeissa ja Tokmannilla hittituotteeksi ovat nousseet vaahtomuovista valmistetut, pehmustetut liukurit.

– Keveitä liukureita on lasten helppo itse kantaa pulkkamäessä. Eniten kysytään kuitenkin perinteisiä pulkkia, kertoo Tokmannin viestintäpäällikkö Maarit Mikkonen.

Lisäksi lumityövälineet, kuten lumikolat, -lapiot ja -harjat, ovat menneet tammikuussa kuin kuumille kiville.

– Ne ovat myyneet vuoden alusta 17-kertaisesti viime vuoteen verrattuna, ja lumilinkokauppa on ollut 10-kertaista, kertoo SOK:n käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.

Laatu ja lämpö kiinnostavat vaateshoppailijaa

Niin ikään talvivaatteiden ja -kenkien sekä aluspukeutumisen myynti on ollut vahvaa.

– Erityisiä hittituotteita ovat olleet merinovillaiset kerrastot. Lisäksi olemme myyneet hyvin ulkoiluvaatteita, talvikenkiä sekä naisten neuleita, kertoo Maarit Mikkonen Tokmannilta.

Samaa viestiä kertoo myös SOK:n tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjauksen ryhmäpäällikkö Mari Viri. Hänen mukaan asiakkaat arvostavat nyt laadukkaita ja lämpimiä materiaaleja, kuten merinovillaa.

– Hittejä tänä talvena ovat olleet takeissa muhkeat topat ja kengissä lämpimät nilkkurit, Viri kertoo.

Lue seuraavaksi:

Suksikauppa käy nyt niin liukkaasti, että monoista voi tulla jopa pula – ostajina konkarihiihtäjien lisäksi myös nuoret aikuiset

Koronavuosi sai eteläsuomalaiset villiintymään moottorikelkkailusta – urilla rikottu ennätyksiä: "Ei viime vuosina tällaista ole koettu"

Lue seuraavaksi