1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. MOT

Työntekijät kertovat MOT:lle taxfree-tuotteiden holtittomasta myynnistä Finnlinesin laivoilla: ”Puhutaan 50 kartongista tupakkaa yhtä matkustajaa kohden”

Ylen MOT-toimituksen tietojen mukaan Tulli tutkii Finnlinesin laivoilla tapahtuvaa tupakan ja alkoholin ylimyyntiä. Kyseessä voi olla veropetos. Finnlinesin mukaan vastuu verottomien tuotteiden tullauksesta on matkustajilla.

MOT
Ilmakuva Finnlinesin Finnswan-laivasta merellä.
Systemaattista häirintää, pimitettyjä vaaratilanteita ja taxfree-rikoksia. Suomen suurimpiin varustamoihin kuuluvan Finnlinesin työntekijät pelkäävät merenkulun turvallisuuden puolesta.

Rahti- ja matkustusvarustamo Finnlinesin laivoilla myydään taxfree-tuotteita enemmän kuin on sääntöjen mukaan sallittua.

Asiasta kertovat Ylen MOT-toimitukselle useat varustamon työntekijät.

– Taxfree-myynti on sillä periaatteella, että sitä myydään niin paljon kuin asiakas haluaa, eräs työntekijä kertoo MOT:lle.

Kahdella Finnlinesin aluksella myydään verovapaita tuotteita. Ne kulkevat Naantalin ja Ruotsin Kapellskärin reittiä Ahvenanmaan kautta. Ahvenanmaa kuuluu EU:n erityiseen veroalueeseen.

Lain mukaan Ahvenanmaan kautta kulkeva matkustaja saa tuoda mantereelle enintään esimerkiksi yhden tupakkakartongin ja litran väkeviä alkoholijuomia. Useat Finnlinesin työntekijät kertovat MOT:lle, miten taxfree-tuotteita myydään matkustajille reilusti tätä enemmän.

Taxfree-tuotteiden ylimyynti on yhteiskunnallinen ongelma, koska valmisteverot jäävät keräämättä Suomeen. Se synnyttää myös epäreilun kilpailutilanteen laillisesti toimiville yhtiöille.

Jos verottomia tuotteita ostetaan tai myydään enemmän kuin säännöt sallivat, voi kyseessä olla veropetos.

MOT:n anonyymi lähde. Varjokuva.
Finnlinesin työntekijöiden mukaan johto painostaa myymään taxfree-tuotteita sääntöjen vastaisesti. Työntekijät esiintyvät jutussa nimettöminä, koska he pelkäävät työnantajan kostotomenpiteitä.Janne Järvinen / Yle

– Säännöt, jotka Tulli on asettanut, niin niitähän rikotaan jatkuvasti. Ja tämä tapahtuu täysin johdon tieten, Finnlinesin työntekijä kertoo.

– Puhutaan 50 kartongista tupakkaa yhtä matkustajaa kohden.

Finnlinesin mukaan on jokaisen matkustajan omalla vastuulla huolehtia ostamiensa verottomien tuotteiden tullauksesta.

MOT ei julkaise työntekijöiden nimiä, koska he pelkäävät työpaikkansa puolesta.

Pelko perustuu laivoilla tapahtuneeseen laajamittaiseen häirintään ja työsyrjintään, joihin sekä Lounais-Suomen aluehallintovirasto että Työterveyslaitos ovat puuttuneet.

Finnswanin ja Finnfellowin työntekijöille on jaettu poikkeuksellisen paljon varoituksia ja muita kurinpitotoimia. Potkuja käsitellään pian oikeudessakin.

Tätä juttua varten MOT haastatteli 15 entistä ja nykyistä Finnlinesin työntekijää erilaisista epäkohdista salakuljetuksesta turvallisuusongelmiin. Näistä MOT kertoo ohjelmassa Hätäviestejä mereltä.

