1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Peter Vesterbackan vetämä Tallinna-tunneliyhtiö on perustamassa tutkimuskeskusta Euroopan syvimpään kaivokseen Pyhäjärvellä

Tunnelin rakentaminen voi nousta esiin Viron pääministerin perjantaisen Suomen vierailun aikana, koska se on kirjattu Viron hallitusohjelmaan.

talous
Pyhäsalmen kaivosalue ilmakuvassa syksyllä 2020
Pyhäsalmen kaivos yltää jopa 1 400 metrin syvyyteen. Kaivosalue kuvattuna syksyllä 2020.Timo Nykyri / Yle

Helsinki–Tallinna-rautatietunnelia suunnitteleva Finest Bay Area Development tunneliyhtiö on perustamassa uuden tutkimuskeskuksen Pyhäjärvelle. Hallituksen puheenjohtaja Kustaa Valtonen kertoo, että tutkimuskeskusta koskeva sopimus allekirjoitettiin Pyhäjärven kaupungin kanssa viime viikolla.

– Tulemme tekemään Pyhäjärvellä erilaisia tunnelin rakentamiseen liittyviä testejä ja innovaatiopilotteja, Valtonen sanoo.

Hänen mukaansa kaivos sopii myös tunnelin rakentajien kouluttamiseen. Pyhäsalmen kaivos on Euroopan syvin perusmetallikaivos, jossa on 100 kilometrin tunneliverkosto.

Varsinainen kaivostoiminta Pyhäjärvellä sijaitsevassa Pyhäsalmen kaivoksessa loppuu tämän vuoden kuluessa.

Pyhäjärven kaupunginjohtaja Henrik Kiviniemi on tyytyväinen, että lakkautettavalle kaivosalueelle näyttäisi löytyvän käyttöä.

– Kaivosalueen kehitystä halutaan kiihdyttää, jotta kaivostoiminnan päättymisen vaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Kiviniemen mukaan tunneliyhtiön kanssa solmitulla yhteistyöllä luodaan uutta kasvua sekä alueelle että koko Suomeen.

Liikemies Peter Vesterbackan vetämä Finest Bay Area Development pitää Pyhäjoen ympäristöä erittäin kiinnostavana tunnelien ja muunkin maanalaisen rakentamisen ja testauksen alueena.

– Testaamme ja koulutamme tunnelin rakentajia, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Valtonen summaa.

Koulutuksessa tehdään yhteistyötä paikallisten oppilaitosten ja lähialueiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa.

Valtosen mukaan tutkimus- ja koulutuskeskus tuo Pyhäjärvelle uusia työpaikkoja.

– Työllisyysvaikutusta on vielä tässä vaiheessa vaikea arvioida, mutta kyllä tällä heti alkuunsa jonkinlainen työllistävä vaikutus paikallisesti on.

Pyhäsalmen kaivosalue mahdollistaa esimerkiksi paloturvallisuuteen, ilmavirtauksiin ja tunneliporakoneteknologiaan liittyvän käytännön testaamisen.

Valtonen: Tunneli voi nousta esiin pääministerien tapaamisessa

Liikemies Peter Vesterbackan vetämän tunneliyhtiön mukaan Tallinna-tunnelin rakentaminen työllistäisi jopa 30 000 ihmistä kuuden vuoden ajan.

Yhtiö on arvioinut, että jättihankkeen työllisyysvaikutus olisi kokonaisuudessaan jopa 24 000 henkilötyövuotta Suomessa ja 6 000 Virossa joka vuosi koko kuusi vuotta kestävän rakennusajan.

– Tunneliprojektiin liittyy myös Viron ja Suomen välille rakennettavia tekosaaria rakennuksineen, joten hanke on toteutuessaan hyvin merkittävä työllistäjä, Valtonen sanoo.

Valtosen mukaan tunnelin rakentaminen voi nousta esiin myös Viron pääministerin Kaja Kallaksen perjantaisen Suomen vierailun yhteydessä, koska se on kirjattu Viron hallitusohjelmaan.

Tunneli rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella. Vuonna 2019 tunneliyhtiö ja kiinalainen yhteistyökumppani Touchstone Capital Partners solmivat 15 miljardin aiesopimuksen rahoitukselle.

Tunnelihankkeen rakennustöistä on solmittu suunnittelusopimus kiinalaisen maailman suurimman rakennusyhtiön CREC kanssa.

Valtosen mukaan Tallinna-tunneli voisi valmistua vuoden 2025 alussa, jos reittivaihtoehto saadaan tänä vuonna valittua. Varsinaisten poraustöiden on arvioitu vievän runsaat kaksi vuotta.

Valtonen sanoo, että hankkeen ympäristövaikutusten arviointi on jo käynnissä Suomessa ja vastaavaa ollaan käynnistämässä Viron puolella.

– Pyhäsalmen tutkimuskeskuksen ja sen alle syntyvien projektien toiminta tullaan mittaamaan ja raportoimaan reaaliaikaisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteita vasten, Valtonen vakuuttaa.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin kello 23 asti.

Lue myös:

Vesterbackan yksityisen tunneliyhtiön johto antaa tänään lisäselvityksiä Tallinna-tunnelista Viron päättäjille Tallinnassa

Finest Bay Area Development on solmimassa aiesopimuksen maailman suurimman rakennusfirman, kiinalaisen CREC:n kanssa.

Kiinasta miljardipotti Helsingin ja Tallinnan väliselle tunnelille

Kokiko Vesterbackan visio takaiskun? Poliitikot: Tallinna-tunnelin pitää kulkea Helsingin päärautatieaseman kautta

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, Suomesta tulee osa Kiinan arktista silkkitietä – Peter Vesterbacka toivoo rahoitusta myös länsimaista

Lue seuraavaksi