1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Turvaistuin

Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa – tavoite on vaikea saavuttaa ilman lakimuutosta

Suomen lain mukaan turvaistuinta on käytettävä 135 senttimetriin asti. Tämä on poikkeus moniin Euroopan maihin verrattuna.

Turvaistuin
Lapsia auton vierellä.
Katso videolta, mitä mieltä Kuopion Vehkalammin koulun oppilaat ovat turvaistuimessa istumisesta.

Liikenneturva päivitti lasten turvaistuinsuosituksia muutama viikko sitten. Yksi tärkeä tavoite on nyt saada myös yli 135-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta.

Uuden suosituksen mukaan vielä 150 senttimetriä pitkällä lapsella olisi hyvä olla automatkoilla turvaistuin. Karkeasti tämä tarkoittaa korkeintaan 12-vuotiaita lapsia.

Liikenneturvan aikaisempi suositus mukaili Suomen lakia, jonka mukaan raja on 135 cm. Laki velvoittaa turvaistuimen käyttöön alle 135-senttisillä lapsilla kaikilla automatkoilla.

Lapsi turvaistuimessa.
Kuopiolainen Eveliina Aho ottaisi turvaistuimen käyttöön, jos olisi pakko.Toni Pitkänen / Yle

Isompikin lapsi mahtuu istuimeen hyvin

Moni lapsiperhe luopuu turvaistuimen käytöstä viimeistään silloin, kun koululaisella on pituutta vähintään 135 senttimetriä. Osa jopa aiemmin.

Tavoite turvaistuinten käytön yleistymisestä isommilla lapsilla voi olla vaikea saavuttaa ilman lakimuutosta.

– Kyllä sen tyyppistä kommentointia kuulee, että kun lain vaatimus päättyy, niin istuimesta voi luopua, kertoo koulutusohjaaja Elias Ruutti Liikenneturvasta.

Kuopiolaisen Vehkalammin koulun kolmos- ja nelosluokkalaiset testasivat turvavyöistuimen käyttöä ja moni heistä piti sitä hyvänä. Lähes kaikki turvaistuinta testanneet lapset ovat päälle 140 senttimetriä pitkiä.

– Ottaisin käyttöön, jos on pakko. Toisaalta, jos meidän autoon pitäisi tunkea kolme istuinta, niin ei kyllä mahtuisi, arvelee Eveliina Aho.

Eeva Eskelinen kertoo, että hän käyttää autossa koroketta. Turvaistuimen hän koki paremmaksi, koska siinä on tuet.

Leevi Heiskanen kuvailee turvaistuinta pehmeäksi.

– Turvallisuuden takia ottaisin käyttöön, hän kommentoi.

Keskustelu lakimuutoksesta tervetullutta

Liikenneturva halusi nyt nostaa suosituksensa EU-direktiivin mukaisesti 150 senttimetriin. Suomessa käytössä on kansallinen poikkeus, minkä EU sallii.

– Päätimme suosittaa turvalaitteita sinne saakka, mihin nykyiset turvalaitteet hyväksytään, perustelee suosituksia laativassa työryhmässä mukana ollut Liikenneturvan Elias Ruutti.

Suomen lakia hän pitää jo hieman vanhana 135 senttimetrin rajan osalta. Laki on vuodelta 2006.

Ruutti pohtii, onko samoja perusteita lain suhteen enää olemassa. Esimerkiksi autokanta on Suomessa uusiutunut siten, että turvalaitteet mahtuvat autoihin jo hyvin.

Turvaistuimia hyllyssä.
Ylimmällä rivillä olevat turvaistuimet menevät 150 senttimetriin asti. Valikoima on kasvanut viime vuosina.Toni Pitkänen / Yle

Kansanedustaja Marko Kilpi: yhteinen linja kannatettava

Poliisitaustainen kansanedustaja Marko Kilpi (kok.) arvioi, että nykylaissa olevaa pituusrajaa voisi nostaa. Hän muistuttaa, että autojen turvallisuusjärjestelmät on mitoitettu aikuisille ja viittaa myös lapsen fysiologiaan. Esimerkiksi lapsen pää on suhteessa muuta vartaloa painavampi.

Tiukentamalla vaatimuksia voidaan parantaa lasten turvallisuutta automatkoilla. Hän pitää yhtenäistä linjaa kannatettavana.

– Uskoisin, että sääntely EU-direktiivin mukaisesti olisi hyvä asia, ja silloin aikaisemmin direktiiviä laadittaessa on turvallisuutta lisäävät asiat otettu huomioon, kommentoi liikenne- ja viestintävaliokunnassa istuva Kilpi Ylelle sähköpostitse.

Samassa valiokunnassa istuva joensuulainen Seppo Eskelinen (sd.) sen sijaan ei näe tarvetta muuttaa lakia turvaistuinten pituusrajan osalta.

– Istuimen koko tulee monessa autossa teknisesti ongelmaksi, perustelee Eskelinen sähköpostivastauksessaan.

Myyjä esittelee turvaistuinta.
Lastentarvikkeen myyjä Julia Rokkila kertoo, että Liikenneturvan suositukset ovat monille perheille tuttuja.Toni Pitkänen / Yle

Turvaistuimesta on hyötyä myös isommille lapsille

Suosituksilla tiedetään kuitenkin olevan vaikutusta perheiden valintoihin. Tämä näkyy esimerkiksi lastentarvikeliikkeissä.

Esimerkiksi selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia on suositeltu pienimmille lapsille jo pitkään, ja niiden myynti on kääntynyt selvään kasvuun viimeisen parin vuoden aikana.

– Monet ovat tietoisia suosituksista ja osaavat tulla hakemaan tietyn tyyppistä tuotetta, kertoo Kuopion Lastentarvikkeen myyjä Julia Rokkila.

Turvavyöistuimista on hyötyä myös isommilla lapsilla etenkin lievissä loukkaantumisissa. Istuimen käyttö vähentää esimerkiksi raajavammoja. Liikenneturvasta muistutetaan, että alakouluikäiset lapset ovat ruumiinrakenteeltaan vielä hauraita. Turvavyöistuin suojaa myös päätä ja niskaa.

Markkinoilla on nykyisin useita istuimia, jotka ovat käyttökelpoisia 150 senttimetriin saakka.

– Turvavyöistuin tuo sekä turvaa että parantaa istuimessa matkaavan lapsen matkustusmukavuutta, sanoo Ruutti.

Liikenneturvan uusissa suosituksissa (siirryt toiseen palveluun) selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta suositellaan käytettäväksi vähintään neljään ikävuoteen. Aikaisemmin suositus oli kolme vuotta.

Juttua korjattu 26.2.2021 klo 8.23. Esimerkiksi lapsen pää on suhteessa muuta vartaloa painavampi. Lauseeseen lisätty sana "suhteessa".

Lue lisää:

Liikenneturva: Turvaistuin jää liian usein käyttämättä

Bloggari järkyttyi lasten turvaistuimiin liittyvistä harhaluuloista – oikoo nyt myyttejä turvallisesta matkustamisesta

Keskustele lasten turvaistuimista. Keskustelu on avoinna 27.2. klo 23:een asti.

Lue seuraavaksi