1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta valitusryöpyn kohteena olevasta sähköyhtiö Fi-Nergystä: "Antaa hälyttävän signaalin, että lakia rikotaan tietoisesti"

Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan harkinnassa on oikeustoimia, sillä tilanne on kuluttajien kannalta kestämätön.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. Kuva: Nina Kaverinen / KKV

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen pitää ryhmäkannetta yhtenä vaihtoehtona sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman kyseenalaisen toiminnan korjaamisessa.

Yle uutisoi tiistaina, että Fi-Nergystä on tehty runsaan vuoden sisällä lähes tuhat valitusta kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Suurin osa niistä liittyy yhtiön laskutukseen.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan perusteet ryhmäkanteelle Fi-Nergyn tapauksessa ovat olemassa ja sen käyttäminen on harkinnassa.

– Tässä tapauksessa useilla kuluttajilla on selvästi samoihin perusteisiin pohjautuvia vaatimuksia yritystä kohtaan, Väänänen sanoo.

Toinen mahdollinen tapa auttaa kuluttajia voisi Väänäsen mukaan olla se, että kilpailu- ja kuluttajavirasto veisi tietoonsa tulleita yksittäisiä tapauksia käräjäoikeuteen ja toimisi näin kuluttajan asiamiehenä.

Huhtikuussa 2020 virasto haastoi Fi-Nergyn markkinaoikeuteen. Yhtiötä uhataan useilla 100 000 euron uhkasakoilla, ellei se muuta laskutus- ja sopimuskäytäntöjään.

Nopeita ratkaisuja ei ole

Moni Ylen uutisen lukenut on hämmästellyt tilannetta, jossa sähköyhtiö pystyy toimimaan pitkiä aikoja epäilyttävällä tavalla ilman, että viranomaiset saavat sitä kuriin, ainakaan kovin nopeasti.

Esimerkiksi Yle Tunnuksella Kreikka19 uutista kommentoinut mietti, miksi viranomaisten keinot tuntuvat olevan niin vähissä.

– Jos yksityinen henkilö jättää viisi euroa veroja maksamatta, joutuu viimekädessä ulosottoon, nimimerkki muotoili uutisen kommenttiosiossa.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan kuluttajan kannalta ikävintä onkin, että Fi-Nergyn aiheuttamiin ongelmiin eli käytännössä rahojen takaisinperintään ei ole olemassa pikaratkaisuja. Mahdollinen oikeudenkäyntiprosessi valituksineen voi kestää todella pitkään.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on yrittänyt vauhdittaa Fi-Nergyä hoitamaan velvoitteensa muun muassa joulukuussa lähetetyllä kirjeellä, mutta turhaan.

– Kertoo aika paljon yrityksen toiminnasta, että emme saaneet mitään vastausta. Tämä antaa tietysti hälyttävän signaalin, että lakia rikotaan ihan tietoisesti eikä velvoitteita aiota hoitaa – ainakaan lain vaatimassa ajassa, Väänänen toteaa.

Sähköyhtiön pitäisi sopimuksen päätyttyä toimittaa loppulasku asiakkaalle kuuden viikon kuluessa.

"Kestämätön tilanne"

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa pohditaan siis nyt, mikä olisi paras keino Fi-Nergyn toiminnasta rahallisesti kärsineiden kuluttajien auttamiseksi.

– Esimerkiksi ryhmäkanne ei ole kovin kevyt prosessi lähteä viemään eteenpäin. Siksi pohdimme myös vaihtoehtoa, että avustaisimme kuluttajia yksittäisissä oikeusjutuissa. Näitä nyt punnitaan, koska tilanne on kuluttajien kannalta varsin kestämätön, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo.

Taustalla kummittelevat myös viraston vanhat kokemukset Fi-Nergyn omistajan Håkan Gustafssonin aiemmasta toiminnasta sähköbisneksessä. Vaikeuksiin joutuneen yrityksen toiminta on ajettu alas ja sitten perustettu uusi.

– Vaikka saisimme tuomiot maksujenpalautuksista niin se ei juuri lohduta, jos yritystä ei enää ole tai se on maksukyvytön, Väänänen pohtii.

Keskustele aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 11.2. kello 23.