1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rautatieasemat

Tampere jatkaa keskustan rajua uudistamista miljardihankkeella – katso, miltä rautatieaseman seutu näyttää 15 vuoden kuluttua

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi 18,3 miljoonan euron kaupungin rahoitusosuuden asemakeskuksen hankkeelle.

rautatieasemat
Tampere jatkaa keskustan uudistamista, miljardihanke muuttaa rautatieaseman seudun perusteellisesti
Tampere jatkaa keskustan uudistamista, miljardihanke muuttaa rautatieaseman seudun perusteellisesti

Tampereen aseman seutu kokee suuren uudistuksen tulevien vuosien ja vuosikymmenten aikana. Asema ja sen ympäristö rakennetaan miltei kokonaan uusiksi: suuri puisto, tornitaloja ja uusia liiketiloja.

Havainnekuva Tampereen asemakeskuksesta.
Ensimmäisen vaiheen rakentaminen on tarkoitus aloittaa kesällä 2022. Havainnekuva valmiista asemakeskuksesta.Aihio Arkkitehdit

Asemakeskuksen hanke on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisen vaiheen rakentaminen alkaa ensi vuonna. Vanha asematunneli ja Itsenäisyydenkadun alikulkusilta muutetaan matkaterminaaliksi, josta on suora pääsy laitureille.

Henkilöratapihalle tehdään muun muassa kolmas henkilöliikenteen välilaituri, laitureille rakennetaan katokset ja Itsenäisyydenkadun rautatiesilta uusitaan. Ratikalle rakennetaan matkaterminaaliin pysäkki, mikä helpottaa matkailijoiden kulkua asemalle. Lisäksi on tarkoitus helpottaa matkustajien liikkumista laitureille: jokaiselle laiturille rakennetaan liukuportaat ja hissit.

Tavoitteena on, että terminaali olisi valmis vuoden 2026 lopussa tai vuoden 2027 alussa.

Aksonometrinen havainnekuva Tampereen asemakeskuksesta.
Havainnekuva asemakeskuksesta.Aihio Arkkitehdit

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina 18,3 miljoonan euron kaupungin rahoitusosuuden asemakeskuksen ensimmäisen vaiheen hankkeelle. Väyläviraston osuus Itsenäisyydenkadun alikulkusillan kustannuksista on 26,2 miljoonaa euroa ja VR:n osuus 2,5 miljoonaa euroa.

Koko asemakeskuksen ja sen ympäristön arvioidaan nielaisevan lähes miljardi euroa. Kannen ja areenan alue on noin 600 miljoonan euron hanke.

– Tähän investoidaan paljon. Samalla tällä luodaan myös merkittävät edellytykset yksityisille investoinneille ja sijoituksille, jotka tuottavat verotuloja ja työpaikkoja, asemakeskuksen hankejohtaja Tero Tenhunen kertoo.

Rakentamista vaikeissa oloissa

Asemakeskuksen ensimmäisen vaiheen valmistumiseen on varattu useita vuosia, koska vanhan asematunnelin ja Itsenäisyydenkadun alikulun muuttaminen matkaterminaaliksi ei ole aivan yksinkertainen juttu.

– Paikka on haastava rakentamiselle. Ratikka liikennöi jo tällöin, eli se tarkoittaa sitä, että ratikka menee poikittain alta ja junat päältä. Siinä välissä rakennetaan siltoja, laituria ja muita tiloja, kertoo VR:n kiinteistökehityspäällikkö Kai Perhola.

Havainnekuva Tampereen asemakeskuksesta.
Havainnekuvassa ihmiset katselevat asemakannelta Hämeenkadun suuntaan.COBE / Lunden

Tarkoitus onkin, että kaikki junayhteydet pystytään ajamaan rakentamisesta huolimatta. Tampereen rautatieaseman läpi kulkee noin 5 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Vuoteen 2040 mennessä asemakeskuksen alueen kävijämäärän on arvioitu kasvavan 20 miljoonaan henkilöön.

Perholan mukaan asemakeskuksen muutokset aloitetaan vanhasta asematunnelista ja Itsenäisyydenkadun alikulusta, koska se on matkustajille keskeisin alue.

– Asemakeskuksen hanke liittyy kiinteästi myös Väyläviraston Tampereen henkilöratapiha (siirryt toiseen palveluun), eli Tahera-hankkeeseen, jossa uudistetaan esimerkiksi laitureita. Tästä kohtaa on luontevaa lähteä liikkeelle.

Seuraavaksi linja-autoterminaali ja asemakansi

Asemakeskuksen toiseen vaiheeseen päästään suunnitelmien mukaan vuosina 2025–2030. Silloin tarkoituksena on rakentaa Pakkahuoneen aukiolle linja-autoterminaali.

Kolmannessa vaiheessa tavoitteena on rakentaa kansi laiturialueen päälle vuosina 2030–2035.

– Asemakansi toimii areenakannen jatkona, johon saadaan rakennettua taloja ja katutilaa, asemakeskuksen hankekehityspäällikkö Henri Väänänen kertoo.

Henri Väänänen Tampereen rautatieasemalla
Asemakeskuksen hankekehityspäällikkö Henri Väänänen on innoissaan hankkeesta. Hän ajattelee, että uudesta asemakeskuksesta tulee portti Tampereelle tulijoille ja sieltä lähtijöille.Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Hankejohtaja Tero Tenhusen mukaan ajatus koko aseman kehittämisestä on yhdistää keskustan itä- ja länsipuoli yhteen eli Kyttälän, Tammelan, Tullin ja yliopiston alueet.

– Toinen ja kolmas vaihe sinetöivät sen.

Tero Tenhunen Tampereen rautatieasemalla
Asemakeskuksen hankejohtaja Tero Tenhunen kertoo, että ainoat asiat, jotka eivät muutu, ovat nykyisen asemarakennuksen suojeltu julkisivu ja aulatila.Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Asemakeskus osa kansihanketta

Asemakeskuksen muutos liittyy kiinteästi kansihankkeeseen. Kannen alueelle rakennetaan uusia toimi- ja liiketiloja, asuntoja, palveluita sekä aktiviteetteja.

Kannen päälle rakentuu jopa sataan metriin kohoavia tornitaloja, jotka ovat kaupungin korkeimmat talot. Tampereen kannen toisen tornitalon rakentaminen alkoi syksyllä. Ensimmäisen tornitalon rakentaminen on jo pitkällä.

Kannen aluetta viedään eteenpäin useilla eri hankkeilla, joista yksi on asemakeskuksen rakentaminen.

Tavara-aseman siirto on tehty ja kansi ja areena -hankkeen rakennustyöt alueen eteläisessä osassa ovat jo pitkällä. Tämän hetken suunnitelman mukaan areena valmistuu joulukuussa 2021. Areena on jatkossa tamperelaisten liigajoukkueiden, Ilveksen ja Tapparan, kotihalli. Siellä pelataan myös MM-jääkiekkoa vuonna 2022.

Vision alueesta on luonut maailmankuulu arkkitehti Daniel Libeskind.

Tampereen Kansi areenan havainnekuva
Tampereen Kansi on junaradan päälle rakentuva alue, jonne tulee Tampereen areena, kasino ja hotelli.Havainnekuva: SRV/Libeskind/Tomorrow

Millaisia ajatuksia juttu herättää? Keskustele aiheesta keskiviikkoon kello 23:een saakka!

Lue seuraavaksi