1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raiteet

15 kuntaa lähtee mukaan Itäradan suunnitteluyhtiöön – ministeriö odottaa vielä uusia osallistujia

Liikenne- ja viestintäministeriöstä arvellaan, että parin-kolmen kuukauden jälkeen neuvottelut ovat jo pitkällä.

raiteet
Pendolino ratapihalla
Uusi itäinen ratayhteys kulkisi Helsingistä Porvoon ja Kouvolan kautta itään. Kuvituskuva.Pyry Sarkiola / Yle

Uuden itäisen suunnan ratayhteyden hankeyhtiöneuvottelut ovat alkamassa pian.

Ensimmäinen neuvottelu Itäradan, eli Helsingistä Porvoon ja Kouvolan kautta itään kulkevan ratalinjauksen pohjalta on tarkoitus järjestää parin viikon päästä.

Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa neuvottelut yhteyden kehittämisestä hyötyvien kuntien ja mahdollisesti muiden julkisyhteisöjen kanssa.

Neuvotteluihin on tähän mennessä ilmoittautunut mukaan viisitoista kuntaa. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kuntien määrä voi kuitenkin vielä kasvaa.

– Olemme saaneet tiedon, että eräät muut kunnat käsittelevät osallistumista vielä hieman myöhemmin. Olemme myös lähettäneet muistutuksen asiasta muun muassa Mikkelille, yksikön johtaja Miikka Rainiala liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi halukkaita kuntia ja muita julkisyhteisöjä ilmoittautumaan mukaan neuvotteluihin viime viikon torstaihin mennessä. Takarajaa neuvotteluihin osallistumiselle ei kuitenkaan ole asetettu.

Kuntien lisäksi neuvotteluihin osallistuvat liikenne- ja viestintäministeriö, valtiovarainministeriö sekä Väylävirasto.

Muutamassa kuukaudessa neuvottelut jo pitkällä

Hankeyhtiön vastuulla olisi ratahankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Käytännössä hankeyhtiöneuvotteluissa selvitetään tarkemmin eri osapuolten tavoitteet suunnitteluyhtiölle sekä ehdot ja edellytykset yhtiön perustamiselle. Neuvotteluissa käydään läpi myös yhtiön taloudelliset ja päätöksentekoprosessit.

Neuvotteluiden tavoitteena on yhtiötä koskevan osakassopimuksen sekä muiden perustamisasiakirjojen laadinta. Osakassopimuksen tarkoituksena on sopia tarkemmin esimerkiksi hankeyhtiön perustamisesta, hallinnosta, rahoituksesta ja päätöksenteosta sekä osakkaiden oikeuksista ja velvollisuuksista toisiinsa nähden.

Hankeyhtiöneuvotteluja on tarkoitus pitää 1–2 viikon välein. LVM:n yksikön johtaja Miikka Rainialan mukaan tapaamisten tiheys riippuu muun muassa siitä, kuinka paljon materiaalin kehittäminen kokousten välissä vie aikaa.

Rainiala arvelee, että neuvottelut etenevät muutamassa kuukaudessa jo pitkälle.

– Neuvotteluille luonteenomaisesti on vaikea sanoa tarkkaa aikataulua milloin asia saadaan päätökseen, mutta Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -neuvotteluiden perusteella arvelen, että parin-kolmen kuukauden jälkeen ollaan jo hyvin pitkällä. Aika lopulta näyttää, Rainiala sanoo.

Suunnittelu maksaisi noin 70 miljoonaa

Itäradan hankeyhtiön suunnittelukustannukset ovat alustavan arvion perusteella noin 70 miljoonaa euroa.

Valtio omistaisi hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia. Hankeyhtiön perustamisen edellytyksenä olisi, että muut osakkaat sitoutuisivat yhtiön pääomittamiseen noin 49 prosentin osuudella arvioiduista rakentamisvalmiuden edellyttämän suunnittelun kustannuksista sekä muista hankeyhtiön toiminnan edellyttämistä kustannuksista.

Itäradan varrella sijaitsevat kaupungit ovat jo aiemmin tehneet päätöksiä siitä, millä summilla ne olisivat valmiita osallistumaan radan suunnittelukustannuksiin hankeyhtiössä. Esimerkiksi Kouvola olisi valmis laittamaan pöytään vajaat viisi miljoonaa euroa ja Lappeenranta noin 3,6 miljoonaa.

Valtion rahoitusosuudesta ja määrärahan käyttämisestä hankeyhtiön pääomittamiseen päättää eduskunta. Hankeyhtiöneuvottelut ovat ehdollisia sille, että eduskunta myöntäisi määrärahaa tähän tarkoitukseen. Neuvottelutulos osakassopimuksineen tuodaan myöhemmin erikseen talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsiteltäväksi.

Lisää aiheesta:

Neuvottelut uudesta itäisestä ratayhteydestä alkamassa – ministeriö selvittää nyt, ketkä haluavat mukaan

Kaupungit iloitsevat Itäradasta: "Nyt on hyvin huojentunut olo" – lue kommentit Kouvolasta, Kuopiosta, Joensuusta ja Lappeenrannasta

Uuden itäisen ratayhteyden suunnittelua jatketaan Kouvolan kautta – hankeyhtiön perustamisesta neuvotellaan

Ministeriö haluaa uuden rautatien Helsingistä Kouvolaan – itäinen rantarata jäämässä haaveeksi

Noin 20 kuntaa valmiita rahoittamaan jommankumman itäisen ratayhteyden suunnittelua – nyt odotetaan kutsua ministeriön neuvottelupöytään

Lue seuraavaksi