Tupakan ja nuuskan myynti nousi koronavuonna pilviin

MOT:n haltuun saamat Finnlinesin sisäiset tilastot paljastavat, miten tupakan ja nuuskan myynti kasvoi viime vuonna rajusti.

Kun kilpailevien matkustuslaivojen liikenne loppui kuin seinään koronan takia, Finnlinesin alukset jatkoivat. Niiden pääbisnes on rahti, ei matkustus.

Vaikka pandemia sai myös Finnlinesin matkustajamäärät romahtamaan, verottomien tuotteiden myynti nousi Finnfellow ja Finnswan -aluksilla yllättäen pilviin.

Varustamon omien tilastojen mukaan tupakan myynti kasvoi vuodessa 30 prosentilla ja nuuskan myynti huikeat 165 prosenttia.

Yhteensä Finnlines myi viime vuonna taxfree-tuotteita yli 7 miljoonalla eurolla kahdella laivalla.

Finnlinesin sisäisiä myyntitilastoja: Product sales development (shop)
Finnlinesin sisäisen taxfree-myyntitilaston mukaan tupakan ja nuuskan myynti on noussut merkittävästi pandemiavuonna.Yle MOT

Varustamon mukaan taxfree-kaupan taloudellinen merkitys yhtiölle on vaatimaton: alle kaksi prosenttia koko yhtiön liikevaihdosta. Vain kahdella Finnlinesin kahdestakymmenestäyhdestä laivasta käydään taxfree-kauppaa.

Finnlinesin Suomen operatiivinen johtaja Thomas Doepel kirjoittaa sähköpostitse, että varustamon ydinidea ei ole maksimoida laivalla tapahtuvaa myyntiä, vaan ”tarjota luotettavat ja hyvät liikenneyhteydet niin rahdille kuin tarvematkustajille”.

Kuitenkin Finnlinesin henkilöstölle lähetetyssä luettelossa hehkutetaan hienoja myyntilukuja ja kehotetaan laivaväkeä jatkamaan samaan malliin.

Finnlinesin sisäisiä myyntitilastoja.
Finnlinesin johto hehkuttaa sisäisessä julkaisussa hienoja taxfree-myyntilukuja ja kehottaa työntekijöitä jatkamaan samaan malliin.Yle MOT

Työntekijöitä painostetaan myymään sääntöjen vastaisesti

Työntekijät ovat olleet jo pitkään huolestuneita siitä, että maissa olevat pomot painostavat myymään taxfree-tuotteita enemmän kuin säännöt sallivat.

Huolestuneet työntekijät ovat ottaneet yhteyttä Finnlinesin korkeampaan johtoon.

– Lähinnä sen takia, ettei halua itse joutua pulaan siitä, että myy enemmän kuin mitä laki sanoo. Mutta mitään rajoituksia ei ole kuitenkaan tullut, ja vastaus on ollut, että pitää myydä paljon, laivatyöntekijä kertoo.

Työntekijöiden mukaan maihinnousukortteja ei tarkasteta. Niiden avulla myyjät voisivat tarkastaa, ettei asiakas osta liikaa verottomia tuotteita.

Finnlinesin Suomen johtaja Thomas Doepel myöntää, ettei maihinnousukortteja tarkasteta.

Doepel sanoo MOT:lle, että yhtiö noudattaa lainsäädäntöä ja viranomaismääräyksiä.

– Toimimme aina lakien mukaisesti, vastuullisesti ja eettisesti ja edellytämme tätä myös työntekijöiltämme.

Taxfree-tuotteita säilöttynä laivan autokannelle ja käytäville.
Finnlinesin laivoilla säilytetään suuria määriä taxfree-tuotteita käytävillä ja autokannella. Yle MOT

Taxfree-tuotteita näyttää olevan laivalla paljon, sillä niitä on säilötty jopa käytäville ja autokannelle. MOT matkusti laivalla Ahvenanmaalle. Säilytys ei vaikuta asianmukaiselta.

