1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raitioliikenne

Viisi ratikkaan liittyvää sääntöä, jotka vaativat Tampereella vielä monella sisäistämistä – firma: "Ratikka ei voi väistää sivusuunnassa"

Tampereen ratikan sähköratavaurion korjaus kesti kaksi päivää ja valmistui päivän etuajassa.

Raitioliikenne
Ratikan ajolangat laittoivat liikenteen sekaisin Tampereella
Ratikan ajolangat laittoivat liikenteen sekaisin Tampereella

Tampereen ratikan sähköratavaurio on saatu korjattua. Korjaus valmistui päivää aiemmin kuin arvioitiin. Tuorein tapaus paljasti, että ratikassa on vielä monelle uutta sisäistettävää.

Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö muistuttaa, että kaupungin liikenneympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Tämä on tuonut Sirviön mukaan uutta sisäistettävää.

Uutta ovat itse raitiotien lisäksi esimerkiksi raitiovaunuvalot, suojatiemuutokset, liikkuminen ja pysäköinti sekä ratikan väistämiseen liittyvät liikennesäännöt.

Kuorma-auto ajoi lava korkealla päin lankoja maanantaina Tampereella. Ajolankaa irtosi kannakkeistaan noin 500 metrin matkalta. Maahan asti sitä putosi joitakin kymmeniä metrejä.

Tilanteesta ei aiheutunut vaaraa ulkopuolisille, mutta vaurio aiheutti häiriötä liikenteelle ja keskeytti Tampereen ratikan koulutusajot kahden päivän ajaksi.

– Vaihdoimme katkenneen kannatinlangan ja muut vaurioituneet ripustinosat. Varauduimme paikoittain ajolangan uusimiseen, mutta sitä ei jouduttu tekemään. Tästä syystä saimme korjaustyöt arvioitua nopeammin valmiiksi, Tampereen ratikan kunnossapitoallianssin kunnossapitopäällikkö Santeri Heinonkoski sanoo.

Tampereen ratikka alkaa liikennöidä Tampereella ensi syksynä. Nyt vuorossa ovat testi- ja harjoitusajot.

1. Ratikan valot

Valo-opastin on pimeänä, kun ratikka ei ole lähistöllä.

– Heti, kun opastimeen syttyy valo, tiellä liikkujan tulee olla erityisen varovainen ylittäessään risteystä, Sirviö muistuttaa.

Lue lisää: Uusi laki muutti myös ratikan punaisia valoja: Osaatko toimia risteyksessä?

2. Väistäminen

Tasa-arvoisessa risteyksessä ratikalla on etuajo-oikeus, joten autonkuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan.

Tarkkana saa olla myös ajolinjaa valitessa ja tietä ylittäessä.

– Koeajojen aikana on ilmennyt ikäviä tilanteita, joissa autoilijat ovat eksyneet ratikalle varatulle rata-alueelle tai jalankulkijat ovat kävelleet punaisia päin vieläpä katsomatta, että ratikka on tulossa, Sirviö sanoo.

Lue lisää: Tiedätkö, kuka väistää ja ketä? Tampereen ratikka ajaa ensi kertaa keskustaan

3. Suojatiet

Suojateillä tien ja radan yli kulkevat suojatiemerkinnät. Yleensä kohdalla on myös valo-ohjaus. Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa, mutta tarkkaavaisuus on silti tarpeen.

– Jokaisen on hyvä muistaa myös se, että ratikka ei pysähdy painonsa vuoksi ihan hetkessä. Ratikka ei voi väistää sivusuunnassa.

Liikennesäännöistä löytyy tietoa esimerkiksi täältä (siirryt toiseen palveluun).

4. Ajolangat 5,5 metrissä

Tampereen liikenneympäristön muutokset tuovat uutta myös ammattiautoilijoille.

Raitiotien ajolangat ovat liittymissä 5,5, metrin korkeudessa ja niissä kulkee jännite. Mikäli suunnittelee töitä raitiotiealueen läheisyydessä, siihen tarvitaan lupa Tampereen Raitiotie Oy:ltä.

5. Pysäköinti

Mikäli sekaliikennekaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen.

– Tarkista, että ajoneuvosi uloin osa on vähintään yhden metrin päässä lähimmän kiskon reunasta, jotta ratikan kulku olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos pysäköit kaarteeseen, jätä ratikalle tilaa vähintään kaksi metriä, Sirviö opastaa.

Lue lisää:

Uusi laki muutti myös ratikan punaisia valoja: Osaatko toimia risteyksessä?

Video tapahtumapaikalta: kuorma-auto pudotti ratikan ajolangat alas puolen kilometrin matkalta – ei ensi kerta, kun ratikka aiheuttaa hämminkiä Tampereella

Uutta tietoa ratikkakolarista: Liikennevalot kyllä toimivat, tamperelaiset eivät vain poliisin mukaan ole tottuneet niihin – video ja 4 muistisääntöä