Hyppää sisältöön

Helppo ottaa, mutta hankala irtisanoa – kuukausimaksulliset palvelut lisääntyvät ja yritykset kikkailevat monin konstein saadakseen maksut rullaamaan kuusta toiseen

Kuukausimaksulla voi saada käyttöönsä rajattoman määrän musiikkia ja leffoja, mutta myös terveyspalveluita ja kahvia.

Kuluttaja-asianmies Väänänen sanoo, että esimerkiksi musiikkipalvelu Spotify on palvelu, jonka irtisanomisen hankaluuksista kuluttajat raportoivat. Kuukausimaksupalvelulla voi ostaa myös kahvia ja terveyspalveluita. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle, Wu Hong / EPA ja Ismo Pekkarinen / AOP

Kuusi euroa sinne, kymppi tänne. Maksatko sinäkin huomaamattasi suuren summan kuukaudessa erilaisista palveluista?

Kuukausimaksuja on jo vuosia maksettua esimerkiksi elokuva-, musiikki- tai kuntosalipalveluista, mutta nyt kuukausimaksulla voi ostaa oikeuden noutaa kahvia tai käyttää terveyspalveluita mielin määrin.

Asiantuntijoiden mukaan kuukausimaksupalveluiden suosio on kasvanut digitalisaation myötä, eikä loppua näy – puhutaan subscription economysta. Sen menestys johtunee siitä, että hinnoittelumalli tuo etuja sekä kuluttajalle että yritykselle.

Yritykselle ne tuovat ennustettavuutta toimintaan, ja niiden avulla yritykset pystyvät tarjoamaan kuluttajille edullisempia ja räätälöityjä palveluita, sanoo hinnoittelun psykologiaa tutkinut Outi Somervuori.

Samalla yritys sitouttaa kuluttajan asiakkuussuhteeseen – totta kai haen kahvini sieltä, mihin olen sopimuksen tehnyt, antaa Takuusäätiön kehittämispäällikkö Minna Markkanen esimerkin.

Kuukausimaksupalveluiden käyttö ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta: se näkyy kilpailu- ja kuluttajavirastossa, missä asiakkaat joutuvat turvautumaan kuluttajaneuvonnan apuun, kun palvelun irtisanominen on osoittautunut hankalaksi, kertoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Ennen kuin siirtää kaiken kulutuksensa kuukausimaksueriin ja luottokortille, kuluttajan kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan seikkaan.

1. Rahan taju katoaa. Takuusäätiön Minna Markkasen mukaan rahan taju häviää, kun se ei ole mitään konkreettista, vaan digitaalista ja mobiilissa. Käteisellä maksaminen aktivoi aivoissa samoja alueita kuin fyysinen kipu, mutta luottokortilla maksaminen ei anna aivoille samanlaista viestiä.

Markkasen mukaan moni velkaantunut ei oikein itsekään tiedä, miten ajautuu velkakierteeseen, sillä kuluttaminen on helppoa ja huomaamatonta.

2. Yritys ei halua kuluttajan irtisanovan palvelua. Tammikuussa 16 kuluttajansuojajärjestöä Euroopassa ja Yhdysvalloissa nosti kanteen Amazonia vastaan (siirryt toiseen palveluun). Kanteen mukaan Amazon Prime -videopalvelujäsenyys on liian monimutkaista irtisanoa.

– Monissa palveluissa irtisanominen on tehty vaikeaksi, eikä niitä voi irtisanoa applikaatiosta. Sen sijaan pitää mennä nettisivulle ja irtisanoa palvelu. Ei ole sattumaa, että tilausta ei voi perua applikaation kautta, sanoo Takuusäätiön Markkanen.

Irtisanomiset ovatkin usein useiden klikkauksien takana.

Jotkin aikakauslehdet vaativat irtisanomista ruuhkaisen asiakaspalvelun kautta ja aiemmin jotkin kuntosalit hyväksyivät irtisanomisen vain tiettyyn aikaan toimistolla, vaikka liittymään pystyi kätevästi netissä, kertoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

– Kuluttajia kismittää se, että palveluun on vaivaton liittyä parilla klikkauksella, mutta irtisanominen vaatii salapoliisityötä.

