1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. media-ala

Analyysi: Facebook vei australialaisten uutiset – mutta Google ja Microsoft päättelivät jo uuden ajan alkaneen

Tätä ennakkotapausta seurataan kaikkialla maailmassa, taloustoimittaja Juha-Matti Mäntylä kirjoittaa.

media-ala
Facebookin logo tietokoneen ruudulla.
Australiassa Facebookista ei löydy enää uutisia. Getty Images

Facebook on kätevä työkalu uutisten seuraamiseen. Jos maailmalla tapahtuu jotain tärkeää, se tulee nopeasti facessa vastaan.

Jos ei tule – ehkä se uutinen ei sitten ollutkaan kovin tärkeä.

Muutaman vuoden ajan Facebook on viilannut algoritmejaan siihen suuntaan, että uutisia tulee sivustolla vastaan aiempaa harvemmin. On kuitenkin vaikea kuvitella, miltä tuntuisi Facebook kokonaan ilman uutisia.

Australialaisten ei tarvitse kuvitella. He tietävät.

Eilisestä lähtien Australiassa ei ole voinut lukea tai jakaa uutisia Facebookissa. Yhtiö esti ne, koska se vastustaa uutta lainsäädäntöä, joka velvoittaisi digijätit maksamaan uutissisältöjen käytöstä.

Mediayhtiöt, lainsäätäjät ja huolestuneet kansalaiset kaikkialla maailmassa seuraavat, miten Australiassa käy.

Digijätit veivät mainosrahat

Googlen ja Facebookin yhteenlaskettu mainosmyynti on vuositasolla jo noin pari sataa miljardia euroa. Samaan aikaan perinteisen uutismedian leipä on ollut vuosi vuodelta tiukemmassa.

Ei siis ihme, että mediapomoja tilanne harmittaa. He väittävät esimerkiksi Googlen vievän heiltä miljardeja joka vuosi (siirryt toiseen palveluun).

Tilanne on harmittanut etenkin australialaissyntyistä mediamoguli Rupert Murdochia, jonka jättimäinen News Corp -yhtiö on kritisoinut digijättien toimia jo pitkään.

Australiassa lainsäätäjät päättivät tasata tilejä. He ryhtyivät säätämään lakia, joka velvoittaa digijätit neuvottelemaan mediatalojen kanssa rahavirtoja uusiksi.

Monen arvion mukaan hankkeessa näkyi juuri Murdochin käden jälki (siirryt toiseen palveluun).

Facebook ja Google vastustivat lakihanketta ankarasti. Äärimmäisenä uhkauksena Facebook uhkasi sulkea uutiset palvelustaan, ja Google uhkasi sammuttaa hakupalvelunsa kokonaan.

Nyt yhtiöt ovat kuitenkin lähteneet eri suuntiin. Facebook toteutti uhkauksensa, mutta Google näytti näyttää kääntäneen takkinsa.

Google neuvotteli sopimuksen Murdochien News Corpin kanssa. Yhtiöt kehittävät jatkossa yhdessä maksullisia sisältöjä sekä Youtuben audio- ja videojournalismia. Mainostulojakin jaetaan. Reutersin mukaan puhutaan “merkittävistä summista” (siirryt toiseen palveluun) .

Google on tehnyt sisältösopimuksia myös muutamien muiden mediayhtiöiden kanssa Australiassa. News Corpin kanssa tehty sopimus on maailmanlaajuinen.

Microsoft lupasi täyttää Googlen jättämän aukon

Miksi Google taipui? Todennäköisesti yhtiö päätteli, että paljon pahempi vaihtoehto olisi odottaa – ja päästää viranomaiset mukaan neuvottelupöytään.

Toinen tekijä oli varmasti it-jätti Microsoftin yllätysveto. Microsoft kertoi nimittäin viikko sitten kannattavansa (siirryt toiseen palveluun) Australian tulevaa lainsäädäntöä.

Yhtiön johtaja Brad Smith kirjoitti yhtiön kannanotossa journalismin merkityksestä demokratialle ja viittasi samassa yhteydessä myös Yhdysvaltain kongressitalon valtaukseen. Microsoft lupasi myös täyttää Googlen jättämän aukon, mikäli kilpailija lähtee.

Microsoftille kelpaavat Australian ehdot ja yhtiö ilmoitti olevansa valmis tekemään vastaavia sopimuksia myös Yhdysvalloissa, EU:ssa ja muualla.

Tämän jälkeen Googlekin päätteli uuden ajan alkaneen.

Facebook: Meitä ei voi verrata

Facebook ei ole taipunut. Itse asiassa media-alan tulisi olla sille kiitollinen. Yhtiö laskee ohjanneensa viime vuonna 5,1 miljardia kertaa käyttäjiä australialaisille uutissivuille.

Lisäksi Facebook toteaa, että sen suhde uutisiin on täysin erilainen kuin Googlen.

– Google on erottamattomasti kietoutunut uutisiin, eivätkä julkaisijat vapaaehtoisesti tarjoa sille sisältöjään. Toisaalta kustantajat tietoisesti haluavat lähettää uutisia Facebookiin, koska se antaa heille mahdollisuuden myydä enemmän tilauksia, kasvattaa yleisöä ja lisätä mainostuloja, Australian-toimintojen johtaja William Easton kirjoitti Facebookin verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Easton tarkoittanee sitä, että Googlen koneisto hakee uutiset automaattisesti – mutta Facebookin sivuille uutiset päätyvät joko uutisten tekijöiden tai niiden lukijoiden toimesta.

Australialaisen tulkinnan mukaan tämä ero ei kuitenkaan ole niin suuri, että Facebookin ei tarvitsisi maksaa noista sisällöistä.

Seuraavaksi kisataan Euroopassa

Suomen media-alan edunvalvontajärjestössä Medialiitossa tilannetta on seurattu silmä kovana. Myös EU siirtyy samaan suuntaan uuden tekijänoikeusdirektiivin myötä.

Medialiiton johtaja Riikka Tähtivuoren mukaan Australian hanke on pitkälti samanlainen kuin EU:n tekijänoikeusdirektiivi sisältämä lehtikustantajan lähioikeus. EU-direktiivin vastustajat ovat puhuneet "linkkiverosta".

Sekä Australian että EU:n lainsäädäntö tulee jatkossa velvoittamaan alustayhtiöt neuvottelemaan sisältöjen käytöstä mediayhtiöiden kanssa.

EU-direktiivin toimeenpano on pisimmällä Ranskassa, muuallakin sen pitäisi olla voimassa ensi kesäkuussa. Aikataulusta ollaan tosin pahasti myöhässä myös Suomessa.

Uutta EU-sääntelyä on luvassa myös tekijänoikeusdirektiivin jälkeen, ja Yhdysvalloissakin on herätty vaatimaan valvontaa (siirryt toiseen palveluun). Jatkossa digijätit eivät voi toimia sisältö-.ja kilpailuasioissa mielensä mukaan.

Media-alan edunvalvojien silmissä Microsoftin ulostulo ja Googlen yllättävä mielenmuutos ovat uuden ajan merkkejä. Digijätitkin alkavat ymmärtää uuden ajan alkaneen.

Lue seuraavaksi