1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. etätyö

Kun Viivi Huuska ohjasi musiikkivideon etänä, kannettiin tablettia Tukholmassa lavasteissa kuin pientä vauvaa – kansainvälinen työ vaatii nyt oivalluksia

Valokuvaaja Olga Poppius puolestaan kuvasi etäyhteydellä kotoaan Mallorcalta kokonaisen kirjan Helsingissä.

Olga Poppius ja Viivi Huuska eivät jääneet toimettomiksi koronarajoitusten keskellä. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Helmikuinen kireä pakkaspäivä paukkuu Studio Skaalan suurien ikkunoiden takana. Kaksi kuvaamiseen erikoistunutta naista on kokoontunut studion värikkäiden nojatuolien eteen.

On kulunut noin vuosi koronapandemian alkamisesta. Se jäädytti kertaheitolla luovien alojen työt. Erityisesti pandemia iski kansainvälisiin aloihin. Valokuvaaja Olga Poppius ja video-ohjaaja Viivi Huuska saivat kumpikin tahoillaan ulkomaille työtarjoukset, mutta koronan takia matkustaminen ei tullut kysymykseen.

Heidän täytyi keksiä tavat toteuttaa kuvaukset etänä tuhansien kilometrien päästä ilman, että he itse olisivat paikalla.

Kuinka reaaliaikainen kuvaaminen onnistuu, kun kuvattava on studiossa ja kuvaaja toisessa maassa kotisohvansa uumenissa?

Yhteys laulajaan ja kuvausryhmään toimi tabletilla

Ruotsalainen tuotantoyhtiö pyysi viime keväänä Viivi Huuskaa ohjaamaan poplaulaja Zara Larssonin uuden musiikkivideon. Ensin tuotantoyhtiö ehdotti, että Huuska tulisi Ruotsiin.

– Ruotsissa koronaa vähäteltiin, ei siihen suhtauduttu ollenkaan niin vakavasti, kuin meillä Suomessa. He jopa naurahtivat, ettämitä sitten, Huuska puuskahtaa.

Laulaja Zara Larsson halusi kuitenkin Huuskan ohjaamaan musiikkivideonsa – vaikka sitten etänä.

Ohjaaja tarttui haasteeseen ja suunnitelmat videon ohjaamiseksi etänä käynnistyivät. Huuskan veli Cristal Snow toimi toisena musiikkivideon käsikirjoittajana.

Kyseessä oli tanssipainoitteinen musiikkivideo, joten syvällisen ja intiimin henkilöohjauksen tarvetta ei onneksi ollut.

Viivi Huuskan ensimmäinen merkittävä ohjaustyö oli Cheekin Me ollaan me, part 2, jonka jälkeen hän on ohjannut lukuisia musiikkivideoita viihdetaivaan kirkkaimmille tähdille. Huuska ensimmäinen tv-sarjan ohjaus, Kullanuput, esitetään Yle TV 1:llä helmikuussa. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Tutustuminen tapahtui puhelimen ja Facetime-applikaation välityksellä.

– Puhuimme päivittäin puhelimessa. Hyvin nopeasti oli selvää, että tulemme hyvin toimeen Zaran kanssa, Huuska summaa.

Tuotannon suunnittelu vaati erityistä huolellisuutta ja työ kasaantui eri tavalla kuin tavallisesti.

Videoyhteys laulajaan ja kuvausryhmään toimi iPadin välityksellä. Tablettia kannettiin ympäri lavasteita kuin pientä vauvaa. Kuvausryhmäläiset jopa vitsailivat siitä, kenen vuoro on pidellä Viiviä.

Kamera matkasi maskeeraushuoneesta kuvauksen kulisseihin (siirryt toiseen palveluun). Huuskan oman tietokoneen näytöllä näkyi samanaikaisesti se, mitä kamera Tukholmassa kuvasi.

– Minulla oli toisessa korvassa yhteys apulaisohjaajaan ja toisessa kuvaajaan. Näin saimme pidettyä viestinnän saumattomana, Huuska kertoo.

