1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. YT-neuvottelut

Pohjoisen lehtimarkkinoita hallitseva Kaleva Media aloittaa yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa jopa yli 20 henkilön irtisanomiseen

Minkään lehden lakkauttamista ei suunnitella.

Muun muassa sanomalehti Kalevaa julkaiseva Kaleva Media aloittaa yt-neuvottelut. Kuva: Janne Körkkö / Yle

Pohjois-Suomen lehtimarkkinoita hallitseva Kaleva Media aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa yli 20 työntekijän irtisanomiseen, lomautukseen tai työsuhteen ehtojen muutokseen. Neuvottelujen piirissä on noin 170 ihmistä.

Neuvottelut koskevat sanomalehtien toimituksia, mainostuotantoa sekä painon ja jakelun esimiehiä. Digimarkkinointiyritys Pro Ratas Oy:ssa neuvottelut koskevat myyntiä, myynnin tukea ja hallintoa.

Yhtiö perustelee toimintamallien ja organisaation uudistamistarvetta median digitalisoitumiskehityksellä, jota koronapandemia on entisestään nopeuttanut, sekä toimialalla tapahtuneilla muutoksilla ja liiketoiminnan kannattavuushaasteilla.

Toimitusjohtaja Juha Laakkonen toteaa, kyseessä on uudelleenjärjestely digitaalisten palvelujen kysynnän kasvaessa.

– Digitaaliset sisällöt ja kanavat ovat kovassa kasvussa, niin myös meillä. Me on tehty yli sata vuotta maakuntalehdessä printtiä, mutta meidän pitää luoda uudet liiketoimintamallit digiin. Saadaan roolitukset ja rakenne vastaamaan tämän päivän median tekemistä.

Yt-kutsu yllätti henkilöstön. Kalevan toimituksen pääluottamushenkilö Hanna Kuonanoja kertoo, että asiaa ei ole ehditty työntekijöiden kesken vielä käsitellä.

– Ei ole ehditty porukalla puhua. Ihmiset ovat etänä töissä. Tässä ei ole kerrottu euromääräistä säästötavoitetta. Tuotannollisena perusteena esitetään digi edellä -tekemistä.

Mediatalo kertoo, että se pyrkii toimintamallien muutoksilla ja organisaation uudistamisella varmistamaan paikallisen journalismin tekeminen toimituksissa. Kaleva Median sanomalehtien keskinäistä toimituksellisesta yhteistyötä pyritään lisäämään alueellisesti. Lehtinimikkeiden lakkauttamisia ei ole suunnitteilla.

– Lukijoidemme tapa käyttää sisältöjämme on ollut vahvassa muutoksessa, ja meiltä odotetaan entistä parempaa laatua myös digitaalisissa kanavissamme. Siihen panostaaksemme meidän on tarkasteltava koko toimintatapaamme ja työprosessejamme, joissa pyrimme digitaalisuuden lisäämiseen ja datan entistä parempaan hyödyntämiseen, sanoo Kalevan päätoimittaja Sanna Keskinen tiedotteessa.

Kaleva Median julkaisuja ovat Kaleva, Forum24, Oulu247, Lapin Kansa, Uusi Rovaniemi, Lounais-Lappi, Raahen Seutu, Raahelainen, Pyhäjokiseutu, Koillissanomat, Iijokiseutu, Rantalakeus, Siikajokilaakso ja Pudasjärvi-lehti. Myös ristikko- ja aikakauslehteä kustantava Kolmiokirja Oy, vaikuttajamarkkinointitoimisto Indieplace, digitaalisen markkinoinnin ja median asiantuntijayritys Pro Ratas sekä paikallisten tarjousten markkinapaikka Offerilla ovat osa Kaleva Mediaa.