1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kruunusillat

Kruunusillat häämöttää valmiina vasta vuosien päästä, mutta tulevaisuuden pikaraitiotievaunut on jo valittu

Kruunusillat -hankeessa on 10 kilometrin mittainen raitiotieyhteys Helsingin keskustan ja Laajasalon välillä.

Kruunusillat
Havainnekuva ForCity Smart Artic X54 -raitiovaunusta. Kuva: HSL
Tältä näyttää tulevaisuuden Kruunusiltoja pitkin kulkeva pikaratikka. Havainnekuva ForCity Smart Artic X54 -raitiovaunusta.HSL

Helsingin kaupungin liikelaitos HKL kertoo sopineensa tänään torstaina 23 uuden pikaraitiotievaunun tilaamisesta Škoda Transtech Oy:ltä.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi hankinnan kesäkuussa 2020.

– Kruunusiltojen liikenteeseen ja pikaraitiolinjalle 550 tuleva vaunutyyppi on kantakaupungin Artic-vaunutyypin isoveli ja myös siinä on otettu huomioon juuri meidän rataverkkomme ja ilmastomme haasteet, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski tiedotteessa.

HKL:n kalustopäällikkö Heidi Heikkilän mukaan Kruunusillat-hankkeen edistymisen kannalta on tärkeää, että kalusto on valmiina, kun sitä tarvitaan.

– Nämä nyt hankittavat vaunut soveltuvat myös nykyiselle raitiotieverkolle ja varikoille. Yhteensopivuudesta on hyötyä muun muassa kaluston koeajo-, käyttöönotto- ja koulutusvaiheessa sekä huollon ja peruskorjausten järjestämisessä, kertoo Heikkilä.

HKL:n mukaan vaunut ovat identtisiä aiemmin tilattujen Pikaraitiotie 550 -vaunujen kanssa. Näissä kahteen suuntaan ajettavissa, noin 35 metriä pitkissä raitiovaunuissa on ohjaamot molemmissa päissä vaunua ja ovet molemmin puolin.

Kruunusiltojen myötä Laajasaloon on tulossa kaksi pikaraitiotielinjaa: toinen kulkee välillä Rautatientori-Yliskylä ja toinen välillä Rautatientori-Haakoninlahti. Hankkeen toteuttamista varten muodostettiin allianssi marraskuussa 2019.

Parhaillaan menossa on hankkeen suunnitteluvaihe. Valmista on nykyarvion mukaan vuonna 2026. Hankkeen kokonaishinta on 97,6 miljoonaa euroa.

Lue myös:

Iso kuoppa Suomen vilkkaimmalle suojatielle – raitiotien rakentaminen näkyy tulevaisuudessa työmaana Helsingin päärautatieaseman edessä

Myllerrys jatkuu Helsingissä: pian aletaan rakentaa kolmen sillan kokonaisuutta, ja se tietää paikallisille kovia aikoja – yhdestä sillasta tulee Suomen pisin

Lue seuraavaksi