1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lumiaurat

"Tästä säädetään, kuinka monta tuulilasia sillä särjetään", naurahtaa Tero Partti – kurkista sisään aura-auton hyttiin

Aura-auton käsittely vaatii kuljettajalta monipuolista osaamista.

lumiaurat
Aura-auton ohjaamon hallintalaitteita.
Viime päivien lumentulo on pitänyt aura-autot liikkeellä. Jarkko Riikonen / Yle

Yrittäjä Tero Partin työpisteestä ei liikkuvia osia puutu. Tavanomaisten hallintalaitteiden ohella aura-auton kuljettaja käsittelee ohjaamossa erilaisia ohjaimia ja lisälaitteita.

Auton keulassa olevaa etuauraa ohjataan omasta vivustaan. Kuljettaja nostaa, laskee ja kääntää auraa sekä säätää sen leveyttä ajon aikana.

Liukkaudentorjuntaa varten aura-auton perässä on sirotteluautomaatti, joka toimii sekä suolan että hiekan levittämiseen. Myös tämän laitteen säädöt ovat auton ohjaamossa kuljettajan käden ulottuvilla.

– Tästä säädetään, kuinka monta tuulilasia sillä särjetään eli kuinka laajalle hiekkaa voi heittää, Partti naurahtaa risteysalueen lähestyessä.

Partin autossa on myös sivuaura, joka mahdollistaa aurausleveyden kasvattamisen jopa useilla metreillä. Sivuauraa hallitaan luonnollisesti oman ohjaimen avulla.

Aura-auton työnopeus voi olla jopa 90 kilometriä tunnissa, joten kuljettajat ovat pitkälle erikoistuneita ammattilaisia.

Lue myös: Näistä kolmesta asiasta valitetaan eniten aurausyrittäjälle – "Liukkaudelle ei mahda mitään ennen kuin sade loppuu"

Lue seuraavaksi