Näky on tuttu työntekijöille.

– On olemassa tarkoituksenmukaiset, eli lukolliset varastot. Ei ole ollut selvästikään tilaa, niin tuotteet on päätetty jättää autokannelle, niin että saadaan mukaan, eräs työntekijä kommentoi.

MOT:n tietojen mukaan Tulli selvittää Finnlinesin aluksilla tapahtuvaa taxfree-myyntiä. Tulli ei myönnä eikä kiellä mahdollista tutkintaa.

Suomen Tulli ei suostu kommentoimaan aihetta edes yleisellä tasolla.

Sen sijaan Ruotsin Tulli antaa haastattelun.

Taxfree-tuotteiden salakuljetus osa järjestäytynyttä rikollisuutta

Kun koronavirusepidemia pysäytti Suomen ja Ruotsin välisen laivamatkustusliikenteen käytännössä kokonaan, Ruotsin tulli siirsi tehovalvontaa rahtiliikenteeseen Tukholmasta pohjoiseen, Kapellskäriin ja Grisslehamniin.

Finnlinesin kaksi alusta Finnfellow ja Finnswan kulkevat päivittäin Kapellskäriin.

Ruotsin Tullilaitoksen apulaisjohtaja Stefan Granath kertoo salakuljetuksesta, joka rehottaa Suomesta Ruotsiin kulkevilla aluksilla.

– Tullilaitos etsii ennen kaikkea suuria volyymejä, jotka ovat osa järjestäytynyttä rikollisuutta. Kaupan päälle saamme myös taxfree-ongelman Kapellskärissä ja Grisslehamnissa.

Granathinmielestä on valitettavaa, jos esimiehet kehottavat Finnlinesin työntekijöitä myymään enemmän kuin säännöt sallivat.

– Varustamotoimintaa ei todellakaan pidä hoitaa niin, että tienataan rahaa olemalla osa järjestäytyneen rikollisuuden ketjua. Se on nimittäin seuraus, jos myydään yli sääntöjen.

Verovapaiden tuotteiden salakuljetus Finnlines-laivoilla on Granathin mukaan selkeä ongelma.

Myös Ruotsin Tulli on kuullut, että Finnlinesin laivoilla myydään liikaa verottomia tuotteita matkustajille, eikä maihinnousukortteja tarkasteta.

– Se kuulostaa huolestuttavalta, ehdottomasti. Olemme kuulleet asiasta, mutta meillä ei ole ollut mitään konkreettista, jonka perusteella olisi voinut käynnistää tutkintaa.

Stefan Granath korostaa varustamoiden vastuuta.

Finnlinesin operatiivinen johtaja Thomas Doepel siirtää vastuun puolestaan matkustajille.

– Jokaisen matkustajan omalla vastuulla on huolehtia ostamiensa verottomien tuotteiden tullauksesta.

MOT:n anonyymi lähde. Kuva merenrannassa, kohde selin kameraan.
Finnlinesin laivaväki on ottanut yhteyttä korkeimpaan johtoon ja viranomaisiin, mutta tilanne ei ole heidän mielestään parantunut. MOT haastatteli 15 entistä ja nykyistä Finnlinesin työntekijää juttua varten.Janne Järvinen / Yle

Vastuuasemassa olevat jäivät kiinni rysän päältä

Varustamo on palkannut konsulttioyhtiö PricewaterhouseCoopersin selvittämään Naantalin ja Kapellskärin välillä kulkevien kahden laivan taxfree-myyntiä.

Hiljattain Finnlinesin työntekijä pysäytettiin aluksella ennen poistumista Naantalin satamassa. Hänen hallustaan löydettiin merkittävä erä nuuskaa.

MOT:n haastattelemat työntekijät kertovat nähneensä, kuinka kaksi vastuuasemassa olevaa henkilöä osti satoja torneja nuuskaa.

