1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hylyt

Uponnut laiva saatiin jo melkein ylös meren pohjasta Kotkassa – kaatui ja upposi uudestaan

Purjealus hylättiin laituriin kesäkuussa 2019. Saman vuoden elokuussa se upposi.

Mary Ann -nimistä purjealusta on yritetty nostaa jo yli viikko. Arkistokuva. Kuva: Antro Valo / Yle

Yli viikko on kulunut siitä, kun Mary Ann -purjealuksen nostotyöt alkoivat Kotkan Kantasatamassa, mutta yhäkin alus nököttää paikoillaan jäissä.

Edellisen kerran alusta yritettiin nostaa viime sunnuntaina. Aluksen keula saatiin jo ylös, kunnes koko komeus kellahti nurin ja takaisin alas mereen.

– Olihan se pikkuisen pelottavaa. Kun alhaalta nostetaan ja säkit nousevat ylemmäs, niiden tilavuus ja nousunopeus kasvavat. Alus tuli sieltä aika yllättäen ja sen jälkeen pystyssäpitoliinat irtosivat, Kotka Yacht Storen yhteiskunta-asioiden avustaja Heikki Kuokka kertaa sunnuntain tapahtumia.

Nyt purjealuksen nostotyöt ovat jäissä. Alus on saatu takaisin pystyasentoon, mutta kireä pakkanen estää nostotyöt.

Uusi suunnitelma tekeillä

23-metrinen purjealus upposi Kotkan Kantasataman vierasvenelaituriin elokuussa 2019. Omistaja oli hylännyt sen aiemmin kesällä. Siitä lähtien purjevene on ollut vierasvenelaituria ylläpitävän Kotka Yacht Storen ja Kotkan kaupungin riesana.

Alusta on yritetty nostaa yli viikon ajan tuloksetta. Nostotyön aikana vastaan on tullut useita mutkia.

Nyt urakoitsija selvittää uutta suunnitelmaa saada uponnut vene pois vierasvenelaiturista. Urakoitsija on esittänyt aluksen nostamista laiturille Kantasataman puolelle.

Mies seisoo veden peitossa olevalla purjealuksella
Kotkan Kantasatamassa mereen uponneen aluksen nostaminen alkoi viikko sitten maanantaina. Kävimme paikalla, kun nostotyöt olivat alussa.

– Hän tekee parhaillaan nostosuunnitelmaa ja selvittää, mihin ja kuinka iso kalusto tarvitaan, Heikki Kuokka kertoo.

Kotkan kaupungin mukaan vaarana on, että Härniemen laiturin rakenne ei välttämättä kestä nosturia, joka tarvitaan aluksen nostamiseksi Kantasataman puolelle.

– Tämä on asia, joka täytyy kaupungin kanssa sopia. Minkä kokoinen nostin onnistuu, pystyykö sillä nostamaan ja mihin kohtaan, Kuokka luettelee.

Jos nostosuunnitelma muuttuu, Kuokan mukaan vaaditaan uusi sopimusmenettely sopimusten osapuolien kesken.

– Tietysti täytyy vakuutukset olla myöskin kunnossa, jos nosturi sattuu kellahtamaan, Kuokka naurahtaa.

Vene haittaa laiturissa

Yksi vaihtoehto on, että Mary Ann -aluksen nostotyö siirtyy kevääseen. Aikataulu on Heikki Kuokan mukaan kuitenkin katsottava siinä tapauksessa tarkasti.

Jo puolitoista vuotta vierasvenelaiturissa upoksissa ollut alus ei saisi häiritä Kotka Yacht Storen normaalia toimintaa.

Kotka Yacht Storen yhteiskunta-asioiden avustaja Heikki Kuokka. Arkistokuva. Kuva: Antro Valo / Yle

– Kun jäät sulavat, talvisäilytyksessä olevat alukset haluavat ulos. Nosto täytyy sijoittaa joko ennen veneilykautta tai sen jälkeen, kun alukset ovat ulkona.

Jos sää lauhtuu ja jäätä saadaan rikottua, vene voidaan edelleen kuljettaa lahden toiselle puolelle ja nostaa siellä maalle kuivumaan.

Nyt upoksissa oleva vene vie vierasvenelaiturista koko toisen puolen.

– Tässähän se ongelma on. Se on jo puolitoista vuotta vienyt sen ja estänyt laiturin normaalin käytön.

Lue lisää:

Uponnutta laivaa yritetty nostaa koko alkuviikko Kotkassa – ei irtoa: "Emme joutaisi täällä pitkään olemaan"

Uponnutta laivaa yritetään nostaa Kotkassa – laiturin ylläpitäjä raivoissaan, kun omistaja katosi maisemista: "Voit hylätä aluksen ja lähteä kävelemään"

Vihdoin se tapahtuu – Kotkan Kantasatamaan toissa vuonna uponnut purjelaiva nostetaan pois merestä