Satakunnassa on pelästytty tiedosta, että maakunnan junaratojen kulunvalvontasysteemin uusiminen voisi viivästyä.
Maakunnassa on luotettu siihen, että Porin, Rauman ja Tampereen väliset ratayhteydet siirtyvät uuden kulunvalvonta- ja ohjausjärjestelmän, niinsanotun Digiradan piiriin jo vuonna 2025. Tämä olisi ensimmäinen kaupallinen sovellus uudesta järjestelmästä.
Varsinkin teollisuuden mutta myös matkustajaliikenteen käyttämät rataosuudet ovat vilkkaasti liikennöityjä.
– Uusi järjestelmä vähentäisi ruuhkia ja mahdollistaisi tiheämään junaliikenteen ilman kaksoisraiteen rakentamista, maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä kuvailee uudistuksen hyötyjä.
Lobbausta radan puolesta
Satakuntaliitto on saanut Aro-Heinilän mukaan luotettavista lähteistä tietää, että Turun ja Helsingin välinen rataosuus on tyrkyllä ohittamaan Satakunnan kannalta tärkeän rataosuuden ja saamaan uuden järjestelmän käyttöön ensin. Jos näin kävisi, Pori/Rauma–Tampere-välin vuoro tulisi vasta vuosia myöhemmin.
Satakuntaliitto on ollut jo aiheesta yhteydessä ministeriöön, alan virastoihin ja virkamiehiin yhdessä kaupunkien johdon, paikallisten kauppakamarien ja yrityselämän kanssa.
Myös muilta Länsi-Suomen maakuntaliitoilta on saatu tukea. Uudistus on maakuntajohtajan mielestä hyvin tärkeä alueen teollisuudelle ja myös henkilöjunaliikenteelle.
Kirjallinen kysymys eduskunnassa
Satakuntalainen kansanedustaja, VR:n hallintoneuvoston jäsen Matias Marttinen (kok.) puolestaan jätti aiheesta tiistaina kirjallisen kysymyksen liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (sd.). Marttinen vaatii ministeriä vahvistamaan, että rataosuus on edelleen pääsemässä uuden ohjausjärjestelmän piiriin vuonna 2025.
Marttinen tuo esille, että uudistus helpottaisi myös henkilöjunaliikenteen avaamista uudelleen Raumalle. VR on arvioinut, että henkilöliikennettä Raumalle on vaikea avata, koska junayhteys on nykyisellään hyvin vilkkaasti liikennöity.