Thomas Doepel myöntää, että kaksi varustamon henkilökuntaan kuuluvaa työntekijää on äskettäin jäänyt kiinni tullirajoitusmäärien ylittäneen nuuskamäärän myynnistä ja ostoksesta. Heitä epäillään myös kassaohjeiden rikkomuksesta.

– Kyse ei ollut sadoista nuuskatorneista, mutta kuitenkin selvästi yli sallitun tullirajoitusmäärän, Doepel sanoo.

Suomeen saa tuoda enintään kilon nuuskaa, eli noin 2–10 nuuskatornia riippuen nuuskan painosta.

Matkustusrajoitukset ovat korona-aikana vaikeuttaneet nuuskan tuontia Suomeen. Pandemia on myös nostanut nuuskan hintaa (siirryt toiseen palveluun)katukaupassa.

Vankilatuomio Finnlinesin kapteenille törkeästä veropetoksesta

Finnlinesin laivoilla on ennenkin tutkittu salakuljetusta.

Vuosi sitten eräs Finnlinesin kapteeni sai poikkeuksellisen kovan tuomion törkeästä veropetoksesta: kaksi vuotta vankeutta ja yli kahdensadan tuhannen euron vahingonkorvauksen Suomen valtiolle.

Kapteeni oli myynyt lähes 5000 kartonkia tupakkaa ja yli 1 200 litraa viinaa kahden vuoden ajan. Hän oli välttänyt veroja yhtensä noin 230 000 euron edestä.

Tuomio ei ole lainvoimainen. Se menee hovioikeuteen kesällä.

Kapteeni oli pyörittänyt laajaa salakuljetusta ostamalla isoja määriä verovapaata alkoholia ja tupakkaa Saksasta.

Ostot olivat osa niin sanottua “slabi-myyntiä” eli verovapaita tuotteita, joita henkilökunta saa tuoda rajallisen määrän Suomeen.

Todistajien mukaan kapteeni myi tuotteita ainakin Turussa, mutta Tulli ei pystynyt selvittämään myynnin yksityiskohtia.

Kapteenin itsensä mukaan hän antoi tuotteita lahjuksina Venäjän tulliviranomaisille.

Kyseisen kapteenin työsopimus on sittemmin irtisanottu.

Sen sijaan Tullin yli tuhat sivua pitkästä esitutkinnasta paljastuu, että veropetoksesta epäiltiin myös toista Finnlinesin nykyistä kapteenia.

Häntä vastaan ei lopulta nostettu syytettä. Taxfree-tuotteiden valtavat kaupat näyttävät kuitenkin jatkuvan laivoilla.

Laivaväki on seurannut vuosien ajan, kuinka kyseiset kapteenit ovat ostaneet isoja määriä taxfree-tuotteita laivalta. Työntekijöille tuomio ei tullut yllätyksenä.

Löydösten perusteella tehdään tarkennuksia niin kuluttajien kuin henkilökunnankin myynnin suhteen.

Thomas Doepel

Useat heistä kertovat MOT:lle myös nykyisen kapteenin valtavista taxfree-ostoksista.

– Olen nähnyt, kun hän kantaa näitä saman näköisiä, saman kokoisia ja saman painavia nuuskalaatikoita autonsa takalokeroon, työntekijä sanoo.

Varustamo on tehnyt sisäisen selvityksen kapteenin mahdollisesta salakuljetuksesta. Sen lopputuloksesta Finnlines ei suoraan kerro.

– Niiden löydösten perusteella tehdään tarkennuksia niin kuluttajien kuin henkilökunnankin myynnin suhteen, Thomas Doepel kirjoittaa.

Kyseinen kapteeni on edelleen Finnlinesilla töissä. Hän ei vastannut MOT:n yhteydenottopyyntöihin.

Katso MOT: Hätäviestejä mereltä Yle Areenassa

Lisää MOT:n tutkivaa journalismia

Lue seuraavaksi