1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. naurujooga

Tiesitkö, että voit juuri nyt kärsiä nauruvajeesta? Nauramme nyt vähemmän ja siksi sille kannattaa järjestää erikseen aikaa

Naurulla on tutkijan mukaan säännöllisesti koettuna terveysvaikutuksia.

naurujooga
Naurujoogaohjaaja Pia Härkönen nauraa.
Pia Härkönen on naurujoogaohjaaja. Hänestä naurulle ei tarvitse aina erityistä syytä, vaan sitä voi myös opetella. Timo Sihvonen / Yle

Koronarajoitukset ovat vähentäneet nauramista, koska ihmiset ovat enemmän omissa oloissaan, arvioi psykologian tohtori, huumoritutkija Paavo Kerkkänen. Lisäksi kasvomaskit estävät ilmeiden näkemistä, jolloin syntyy nauru- ja huumorivaje.

– Siksikin ihmiset haluavat höllentää rajoituksia, että päästäisiin olemaan yhdessä ja ilakoimaan.

Kerkkäsestä suurin osa huumorista on ajanvietettä ja viihdykettä. Merkittävintä siinä on yhteenkuuluvuuden tunteen ylläpitäminen samassa tilanteessa olevien ihmisten kesken.

– Ihmiset nauravat tavatessaan toisiaan ja sehän onkin mukavin naurun muoto.

Pandemia on synnyttänyt aivan uuden huumorin lajin eli koronahuumorin, sanoo Paavo Kerkkänen.

– Vaikka sitä ei ääneen sanota, niin niiden kautta ihmiset käsittelevät kuolemanpelon tunnetta.

Lue myös: Muistitko nauraa tänään? Poikkeusaikana pää täyttyy voimakkaista tunteista – uutispaasto kannattaa, neuvoo psykoterapeutti

Parhaimmillaan nauru voi lievittää turhautuneisuutta, huolestuneisuutta ja pitkästymistä. Naurulla on Kerkkäsen mukaan säännöllisesti koettuna terveysvaikutuksia, ja yhdessä nauraminen voi lievittää myös ahdistuneisuutta.

Sen tuoma vaikutus on tosin vain hetkellinen.

Tekonauru huijaa elimistöä

Nauramiselle kannattaisikin järjestää aikaa. Naurujoogaa vetävä sotkamolainen Pia Härkönen sanoo, että nauraminen on halvin tapa ehkäistä tai helpottaa masennusta. Se ei vain tule ensimmäisenä mieleen masennuksen kourissa.

Naurujoogan harrastajien mukaan nauruun ei tarvita erityistä syytä. Nauramisen voi aloittaa tekonaurulla ja samalla huijata elimistöä nauramaan.

– Siinä joutuu vähän aikaa odottelemaan, että päästään lähemmäksi naurua. Naurujooga on tosi positiivista ja siitä koituu yleensä ryhmille pelkkää hyvää, jos sitä tehdään hyvällä hyvässä hengessä.

Tyhjännauraminen ei kaikille sovi kaikille, mutta Härkönen kertoo, että nauramista voi myös harjoitella.

– Voi aloittaa toistamalla peilin edessä sanoja ha, hi ja ho. Kaikki positiiviset vaikutukset lähtevät liikenteeseen tekonaurulla.

Naurujooga on tuttua myös Paavo Kerkkäselle, hän tutustui siihen jo 1990-luvulla.

– Se on mielenkiintoista, että ihminen saadaan nauramaan ilman mitään syytä. Se toimii ryhmässä: kun yksi nauraa, se tarttuu.

Naurujoogaohjaaja Pia Härkönen kertoo nauramisen hyödyistä.

Lue myös: Laura Hallamaan kolumni: Nauru on poikkeusoloissa tärkeämpää kuin koskaan

Milloin nauroit viimeksi ja mikä sai sen aikaan? Keskustelu on auki sunnuntaihin kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi