1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raskas liikenne

Kuljetusyritykset tasapainottelevat yhä lepoaikasäädösten ja koronapoissaolojen välillä – SKAL: "On aito huoli, riittävätkö kuljettajat"

Viime kevään lievennyksistä ajo- ja lepoaikoihin pitäisi saada pysyviä. Yrityksille helpotusta toisi edes uusi määräaikainen jakso.

raskas liikenne
Rekka ajaa Kilpisjärventietä eli Valtatietä 21 Lapissa talvisissa olosuhteissa.
Ammattiliikenteen ajo- ja lepoaikarikkomukset lisääntyneet koronan takia

Poliisi tekee vuosittain täsmäiskuja, joissa valvotaan tehostetusti raskasta liikennettä. Tänä vuonna tehostettua valvontaa suoritettiin viikon verran helmikuun alkupuolella.

Valtakunnallisesti lukemat etenkin ajo- ja lepoaikarikkomusten osalta olivat synkät: niitä kirjattiin 376 (siirryt toiseen palveluun). Valvonnassa tarkastettiin yli 2400 ajoneuvoa.

Suhteessa tarkastettujen ajoneuvojen määrään rikkomusten määrä oli lähes samalla tasolla kuin 2020, mutta trendi kertoo pidemmästä huonosta kehityksestä.

– Ajo- ja lepoaikarikkeiden määrä oli edelleen kohtuuttoman suuri suhteessa tarkastettujen ajoneuvon määrään. Muutosta parempaan ei ole edelleenkään tapahtunut, sanoo poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta poliisin tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Kuljetusalalla yhtenä syynä haastavaan tilanteeseen pidetään koronapandemiaa.

Viime keväänä Suomessakin raskaan liikenteen ajo- ja lepoaika-asetusta lievennettiin reilun kahden kuukauden ajan, mutta nyt on palattu “normaaliin”, vaikka pandemia jatkuu.

Korona pakottaa poissaoloihin

Seinäjokelainen Teija Pöytälaakso on toimitusjohtaja kahden kuljetusalan yhtiön konsernissa.

Pöytälaakso kertoo, että viimeisen vuoden aikana tietyt ajot, kuten hotellialaan liittyvät tekstiilikuljetukset, ovat romahtaneet. Toisaalta verkkokauppaostosten ja elintarvikkeiden kuljetukset kauppoihin ovat lisääntyneet – koronan takia.

Poliisi tarkistaa rekka-auton Vaasan satamassa.
Poliisin helmikuisessa raskaan liikenteen tehoiskussa todettiin lähes 400 ajo- ja lepoaikarikkomusta. Jarkko Heikkinen / YLE

Samaan aikaan sairauspoissaolojen määrä on lisääntynyt merkittävästi. Kuljettajien kynnys jäädä kotiin pienimmästäkin oireesta on madaltunut, koronasuositusten mukaisesti.

– Työsuunnittelun suurimpana haasteena on se, että tällä hetkellä kuljettajat otetaan hyvin matalalla kynnyksellä pois rivistä. Ennen nuhassa, yskässä ja kurkkukivussa pystyi olemaan töissä, mutta nyt kuljettaja passitetaan koronatestiin, Pöytälaakso toteaa.

Sairauspoissaolot ja etenkin varotoimenpiteenä toteutuvat poissaolot lisäävät kuljetusyhtiöiden painetta saada sovitut kuljetukset hoidettua muun henkilökunnan voimin.

Pöytälaakson yhtiöiden palkkalistoilla on reilut 40 henkeä, ja autoja 30.

– Olemme toistaiseksi siinä onnellisessa asemassa, että olemme saaneet kaikki järjestymään ja pyörät pyörimään. Henkilökunta on joustavaa ja lähtevät matkaan myös vapaapäivänä tarpeen vaatiessa.

Poikkeus pysyväksi

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mukaan on tosiasia, että korona on aiheuttanut alan yrityksissä yleisesti samanlaisia ongelmia kuin seinäjokelaiskonsernissa.

– Kun yrityksissä toimitaan varovaisuussääntöjen mukaan, on aito huoli, riittävätkö kuljettajat, Lehtonen sanoo.

Koska yrityksillä ei ole mahdollisuutta rikkoa sääntöjä, Lehtonen toivoo, että säännöt olisivat sellaiset, että ne ymmärtäisivät vaikean poikkeustilanteen.

– Aivan liian tiukkoja nämä säännöt ovat nyt.

Koronapandemian levitessä maaliskuussa 2020 valtioneuvosto antoi (siirryt toiseen palveluun) väliaikaiset asetukset koskien linja-autojen ja tieliikenteen raskaan tavaraliikenteen ajoaikojen pidentämistä ja lepoaikojen lyhentämistä.

Kun yrityksissä toimitaan varovaisuussääntöjen mukaan, on aito huoli, riittävätkö kuljettajat.

Iiro Lehtonen

Pääsääntöisesti muutokset koskivat päivittäisiä ja viikottaisia lepoaikoja jonkin verran niitä lyhentäen. Poikkeusasetusta noudatettiin maantiekuljetuksissa kansallisessa ja kansainvälisessä liikenteessä 27.3.-31.5.2020 (siirryt toiseen palveluun).

Lehtosen mukaan kevään poikkeusasetus oli oikeansuuntainen reagointi alan haastavaan tilanteeseen.

– Ennen kaikkea yritykset saivat tarpeellisen joustomahdollisuuden päivittäisten kuljetustehtävien hoitamiseen.

SKALin tavoitteena on, että poikkeuksesta tulisi pysyvä.

– Ajo- ja lepoaikojen osalta toiveena olisi, että tällaiset poikkeukset muodostuisivat pysyväksi eli asetusta lievennettäisiin.

Toinen toive olisi tarpeen mukaan helposti yhteiskunnallisissa häiriötilanteissa käyttöön otettava säädös. Kun pandemiatilanne todetaan, viranomainen voisi todeta säädöksen käyttöönoton, Lehtonen miettii.

– Asenne pitäisi olla, että yhteiskunnallisissa häiriötilanteissa asetusten pitäisi joustaa.

Poliisi tarkistaa rekka-auton Vaasan satamassa.
Pohjanmaan poliisi osallistui valtakunnalliseen tehostetun valvonnan viikkoon helmikuussa.Jarkko Heikkinen / YLE

Ajo- ja lepoaika-asetus on EU-asetus, joten SKALin toimitusjohtaja toteaa, että siihen vaikuttaminen on sekä haastavaa että pitkä prosessi. Sitä työtä kuitenkin tehdään.

– Olemme saaneet viikonloppuajamisen osalta aikaan helpotuksen, jonka mukaan viikonloppua viettämään saa perjantaisin ajaa muutaman tunnin pidempään. Mutta sekin vei 10 vuotta.

Olosuhteiden pakosta

Teija Pöytälaakson mukaan huomautukset ajo- ja lepoaikarikomuksista ovat harvinaisia. Myöskään sakkoja hänelle tai kuljettajille ei hänen tietonsa mukaan ole tullut maksettavaksi.

Kaikissa autoissa on nykyään etälukijat piirtureihin sekä paikantimet, joten kuljettajien toimintaa voi halutessaan seurata reaaliajassa.

– Jonkun verran tulee vastaan sitä, että kuljettajan lakisääteiset tauot jäävät hieman lyhyeksi. Toki aina pyrin muistuttamaan, että tauon pitäminen ei ole pelkästään lain sanelemaa, vaan lisää myös työhyvinvointia oleellisesti, Pöytälaakso sanoo.

Pöytälaakso toteaa, että aina ei kuitenkaan ole järkevää, tai mahdollistakaan, noudattaa annettuja säädöksiä piiruntarkasti. Esimerkiksi korona-aikana ei huoltoasemalla välttämättä ole mielekästä istua vain siksi, että kello näin ilmoittaa.

Siinä kohtaa on kuljetusyrittäjällä tehtävänä iso päätös, kun pitää päättää, jääkö auto pihaan seisomaan vai otetaanko töihin joku, jonka lepoaika ei ole täyttynyt.

Teija Pöytälaakso

Myös matkalla kotiin voi syntyä tilanne, jossa työpäivän päättymiseen on 20 minuuttia, ja aikataulussa olisi 45 minuutin tauon paikka.

Lisäksi tien päällä voi aina sattua arvaamattomia tilanteita, jotka vaikuttavat ajoaikaan. Myös silloin tarvitaan joustavuutta.

– Suomen tiestö on varsinkin talviakaan sellainen, että usein viivästykset ovat kuljettajasta johtumattomia. Jos kuljettaja merkitsee itselleen viivästymisen syyt, niin kyllähän poliisi ymmärtää ne.

Lue seuraavaksi: Miten koronakriisi on vaikuttanut talouteen? Katso, miten kulutus, matkustaminen ja tavaraliikenne on muuttunut Suomessa

Poikkeusasetuksesta helpotusta uudelleen?

SKALin Iiro Lehtonen toivoo alan yrityksille helpotusta päivittäisen ajoajan joustojen kautta.

– Jokaikinen lievennös, joka toisi mahdollisuuden pidentää päivittäistä tai viikoittaista ajoaikaa, toisi sitä tarvittavaa joustoa, mutta tottakai säännösten tulee olla sellaisia, että liikenne sujuu turvallisesti. Ei siellä voi silmät ristissä ajaa, eikä sitä kukaan toivokaan.

Seinäjoella Teija Pöytälaakso ennakoi talvilomien ja kesälomien ajasta yrityksille haastavaa. Hän viittaa viime kevään määräaikaiseen ajo- ja lepoaika-asetukseen, jolla tilannetta helpotettiin hiukan.

Samankaltaisesta poikkeuksesta voisi olla apua nytkin, Pöytälaakso miettii.

– Se voisi olla kevyt ratkaisu, jolla pikkuisen joustettaisiin viikkolepoajoista ja niin saataisiin väkeä pyöritettyä töissä enemmän tarpeen mukaan. Kuitenkin niin, että koko ajan pystytään huolehtimaan sitä, että kuljettajilla on riittävästi aikaa levätä.

Pöytälaakso uskoo, että niin kuljetusyrittäjät kuin kuljettajatkin pyrkivät toimimaan lainmukaisesti.

– Siinä kohtaa on kuljetusyrittäjällä tehtävänä iso päätös, kun pitää päättää, jääkö auto pihaan seisomaan vai otetaanko töihin joku, jonka lepoaika ei ole täyttynyt.

Aiheesta voi keskustella 23.2. kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

SKAL vaatii lepoaikojen lyhentämistä, jotta välttämättömät kuljetukset voidaan turvata – maitokuskilla ei ole varaa sairastua

Pohjanmaan poliisin raskaan liikenteen ratsiassa paljastui reippaasti ajo- ja lepoaikarikkeitä

Ajo- ja lepoajat suurin huolenaihe Lounais-Suomen raskaan liikenteen tehovalvonnassa

Kuljetusalalla on jatkuvasti ongelmia työehtojen noudattamisessa – pitkän linjan kuljettaja Tero Konttinen kyllästyi ongelmiin ja vaihtoi alaa

Lue seuraavaksi