1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikevoitto

Monet Mehiläinen Länsi-Pohjan asiakkaat vaihtoivat koronavuonna vastaanoton digiklinikkaan – yhteisyritys teki 400 000 euroa voittoa pandemiasta huolimatta

Koronapandemia aiheutti yhteisyritykselle lisäkustannuksia ja kasvatti hoitovelkaa.

liikevoitto
Länsi-Pohjan keskussairaala
Myös Meri-Lapissa asiakkaat välttivät vastaanotolle hakeutumista koronan vuoksi.Antti Ullakko / Yle

Digitaalisten terveyspalveluiden käyttö lisääntyi Mehiläinen Länsi-Pohjassa koronapandemian aikana. Viime vuonna yhteydenotoista yli 70 prosenttia ratkaistiin digiklinikalla ilman fyysistä asiointia. Digiklinikalla ratkaistiin viime vuonna yli 8000 asiakkaan palvelutarve.

Samaan aikaan muiden terveydenhuollon palveluiden kysyntä romahti asiakkaiden välttäessä hoitoon hakeutumista. Koronan hoito myös vei merkittävän osan terveydenhuollon resursseista, jolloin kiireetöntä toimintaa supistettiin.

Mehiläinen Länsi-Pohja teki viime vuonna voitollisen tuloksen koronapandemiasta huolimatta. Simon, Kemin, Keminmaan ja Tornion sekä terveyspalveluyhtiö Mehiläisen yhteisyrityksen viime vuoden tilikauden tulos oli 400 000 euroa voitollinen, vaikka koronapandemiasta aiheutui Mehiläinen Länsi-Pohjalle merkittävät lisäkustannukset.

Lisäkustannuksia aiheutui lisääntyneestä resurssitarpeesta sekä tulevaisuudessa hoidettavaksi tulevan hoitovelan syntymisestä.

Mehiläinen Länsi-Pohjan mukaan asiakastyytyväisyys nousi mittauksissa läpi vuoden ja saavutti koko vuoden tulosten osalta uuden ennätystason.

Lue seuraavaksi