1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rautatieliikenne

Ensin työpaikkojen kerrottiin lähtevän alta, sitten kaikki peruttiin – raideliikenteen ohjauskeskuksen väki ymmällään Kouvolassa

Raideliikenteen ohjauskeskuksen työntekijöillä ei ole selkeää käsitystä siitä, säilyvätkö työpaikat jatkossa Kouvolassa vai eivät.

Kouvolassa on yksi ohjauskeskuksista, joissa valvotaan Suomen junaliikennettä. Kuvassa Kouvolan ratapiha. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Kouvolan raideliikenteen ohjauskeskuksen työntekijät ovat ymmällään siitä, mitä heidän työpaikalleen tapahtuu tulevina vuosina.

Suomen rautatieliikenteen ohjauspalveluista vastaava Fintraffic Raide tiedotti eilen tiistaina, ettei sillä ole nyt edellytyksiä yhdistää Kouvolan ja Helsingin ohjauskeskuksia. Yhtiö on suunnitellut keskittävänsä ohjauskeskukset pääkaupunkiseudulle.

Lue lisää: Taas uusi käänne: Rataliikenteen ohjauskeskusten yhdistämiselle "ei edellytyksiä"

Vielä viime perjantaina yhtiön toimitusjohtaja Pertti Saarela kertoi Ylelle, että rataliikenteen ohjauskeskus lähtee pois Kouvolasta. Vahvimpina vaihtoehtoina uudeksi sijainniksi olivat Helsingin Pasila ja Vantaan Tikkurila.

Lue lisää: Kaupunginjohtaja, kansanedustaja ja työntekijät ihmeissään – päätös ohjauskeskuksen kohtalosta Kouvolassa olikin jo tehty: "On harhautettu kaikkia"

Fintraffic Raide ei ole kommentoinut Ylelle tarkemmin, mitä uusin käänne tarkoittaa Kouvolan-ohjauskeskuksen jatkon kannalta ja onko ohjauskeskusten yhdistämissuunnitelma peruttu. Yhtiön mukaan sillä ei ole asiasta enempää kerrottavaa.

Kysymyksiä jäi ilmaan

Työntekijät saivat tiistaina iltapäivällä sähköposteihinsa saman tiedotteen, jonka yhtiö oli julkaissut nettisivuillaan.

– Siitä on tullut yksi tiedote koko henkilöstölle. Siinä todetaan vain, että juuri nyt ei ole resursseja tähän muutokseen. Mitään muuta tietoa ei ole saatu edes kysyttäessä, Fintraffic Raiteen pääluottamusmies Vesa Laitinen kertoo.

Vesa Laitinen toteaa, että uusin käänne oli toivotunlainen, mutta samalla työnantajalta saatu tiedote jätti ilmaan paljon kysymyksiä.

– Emme oikein tiedä, mitä tämä tiedote edes tarkoitti. Toivoisimme työnantajalta siihen selkeää suomennosta, mitä tarkoittaa, että "nyt ei ole" edellytyksiä yhdistää ohjauskeskuksia.

Raideliikenteen ohjauskeskuksessa Kouvolassa on nykyisin noin 80 työntekijää. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Ministeri Harakka: "Ei lisättävää"

Epäselvä tilanne sai alkunsa viime viikolla, jolloin liikenne- ja viestintäministeriö järjesti tiedotustilaisuuden Kouvolan-ohjauskeskuksen tilanteesta.

Ohjauskeskusten yhdistämistä koskevat yt-neuvottelut olivat päättyneet tammikuun lopussa.

Tiedotustilaisuudessa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoi, että raideliikenteen toimitilahanke on vielä kesken, joten peli vihelletään poikki.

Lue lisää: Kouvola saa pitää rataliikenteen ohjauskeskuksen – keskittämiselle aikalisä

Liikenne- ja viestintäministeriö vastaa valtion liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin omistajaohjauksesta. Fintraffic on valtion kokonaan omistaman liikenteenohjauskonsernin emoyhtiö, johon kuuluu muun muassa Fintraffic Raide -yhtiö.

Aikalisä oli noin puoli vuotta. Tarkoituksena oli, että Fintraffic tekee kokonaisuutta koskevat päätökset loppukesällä.

