1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lemmikkieläimet

Kauppiaan kassakone kilisee, kun Suomi täyttyy koiranpennuista – eikä Amazonkaan vielä uhkaa

Buumi jatkuu, koska kaikki halukkaat eivät ole vielä pentua saaneet, Musti Groupin Robert Berglund arvioi.

lemmikkieläimet
Trimmaaja Elisa Kutramoinen föönaa Rex-koiraa trimmaamisen yhteydessä Espoon Suomenojan Mustissa ja Mirrissä heinäkuussa 2019.
Trimmaaja Elisa Kutramoinen föönaa Rex-koiraa Espoon Suomenojan Mustissa ja Mirrissä heinäkuussa 2019.Annika Martikainen / Yle

Suomessa rekisteröitiin viime vuonna lähes 50 000 koiranpentua. Määrä oli yli kahdeksan prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin.

Jokainen pentu tarvitsee kaulapannan, valjaat, hihnat, nukkumatyynyt, ruokakupit, kynsisakset, harjat, puruluita, leluja, kakkapusseja, pakkassäiden lämpimät ulkoiluvarusteet, shampoota, autovaljaat, pentuaitauksen…

Tämä on loistava uutinen Musti ja Mirri -ketjulle.

Tuore koiranomistaja saa varautua satojen eurojen menoihin – ja lemmikkivälinekauppias yhtä suuriin tuloihin.

Musti Group tekikin loka-joulukuussa lyhyen pörssihistoriansa vahvimman vuosineljänneksen. Sekä myynti että liikevoitto kasvoivat voimakkaasti.

Miljoonapäinen kanta-asiakasjoukko kasvoi yli sadalla tuhannella vuoden takaisesta.

Musti Groupin talousjohtaja Robert Berglundin mukaan taustalla on juuri pentubuumi.

– Ensimmäisinä koronakuukausina kasvua ei vielä juuri näkynyt, mutta sitä mukaa kun pentuja on luovutettu kasvattajilta, omistajat ovat rekisteröityneet kanta-asiakkaiksi ja ostaneet koiranhoitoon liittyviä tuotteita.

Musti ja Mirri logo
Mustin ja Mirrin verkkokaupan osuus kasvoi noin kolmanneksen vuodentakaisesta. Verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä on noin viidennes.Jaani Lampinen / Yle

Korona ja koira

Moni kuluttaja päätteli, että koronavuosi on hyvä hetki toteuttaa suunnitelma omasta kissasta tai koirasta. Toisaalta koronavuosi on ollut hyvä hetki myös kesämökin maalaukseen, uuden kiukaan ostoon ja vaikkapa frisbee-golfin tai suppauksen harrastamiseen.

Niinpä myös Tikkurila, Harvia ja monet urheilukauppiaat ovat raportoineet kasvulukuja. Uistinvalmistaja Rapalaltakin odotetaan myöhemmin tänään tulosparannusta.

Lemmikkieläimiin liittyvä liiketoiminta eroaa edellä mainituista eräässä ratkaisevassa suhteessa.

Kun mökki on maalattu, maalikauppaan palataan kenties kymmenen vuoden kuluttua. Ja kun ulkomaan matkat alkavat taas vetää, frisbee-golfille ja kalastukselle saattaa jäädä entistä vähemmän aikaa.

Koira kuitenkin syö koko ajan. Se kannattelee kauppaa tulevina vuosina.

– Me saamme uusia asiakkaita, parhaassa tapauksessa 10–12 vuodeksi eteenpäin, Berglund sanoo.

Vielä tästä buumin hiipumisesta ei näy merkkejä. Musti Groupin mukaan pentujen rekisteröintimäärä itse asiassa kiihtyi kaikissa maissa vuoden loppua kohden. Yhtiön pentuasiakkaiden määrä kasvoi päättyneellä vuosineljänneksellä 46 prosenttia edellisvuoden vastaavaan vuosineljännekseen verrattuna.

– Kasvattajilla on yhä pentujonoja, kaikki halukkaat eivät ole vielä pentua saaneet. On syytä odottaa, että buumi jatkuu, Robert Berglund sanoo.

Amazon ei vielä näy

Sijoittajia Musti Groupin vahva tulos ja optimismi ei tänään vakuuttanut. Tulosjulkistuksen jälkeen Musti Groupin kurssi on noin kolmen prosentin laskussa.

Analyytikkotilaisuudessa Musti Groupin johtajilta tiedusteltiin, miten Ruotsissa toimintansa aloittanut verkkojätti Amazon on vaikuttanut lemmikkieläintarvikkeiden kauppaan. Toimitusjohtaja David Rönnbergin mukaan yhtiö seuraa tilannetta tarkasti.

– Toistaiseksi emme kuitenkaan ole nähneet minkäänlaista vaikutusta, Rönnberg totesi.

Jos Amazon ottaa tähtäimeensä Ruotsin – ja myöhemmin Suomen – lemmikkitarvikkeiden verkkokaupan, Musti Group hakee todenäköisesti turvaa kanta-asiakasjärjestelmästään ja tuotemyynnin ohessa tarjottavista palveluista.

Erilaiset trimmaukset, kynsienleikkuut ja koulutukset ovat jo tarjolla. Seuraavaksi yhtiö lanseeraa digitaalista eläinlääkäripalvelua.

Verkkokauppakaan ei ole uutta. Sen osuus Musti Groupin myynnistä on jo viidennes.

Alla Musti Groupin tulosluvut ja muutos edellisvuoden vastaavaan aikaan.

Musti Group

10-12/2020

muutos

Liikevaihto

84,3 milj. €

19,9 %

Liikevoitto

8,4 milj. €

56,3 %

Lue seuraavaksi