1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. meriteollisuus

Alihankkijat kärsivät risteilijöiden rakentamistahdin hiipumisesta – Halton Marine tähtää yhä enemmän mantereelle, energiateollisuuteen ja virustorjuntaan

Varustamot valmistavat yhä risteilijöitä, mutta hitaammin kuin ennen koronapandemiaa.

meriteollisuus
Carnival Mardi Gras -alus rakenteilla Turun telakalla.
Laivanrakennus on jatkunut varustamojen saamien jättitukien ansiosta, mutta tilaukset jakautuvat odotettua pidemmälle aikavälille. Arkistokuva. Petra Ristola / Yle

Koronapandemian vaikutukset risteilijöiden rakentamistahtiin näkyvät myös päijäthämäläisissä alihankkijayrityksissä. Lahden seudulla on paljon yhtiöitä, jotka myyvät tuotteita tai palveluja meriteollisuuteen.

Lahden seudun kehitysyhtiö Ladecin liiketoimintakehittäjä Ville Uimonen kertoo, että valtavat tuet ovat pitäneet suuret varustamoyhtiöt elinvoimaisina, eikä uusien risteilijöiden tilauksia ole peruttu. Alusten rakentamisvauhti kuitenkin hidastuu, mikä vaikeuttaa myös alihankkijoiden toimintaa.

Energiateollisuus ja virustorjunta paikkaavat laivakysyntää

Muun muassa ilmanvaihtojärjestelmiä risteilijöille valmistavalle Halton Marinelle kävi juuri näin. Yhtiö ei menettänyt yhtään tilausta, mutta toimitusajat venyvät odotettua pidemmiksi laivanrakennuksen hidastuttua.

Viime vuonna yhtiö joutui turvautumaan lomautuksiin ja tämän vuoden alun yt-neuvotteluissa päädyttiin myös joihinkin irtisanomisiin. Halton Marinea on kuitenkin auttanut se, että yrityksen järjestelmiä myydään myös avomeren energiantuotantolaitoksille.

– Öljynporaus- ja kaasulautat sekä tuulivoimalat kuuluvat toimialaamme. Niissä on ollut ihan hyvä meno päällä, varsinkin tuulipuoli on tuonut meille lisää liikevaihtoa, kuvailee Halton Marinen toimitusjohtaja Sami Piirainen.

Piirainen uskoo, että halu torjua tauteja risteilijöillä avaa tulevaisuudessa lisää mahdollisuuksia Haltonille.

– Meiltä löytyy ratkaisuja virusten, bakteerien ja epäpuhtauksien poistamiseen ilmasta. Niihin aletaan kiinnittää tulevaisuuden laivoissa enemmän huomiota, ja olemme varmasti hyvässä asemassa, kun niihin laivoihin päästään mukaan.

Muun muassa ilmanvaihtojärjestelmiä risteilijöille valmistava Halton Marine ei ole menettänyt koronan takia yhtään tilausta, mutta toimitusajat venyvät laivanrakennuksen hidastuttua. Toimittaja Sini Ojanperä haastatteli Halton Marinen toimitusjohtaja Sami Piiraista.

Samalla Halton Marine etsii lisää markkinaa tarjoamalla ilmanvaihtoratkaisujaan yhä enemmän myös mantereella toimivaan raskaaseen teollisuuteen ja energiantuotantoon.

Alihankkijoiden yhteistyöverkostoa laajennetaan

Meriteollisuuteen kytkeytyneet yritykset ovat kehittäneet Lahden seudulla yhteistyötä hankkeen turvin. Niin kutsutussa meriklusterissa on mukana runsaat 120 yritystä.

Hanke on päättymässä, mutta Ladecin Ville Uimosen mukaan yhteistyötä pyritään jatkamaan ja laajentamaan EU-rahoituksen turvin. Verkostoitumista on tarkoitus laajentaa yli maakuntarajojen, ja ulottaa ainakin Länsi-Suomen suuntaan.

Lisää Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.

Lue seuraavaksi