Lumi ja pakkanen eivät pysäytä paljasjalkajuoksijaa, kun avuksi otetaan villasukat

Villasukkajuoksu on hauskaa, halpaa ja terveellistä – näin pääset alkuun!

Villasukkajuoksu on paljasjalkajuoksun talvimuoto. Laji sopii melkeinpä kaikille, jotka haluavat kokeilla lenkkeilyä ilman kenkiä. Lumi ja villasukka pehmentävät askellusta.

Paras sukkajuoksukeli on puuterihanki, ilman lämpötila noin -5 astetta tai sen alle.

Nuoskalumi paakkuuntuu helposti sukkiin ja jalat voivat kastua lämpimällä kelillä.

Paakkuuntumista voi estää säilyttämällä päällimmäisiä villasukkia ulkona.

Oikeaoppinen sukkajuoksutekniikka mukailee jalan luonnollista askellusta. Se on unohtunut monella tukevia kenkiä käyttävällä.

Ensin laskeutuminen päkiän kautta hankeen ja sitten luonnollinen rullaus kohti uutta ponnistusta.

Pekka Parviainen, villasukkajuoksija

Pue lenkille aina vähintään kahdet, mielellään kolmet villasukat päällekkäin.

Estä sukan valuminen tiivistämällä varsi esim. kuminauhalla, hiuslenkillä, teipillä tai tuubihuivilla.

Näiden lisänä voit käyttää vaikka säärystimiä.

Villasukilla juostessa töihin pääsee huomattavasti enemmän jalan pieniä lihaksia ja niveliä kuin kenkiä käyttäessä. Myös tasapainoa haastetaan, mikä kehittää keskivartalon tärkeitä syviä lihaksia.

Pasi Pirhonen, villasukkajuoksija

Villasukkajuoksu on parasta umpihangessa. Polvia ylös nostamalla saat hetkessä kunnon treenin.

Muista kuitenkin aloittaa maltilla, jos et ole tottunut paljasjalkajuoksuun. Välillä voi hyvin myös kävellä.

Sitten ei muuta kuin sukkaa toisen eteen ja nauttimaan!

Tekijät

Toimittaja

Alexandra Kral-Leszczynski

Kuvaajat

Mikko Ahmajärvi ja Jari Pussinen

Visuaalinen journalisti

Illusia Sarvas

Lähteet

  • Asiantuntijat: Pekka Parviainen ja Pasi Pirhonen

Julkaistu 31.1.2021