Hyppää sisältöön

Saksassa 185 näyttelijää astui kaapista ulos vaatimaan tv-ruuduille ja valkokankaalle itsensä näköisiä rooleja: "Me olemme jo täällä"

Saksalaislehden julkaisemassa manifestissaan näyttelijät vaativat, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt on saatava roolituksissa näkyviin nykyistä paremmin.

Karin Hanczewski oli yksi manifestin alullepanijoista. Hänet kuvattiin Dresdenissa huhtikuussa 2019 Tatort-sarjan esittelytilaisuudessa. Kuva: AOP/Matthias Wehnert / Alamy

Saksalaisen Süddeutsche Zeitung -sanomalehden (siirryt ulkopuoliseen, maksulliseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun) viikkolehdessä julkaistu 185 saksalaisnäyttelijän manifesti on herättänyt paljon huomiota Saksassa.

Viikkoliitteen kannesta katsoi viime perjantaina lukijaa 185 saksalaisnäyttelijän kasvot.

Heidän joukossaan oli monta elokuvien ja tv-sarjojen katsojille tuttua: Udo Samel Babylon Berlin -sarjasta, Mark Wasche ja Karin Hanczewski Saksan menestyksekkäimmästä tv-sarjasta Tatort ja Emma Bading, joka sai kansainvälisen Emmy-palkinnon ehdokkuuden roolistaan Play-elokuvassa.

Saksalaisessa Tatort-sarjassa esiintyvä Mark Wasche on yksi manifestin allekirjoittaneista. Kuvassa hän on Golden Years -revyyn ensi-illassa Berliinissä lokakuussa 2020. Kuva: STELLA Pictures / Splash News

Nyt näyttelijöillä oli asiaa, jota Saksassa ei ole aiemmin näin laajasti puitu. He vetosivat asennemuutoksen puolesta, jotta tv:ssä, elokuvissa ja teattereissa nähtäisiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä edustavia rooleja.

– Identifioimme itsemme muun muassa lesboiksi, homoiksi, biseksuaaleiksi, muunsukupuolisiksi, transihmisiksi, intersukupuolisiksi ja ei-binääreiksi. Tähän asti emme ole voineet avoimesti yksityiselämästämme ilman pelkoa seurauksista ammatilliseen elämäämme, manifesti sanoo.

Allekirjoittaneet vaativat myös sosiaalisessa mediassa #actout-tunnisteen alla parempaa näkyvyyttä erilaisille seksuaalisille suuntautumisille ja sukupuoli-identiteeteille saksalaisissa tuotannoissa.

Monet saksalaiset kulttuuri-instituutiot Berlinalen tavoin ovat asettuneet tukemaan näyttelijöiden manifestia.

Pelko uran tuhoutumisesta

Näyttelijät kertovat Süddeutsche Zeitung Magazinin haastattelussa, että agentit, tuottajat ja ohjaajat ovat neuvoneet heitä olemaan tulematta kaapista ulos, koska se vähentäisi heidän mahdollisuuksia saada heteroseksuaalin rooleja.

– Olisin halunnut ottaa punaiselle matolle mukaani rakastamani naisen, mutta minua suositeltiin vahvasti toimimaan toisin, koska se olisi tuhonnut urani, kertoo lehden haastattelussa Emma Bading.

Hessenin filmijuhlilla vuonna 2019 kuvattu Emma Bading kuuluu Saksan nuorten näyttelijöiden eturiviin. Kuva: ullstein bild - Public Address/ All Over Press

Haastateltavat puhuvat myös muun muassa siitä, kuinka heillä itsellään oli nuorempana vähän ammatillisia roolimalleja, ja kuinka heitä on ohjattu roolitöissään näytelemään “enemmän heteromaisella tavalla”.

Karin Hanczewskin mukaan ryhmään kuuluvat olivat keskustelleet epäkohdista keskenään ja niissä keskusteluissa muotoutui ajatus, että isona ryhmänä voisi olla mahdollista muuttaa asioita.

Valkoisten heteromiesten maailma

Ryhmä sanoo myös, että saksalaisilla valkokankailla valkoiset heteromiesroolit ovat yliedustettuja.

Mustaihoinen saksalaisnäyttelijä Lamin Leroy Gibba sanoo, että hänellä ei ole mitään vastaan esittää rooleja, jotka alun perin on kirjoitettu valkoinen heteromies mielessä.

– Samaan aikaan kuitenkin kysyn itseltäni, missä ovat mustien ja homojen roolit, jotka ovat heidän omien tarinoidensa pääosassa, Gibba kysyy saksalaislehden haastattelussa.

Manifesti alleviivaa sitä, että nykysaksalaisen yhteiskunnan monimuotoisuus ei näy näyttelijöiden omalla alalla tarpeeksi.

Nuoremmille saksalaisille näyttelijöiden ulostulo on jatkumoa metoo-liikkeelle. Vanhemmille saksalaisille se taas kaivaa esiin ehkä muiston 1970-luvun alusta, jolloin 374 naista astui esiin Stern-lehden kannessa ja kertoi julkisesti tehneensä abortin.

Metoo-liike sysäsi muutoksia liikkeelle

Seksuaalisen häirinnän esiin nostanut metoo-kampanja alkoi nimenomaan elokuva-alalta. Se on tuonut jo alalle maailmanlaajuisesti muutoksia, joiden synnyttämään aaltoon saksalaisnäyttelijöiden manifestikin osuu.

Berliinin elokuvajuhlat on jo kertonut aiemmin muuttavansa parhaan näyttelijän palkintonsa sukupuolineutraaliksi. Elokuvajuhlien johto sanoo uskovansa (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun), että päätös on merkki sukupuolikysymyksiin liittyvän tietoisuuden noususta elokuva-alalla.

Myös Yhdysvaltain elokuva-akatemia on kertonut, että parhaan elokuvan Oscar-ehdokkaan näyttelijöissä ja tuotantotiimissä pitää jatkossa olla nykyistä enemmän vähemmistöryhmien edustajia. Muutoksen on tarkoitus astua voimaan vuoden 2024 Oscar-valinnoissa.

Viime kesän Black Lives Matter -liikehdintä vain voimisti suuntausta. Esimerkiksi Comcastin omistama Sky-maksu-tv-jätti (siirryt toiseen palveluun) on nyt asettanut tavoitteeksi, että sen tuotannoissa työskentelevistä 20 prosenttia on ei-valkoisia.

Yle kysyi lokakuussa suomalaisilta elokuva-alan ammattilaisilta, pitäisikö kotimaisista Jussi-palkinnoista jättää pois mies- ja naiskategoriat, sekä pitäisikö palkintoon liittää tasa-arvoon ja tuotantoryhmän monimuotoisuuteen liittyviä reunaehtoja. Alalta löytyi kannatusta, mutta vastaääniäkin. Voit lukea artikkelin täältä.

Juttua korjattu 13.2. klo 15.19: Karin Hanczewski on näytellyt Tatort-sarjassa, ei Babylon Berlinissä.