1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raitioliikenne

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen Tampereen kiistellystä tekosaaresta: tämä tietää todennäköisesti ratikalle pitkää jatkopätkää

Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok.) uskoo, että tekosaari voidaan nyt rakentaa.

Tampereen Näsijärveen suunniteltu tekosaari on askeleen lähempänä toteutumista.
Tampereen Näsijärveen suunniteltu tekosaari on askeleen lähempänä toteutumista.

Tampereen ratikan toisen vaiheen toteutuminen Lentävänniemeen saakka näyttää entistä todennäköisemmältä. Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi ratikan reitille kaavailtua tekosaarta koskevan valituksen. Asiasta kertoi ensimmäiseksi Aamulehti (siirryt toiseen palveluun).

Vaasan hallinto-oikeus katsoo, että vesistötäytöstä saatava hyöty on huomattava verrattuna siitä yleisille tai yksityisille eduille koituviin menetyksiin.

Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok.) arvioi, että Vaasan hallinto-oikeuden päätöksestä todennäköisesti haetaan valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Apulaispormestari pitää kuitenkin hallinto-oikeuden päätöstä vahvana merkkinä siitä, että ratikka voidaan rakentaa Lentävänniemeen saakka viimeistään vuoteen 2025 mennessä.

Tampere haluaa rakentaa tekosaaren Näsijärveen Vaitinaron kohdalle. Saarella kulkisi ratikka ja sinne rakennettaisiin kerrostaloja. Kuva: Antti Eintola / Yle, Google Maps

Ratikan on tarkoitus kulkea Lentävänniemeen Hiedanrannan edustalle rakennettavan tekosaaren kautta. Hiedanrantaan suunnitellaan yli 20 000 asukkaan kaupunginosaa vanhan sellutehtaan alueelle.

Luonnonsuojelijat valittivat

Aluehallintovirasto myönsi luvan järvitäytölle Hiedanrannan edustalla tammikuussa 2020. Tekosaaren kautta raitiotie voitaisiin vetää Santalahdesta Hiedanrantaan.

Avin päätöksestä valittivat Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys yhdessä Suomen luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piirin kanssa.

Valituksen tekijät olivat sitä mieltä, että avin myöntämä lupa ei turvaa pohjaveden laatua. Näsijärvestä imeytyy vettä Pispalan ja Epilän harjujen pohjavedeksi.

"Raha puhuu"

Valittajat harkitsevat nyt, hakevatko valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tampereen ympäristönsuojeluyhdistyksen sihteeri Jari-Pekka Tamminen on tyytymätön päätökseen.

– Raha puhuu. Päätöksessä nähdään, että 13 hehtaarin vesistötäyttö voidaan tehdä pohjavesialueelle ilman merkittäviä vaikutuksia. Varovaisuusperiaate on jätetty huomioimatta.

Tammisen mielestä tekosaaren mahdollisia vaikutuksia esimerkiksi Tahmelan lähteeseen ei ole käsitelty päätöksessä riittävästi. Luonnonsuojelijat pelkäävät, että vesistötäytön vuoksi myös Santalahden pilaantuneita maa-aineksia voi alkaa kertyä Pispalanharjun toisella puolella olevaan lähteeseen.

Aiemmin hallinto-oikeus hylkäsi luvan koko rannan täytölle, koska mahdollisia riskejä pohjavedelle ei voitu sulkea pois. Kaupunki muutti suunnitelmia niin, että rannan ja vesistötäytön väliin jäisi kanava.

Järveä on tarkoitus täyttää kallion sisään parhaillaan rakennettavan Tampereen Sulkavuoren keskuspuhdistamon louheella.

Ratikan koeajot alkaneet

Tampereen ratikan ensimmäinen vaihe keskustasta Hervantaan ja TAYSin alueelle on valmis Hatanpään valtatien pistoa lukuun ottamatta. Ensimmäisten Tampereelle saapuneiden vaunujen koeajot ovat alkaneet.

Ratikan toisen vaiheen rakennustyöt Pyynikintorilta Santalahteen alkoivat viime vuoden lopulla.

Valtuusto on hyväksynyt ratikan rakentamisen Santalahdesta Lentävänniemeen sillä ehdolla, että lupa tekosaaren rakentamiseksi saadaan.

Lue lisää:

Tampereen Vaitinaron vesille asennetaan 2,3 kilometriä suojaverhoa

Tampereen raitiotien rakentaminen etenee toiseen vaiheeseen - asiaa puitiin yli neljä tuntia

Ratkaiseva päätös Tampereen ratikan jatkosta lähestyy – kannattavuus ja tekosaaren kohtalo herättävät kysymyksiä

Ratikan tekosaariluvasta valitus hallinto-oikeuteen

Tampere on Suomen Dubai: näin järvien päälle syntyy jättimäinen tekosaari, luksusasuntoja ja uusia kaupunginosia