Monet yritykset tarjoavat ilmaisen kokeilujakson ja siksi ne onkin helppo ottaa käyttöön. Tuon ilmaisen kokeilujakson jälkeen ne jäävät helposti rullaamaan kuukaudesta toiseen.

– Tiedetään, että kuluttajat ovat usein passiivisia ja palvelun annetaan jatkua, vaikka sitä ei käytettäisikään. Olisi reilua, että irtisanominen olisi yhtä helppoa ja sujuvaa kuin palveluun liittyminen, Väänänen sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon voi olla yhteydessä (siirryt toiseen palveluun), mikäli sopimuksissa ilmenee ongelmia tai epäselvyyksiä. Virasto voi myös puuttua kohtuuttomiin sopimusehtoihin.

3. Pienistä maksuista kertyy suuret summat. Varsinkin pienet summat ovat asiantuntijoiden mukaan sellaisia, jotka helposti unohtuvat. Varsinkin pienituloisille niistä voi kuitenkin kertyä suurelta tuntuvia summia.

– Tietyllä tavalla nämä ovat riski taloudenhallinnalle, kun sidotaan niitä pieniä tuloja, sanoo Takuusäätiön Markkanen.

Tutkija Outi Somervuoren mukaan on kuukausimaksut vaativat kuluttajalta tarkempaa seuraamista, sillä palvelut saattavat pyöriä kuukausiakin ilman, että niitä käytetään.

Osamaksu on velan ottamista, vaikka se ei välttämättä siltä tunnu, huomauttaa Takuusäätiön Minna Markkanen. Kuva: Sami Takkinen / Yle

4. Erissä tuotteet tuntuvat halvemmilta. Puhelimia on jo useita vuosia maksettu osamaksuilla. Takuusäätiön Minna Markkanen sanoo, että varsinkin nuorilla puhelin on – ymmärrettävästi – tärkeä ostos, ja ne saattavat olla hyvinkin arvokkaita. Esimerkiksi 36 maksun erässä hinta kuitenkin tuntuu pienemmältä.

– Se koetaan halvemmaksi, vaikka kalliit puhelimet ovat saman hintaisia, ostaa sen kerralla tai osissa. Se on velan ottamista, vaikka sitä ei moni miellä.

Osamaksuista voi Markkasen mukaan kertyä suuriakin velkaongelmia – varsinkin, jos ei ole säännöllisiä tuloja.

Tutkija Somervuoren mukaan kuukausihinta on kuluttajalle houkuttelevampi kuin esimerkiksi vuosimaksu.

– Ihmiset eivät luontaisesti ole innostuneita sitoutumaan, eikä haluta maksaa turhasta. Jos myyjä pyytää sitoutumista vuodeksi, yleensä hinta vuodelle on silloin edullisempi.

5. 9,90 on kuluttajan suosikkihinta. Kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan kasvaa, kun hinta laskee, mutta hinnan alennuksissa on myös alaraja, jonka jälkeen kiinnostus rupeaakin laskemaan, kertoo tutkija Outi Somervuori. Liian alhainen hinta voi siis myös tuntua epäuskottavalta.

Somervuori kertoo, että hinnoittelun psykologian tutkimukset ovat osoittaneet, että hinta, joka päättyy numeroihin 99, koetaan houkuttelevammaksi muihin lukuihin verrattuna.

Kiinnostus sellaista tuotetta kohtaan, jonka hinta on 9,90 on siis suurempi kuin sellaisten, jotka ovat esimerkiksi 8,90 tai 10,90. Somervuoren mukaan monen kuukausimaksullisen palvelun kuukausihinta perustuu tähän.

6. Palvelu voi olla fyysistä tuotetta ekologisempi. Takuusäätiön Markkanen näkee, että palvelun ottaminen voi kuitenkin olla ekologisempi vaihtoehto. Kun kirjat, elokuvat ja musiikki kulkevat taskussa, ne eivät pölyty hyllyssä. Tämän lisäksi palveluissa on usein paljon valinnanvaraa ja kulutusmahdollisuuksia.

Lue myös:

Netflixin tilaajamäärä paisui ennätyksiin koronavuonna

Disneyn suoratoistopalvelu käynnistyi Suomessa – Tutkija: ollaan lähellä kipukynnystä, jonka jälkeen kaikille ei riitä katsojia

Katsotko sarjat ahmimalla? Näin taklaat terveyshaitat ja saat mielenrauhan ruudun äärellä