Tai ainakin melkein.

Kuten niin usein, yhteydet pätkivät myös musiikkivideon kuvausten edetessä. Se oli kuvaustiimille hermoja raastavaa.

– Päivät olivat hyvin intensiivisiä, vaativat keskittymistä ja yhteyshäiriöt turhauttivat. Toisinaan, kun striimi päivän päätteeksi katkaistiin, puhkesin itkuun, Huuska kertoo.

Lopputulokseen Huuska on kuitenkin tyytyväinen.

Kun Mallorcalla painoi nappia, Helsingissä välähti

Valokuvaaja Olga Poppiuksen kalenteriin oli alkuvuodesta 2020 merkitty Exit Vol. 2 -kirjan kuvaukset. Teos oli kirjasarjan toinen osa, jossa ensimmäisen tapaan pureudutaan suomalaisen yritysmaailman menestystarinoihin sekä henkilöihin niiden takana.

Valokuvaaja Olga Poppius aloitti uransa kuvaamalla musiikkiyhtyeitä. Tie vei New Yorkin kautta Miamiin ja Barcelonaan, minkä jälkeen hän asui kahdeksan vuotta Suomessa kuvaten suomalaisten huippubrändien kampanjoita. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Poppius kuvasi kirjaa varten yhteensä 16 yritysjohtajaa mustaa taustaa vasten.

Valokuvaaja asuu perheineen Mallorcalla ja tekee töitä sekä Suomessa että Espanjassa.

– Täydellisen lock downin alkaessa tajusin, etten tule pääsemään Helsinkiin kirjan kuvauspäiviksi, Poppius kertoo.

Kuvaukset oli tehtävä etänä ja piti nopeasti keksiä uudet metodit, kun mallit ja kuvaajat eivät voisi lennellä ympäri Eurooppaa.

Poppius ohjasi kuvattavia videoyhteyden välityksellä. Tietokoneohjelma mahdollisti Helsingin studiossa sijainneen kameran käytön Mallorcalta käsin.

– Metodini ihmisten kanssa kuvatessa on yhteyden muodostaminen kuvattavaan dialogin kautta. Se yhteys näkyy myös kuvissa, Poppius kertoo.

Poppius kokee, että uuden kirjan kuvissa ei ole eroa sarjan ensimmäisen kirjan kuviin, jotka otettiin hänen itsensä läsnäollessa.

Exit-kirjasarja kertoo suomalaisia menestystarinoita, kotimaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyvän yrityksen ja lopulta myivät sen pois, eli ottivat 'exitin'. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Etänä kuvaaminen jatkuu myös tulevaisuudessa

Kuvaajat kokevat kiperien tilanteiden myötä oppineensa jotain hyödyllistä. Huuskalle videon tekeminen merkitsi debytointia ulkomailla.

– Varmasti tulevaisuudessa turha lentäminen jää pois. Ymmärretään, miten monet asiat voi tehdä etänä. Tällaista voi myös hyödyntää, jos on päällekkäisiä tuotantoja, niin voi olla monessa paikassa samaan aikaan, Huuska pohtii.

Samoilla linjoilla on kansainvälistä uraa tekevä valokuvaaja.

– Kunhan on riittävän nopea nettiyhteys, niin tällainen tekniikka on hyvä olla katalogissa tilanteen varalta, jolloin en itse pääse paikalle, Poppius sanoo.

Voit keskustella aiheesta 12.2.2021 kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Tutkimusprofessori: "Nuorten kokemus työelämän reiluudesta väheni" – Koronaväsymys iski, työ ei maistu, nuoret työntekijät uupuvat

Etätyö jähmetti suomalaiset kotiin – tällä selkäkoneella avaat lihasjumit 4 helpolla liikkeellä

Etätyön lisääntyminen on saanut monet hankkimaan kakkosasunnon Suomen eteläkärjestä – Kysyimme Hangosta asunnon ostaneilta, että kannattiko