Hyppää sisältöön

Autot lisääntyvät Lahdessa, ja uusia pysäköintitaloja pitäisi päästä pian rakentamaan – kustannukset eivät jää ainoastaan kaupungille

Lahden keskustaan kaavaillaan pysäköintilaitosten rakentamista noin 40 miljoonalla eurolla.

Ensimmäinen uusi pysäköintitalo nousee todennäköisesti Ranta-Kartanoon. Alueen rakentuessa vanhan linja-autoaseman takana oleva pysäköintikenttä poistuu käytöstä. Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Lahden keskustaan kaavaillaan yli tuhatta uutta pysäköintipaikkaa jo lähivuosina. Kaupungissa on valmisteltu linjausta, jonka mukaan Lahteen rakennetaan kolme pysäköintilaitosta. Ne tulevat Ranta-Kartanoon, Matkakeskukseen ja kaupunginsairaalalle.

Pysäköintipaikkoja tulee kaikkiaan 1 480. Siltapuisto jää pois käytöstä ja sen vanha osa puretaan.

Pysäköintilaitosten rakennuskustannukset riippuvat siitä, rakennetaanko pysäköintipaikkoja maan päälle vai kalliimmin maan alle. Laitosten karkea hinta-arvio on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa. Maa alle rakentaminen on noin 1,5-kertaa kalliimpaa kuin maan päälle.

Lahden kaupugin projektipäällikkö Pirkko-Leena Jakonen muistuttaa, että kustannuksiin saadaan helpotusta myymällä kaavavelvoitepaikkoja rakennusliikkeille. Kaupunki saa yhdestä velvoitepaikasta 25 000 euroa.

– Esimerkiksi Ranta-Kartanosta teimme juuri Avain-yhtiöiden kanssa sopimuksen, että he ostavat sieltä jo 1,5 miljoonalla eurolla paikkoja, kun heidän rakennushankkeensa käynnistyy siihen viereen.

Valmiit pysäköintilaitokset myös edistävät rakentamista, sillä asukkaille tarvitaan parkkipaikkoja. Jakosen mukaan esimerkiksi Toriparkki on mahdollistanut täydennysrakentamista keskustassa.

– Tämä on vähän sellainen tilanne, että kaikki voittavat, ja me saamme myös muut kiinteistöt osallistumaan näihin investointikustannuksiin.

Parkkitalo on luolaa joustavampi

Lahden kaupungin projektipäällikkö Pirkko-Leena Jakonen kertoo, että autojen määrä näyttää Lahden keskustassa ja sen ympärillä kasvavan vielä lähivuosina, joten parkkipaikoille tulee tarvetta.

Koska autoilu kuitenkin saattaa tulevaisuudessa vähentyä, olisivat maan päälle rakennettavat parkkitalot Jakosen mukaan parkkiluolia parempi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä.

– Maailmallakin on esimerkkejä siitä, että mietitään jo suoraan mitä rakennukselle tehdään, jos sitä ei enää tarvita pysäköintitaloksi. Puretaanko ja tehdään asuntoja, vai pystyykö sitä käyttämään johonkin muuhun. Maan alle kaivetun luolan jatkokäyttöä on hankala keksiä, Jakonen selittää.

Pysäköintipolitiikka päättäjien käsiin

Kunkin pysäköintilaitoksen rakentamisesta tehdään päätökset erikseen. Kaupunginhallitus päättää seuraavaksi, hyväksyykö se pysäköintipolitiikan eli ryhdytäänkö valmistelutyössä laadittujen linjausten mukaan etenemään. Tekninen ja ympäristölautakunta päätti pysäköintipolitiikan päivityksestä kokouksessaan 26. tammikuuta.

Pysäköintipolitiikassa mainitaan tulevaisuudessa uusia pysäköintipaikkoja tarvitsevina kohteina Paavola, Moisionkatu, Urheilukeskus ja Sibeliustalo. Urheilukeskuksen osalta pysäköintipaikat saataneen Ranta-Kartanon pysäköintilaitoksesta ja Toriparkista.