– Tässä on vielä hyvän aikaa etsiä ratkaisuja, ettei tarvitse ryhtyä hätiköityihin ratkaisuihin, Harakka sanoi.

Yle tavoitteli keskiviikkona ministeri Harakkaa kommentoimaan tilannetta Fintrafficin eilisen tiedotteen jäljiltä. Liikenne- ja viestintäministeriöstä kuitenkin kerrottiin, ettei ministerillä ole mitään lisättävää siihen, mitä hän sanoi tiedotustilaisuudessa viime viikolla.

Ohjauskeskuksessa valvotaan raideliikennettä. Kuva Kouvolan ratapihalta. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Selvä viesti puuttuu

Pääluottamusmies Vesa Laitisen mukaan pahinta on nyt se, ettei Fintraffic Raide -yhtiöltä ole tullut selvää viestiä siitä, millä ohjauskeskusrakenteella jatketaan tulevaisuudessa.

– Meillä ei ole selkeää käsitystä siitä, kuinka monta ohjauskeskusta Suomessa tulee olemaan. Kun ei tiedetä työnantajan ajatuksista asian suhteen, niin ollaan vähän hankalassa tilanteessa.

Kun viime viikon tiistaina kerrottiin, että ohjauskeskusten keskittämiselle otetaan aikalisä, Rautatiealan työntekijöitä edustava Rautatiealan Unioni vertasi työntekijöiden tilannetta henkilöstön roikuttamiseen löyhässä hirressä.

Lue lisää: Työntekijäliitto suomii rajusti päätöstä Kouvolan rataliikenteen ohjauskeskuksen jatkoajasta: "Tälle ei voi antaa edes arvosanaa"

Pääluottamusmies Vesa Laitinen sanoo nyt, ettei tilanne ole kovin paljon muuttunut, koska mitään varmuutta työpaikkojen säilymisestä Kouvolassa ei edelleenkään ole.

– Kuten yksi tuttava hienosti sanoi, silmukka säilyi kaulassa, sitä vain hiukan löysättiin. Sellaisilla tunnelmilla.

Nykyiset ohjauskeskukset ovat Helsingissä, Tampereella, Kouvolassa ja Oulussa. Työntekijöiden näkemyksen mukaan nykyinen ohjauskeskusrakenne olisi optimaalinen.

– Optimaalisuus tulee siitä, että poikkeustilanteissa me pystymme jonkin verran jakamaan työtehtäviä ohjauskeskuksesta toiseen. Neljä ohjauskeskusta on ehdottomasti parempi niin tilojen kuin henkilöstön määrän kannalta, Vesa Laitinen sanoo.

"Sopassa monta keittäjää"

Kouvolan ja Helsingin ohjauskeskusten keskittämistä suunniteltiin myös vuonna 2017. Silloin työpaikat olisivat siirtyneet Lahteen.

Suunnitelmat vedettiin kuitenkin takaisin, ja työpaikat säilyivät Kouvolassa ja Helsingissä.

Fintraffic Raiteen pääluottamusmies Vesa Laitinen uskoo, että työpaikkojen siirtämisen uhka vuonna 2017 on vielä työntekijöillä tuoreessa muistissa.

– Jos kolmen vuoden välein ruvetaan käymään yt-neuvotteluita siitä, että missä töitä tehdään, niin eihän tämä kauhean kestävällä pohjalla ole.

Pääluottamusmies ei osaa sanoa syitä sille, mistä yhtiön johdon epäselvä viestintä Kouvolan-ohjauskeskuksen tulevaisuudesta kumpuaa.

– Epäilen, että sopassa on niin monta keittäjää, että sekaannus voi johtua siitä.

Tekstiin muokattu 18.2.2021 kello 12:12 kohtaa, jossa kerrotaan Kouvolan ja Helsingin ohjauskeskusten työpaikkojen siirtymisestä Lahteen. Aiemmin kerrottiin, että syynä suunnitelmien peruuntumiselle oli raideliikenteen ohjauksen yhtiöittäminen.

Voit keskustella aiheesta 18.2.2021 kello 23.00 asti.