1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tienrakennus

Mustasaaren Vassorin mittava tietyömaa etenee vauhdilla – syksyllä saatetaan jo ajaa uusia kaistoja pitkin

Uudistukset parantavat tieosuuden turvallisuutta. Työmaalla ollaan tällä hetkellä edellä aikataulusta.

Tietyömaa
Tietyömaa Mustasaaren Vassorista eteenpäin on edennyt rivakasti. Nelikaistaisen tien rakentaminen alkoi vasta elokuussa 2020, mutta nyt ollaan töiden kohdalla selvästi oletettua pidemmällä.

Kaivurit, traktorit, nosturit ja dumpperit ovat tuttu näky valtatie 8:lla, muutaman kymmenen kilometriä Vaasasta pohjoiseen.

Noin 2,5 kilometrin mittainen tietyömaa pääsi vauhtiin vuoden 2020 elokuussa, ja työt ovat edistyneet rivakasti.

Kyseessä on Mustasaaren Vassorin ja Vöyrin Kärklaxin välisestä tieosuudesta.

Paljon on ehditty puolessa vuodessa tehdä, kertoo projektipäällikkö Veijo Rajamäki ELY-keskuksesta.

– Maan leikkausta on tehty ja massansiirtoja. On kuorittu pehmeikköjä pois ja laitettu mursketta tilalle. On leikattu nyppylöitä ja ja täytetty monttuja, Rajamäki sanoo.

Liikennettä ohjataan liikennevaloin. Odotus on viisi minuuttia. Kuva: Jarkko Heikkinen/Yle

Tiesosuudesta tulee nelikaistainen eli molempiin ajosuuntiin on kaksi kaistaa. Eri ajosuuntien kaistat erotetaan toisistaan keskikaiteilla.

Lisäksi ajoratojen ulkopuolelle tulee riista-aita.

Rakennustöihin kuuluu myös Aittamäen riistasillan rakentaminen. Sen kohdalla tehdään parhaillaan muottitöitä ja valmista pitäisi olla keväällä.

Lue seuraavaksi: Ohituskaistojen rakentaminen alkaa kasitiellä

Iso hanke pääurakoitsijallekin

Pääurakoitsijana on pedersöreläinen Sundström Oy. Heille projekti on iso, kertoo työnjohtaja William Sundström.

– Merkittävä hanke meille. Nyt on hommia ainakin osalle meidän henkilöstölle. Tällä hetkellä 30-40 henkilöä on meiltä töissä täällä.

Sundström kertoo, että työt pääsivät kunnolla vauhtiin lokakuussa eikä isompia yllätyksiä saati viivästyksiä ole tullut. Tällä hetkellä työskennellään ajoradan ulkopuolisten osuuksien parissa.

– On päästy hyvin liikkeelle jo viime vuonna. Saatiin ennen joulua jo päällystettyä puolitoista kilometriä. Talven aikana mennään nykyisen ajoradan ulkopuolella, tehdään leikkaustöitä ja täyttöä, ja rakennetaan valaistusta muun muassa.

Töitä tehdään tällä hetkellä ajoradan ulkopuolisilla osuuksilla. Kuva: Jarkko Heikkinen/Yle

Töitä on työmaalla tehty vasta puoli vuotta, mutta jo nyt ollaan aikataulusta selvästi edellä.

Projektipäällikkö Veijo Rajamäki sanoo, että alun perin valmistuminen on aikataulutettu vuoden 2022 kesään, mutta tilanne on muuttunut.

– Nyt näyttää siltä, että pääsisimme päällystämään ajoratoja jo tämän vuoden puolella mahdollisesti syksyllä.

Näin ollen ajoradat saattavat tulla liikenteelle käyttöön jo tänä vuonna.

Vaarallisesta kohdasta turvallinen

Valtatie 8 Vassorin kohdalla on vilkasta hirvialuetta. Nyt tekeillä oleva tieremontti muuttaa osuuden turvallisemmaksi. Osuudella kulkee vuorokaudessa 4500 ajoneuvoa, ja tästä 12 prosenttia on raskasta liikennettä.

– Keskikaiteella erotetaan ajoradat, ja ajoratojen ulkopuolelle tulee riista-aita, jotta hirvieläimet ei pääse mistä sattuu yli tien. Sen takia siltakin rakennetaan, että eläimet pääsisivät sen alta.

Vassorin ja Kärklaxin välinen tieosuus on vilkasliikenteinen. Kuva: Jarkko Heikkinen/Yle

Tien vaarallisuudesta on puhuttu vuosia ja tilanteelle on haluttu tehdä jotain. Valtion myöntämä rahoitus, yksitoista miljoonaa euroa, laittoi suunnitelmiin konkretiaa ja töihin päästiin.

Kustannusarvio tieosuudelle on 9,8 miljoonaa euroa. Tähän päälle tulevat vielä suunnittelukustannukset. Ne nostavat kokonaisuuden yhteentoista miljoonaan euroon. Ja se riittää, sanoo Rajamäki.

– Kyllä, budjetti ei ylity!

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun torstaihin kello 23 saakka.

Kello 9:16 Korjattu töiden aloitusaika lokakuuksi