1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Tiina Weckström

Näyttelijä Tiina Weckströmillä on poikkeuksellisen laaja ääniala, ja siksi ohjaajat toivovat usein: "Ota oikein matalalta vaan, se on hauskaa"

Nuorena näyttelijäopiskelijana Weckström luuli vielä olevansa sopraano.

Tiina Weckström
Näyttelijä Tiina Weckströmillä on poikkeuksellisen laaja ääniala, ja siitä on apua roolihahmon tekemisessä
Näyttelijä Tiina Weckströmillä on poikkeuksellisen laaja ääniala, ja siitä on apua roolihahmon tekemisessä

40 vuotta teattereissa ja useissa elokuvissa näytellyt Tiina Weckström luuli koko opiskeluaikansa olevansa sopraano, koska sellainen ajatus oli helppo ja luonnollinen.

– Teatterikoulussa voi monesti käydä niin, että ajatellaan naisäänen olevan sopraano, siitä lauleskellaan ja sillä siisti.

Herääminen oman äänialan laajuuteen tapahtui jo uraa tekevänä näyttelijänä, sattumalta laulunäytelmän harjoituksissa Savonlinnassa. Weckström esitti näytelmässä kahta eri roolia ja ehdotti säveltäjä Kaj Chydeniukselle, että voisi esittää eri roolien laulut täysin eri äänenkorkeudella.

– Chydenius sanoi, että kokeile nyt oktaavia alempaa, mutta et sä sinne kuitenkaan pääse. No minä pääsin ja Chydenius laski äänialaa matalammaksi ja vielä matalammaksi. Minä olin itsekin hämmästynyt, mutta siitä se tuli. Lauloin kahdesta eri äänialasta saman näytelmän eri roolit.

Kontra-alton äänialan löytäminen johti myöhemmin Weckströmin myös yhteen tunnetuimmista teatterirooleistaan Zarah Leanderina.

– Minä lauloin siinä samasta äänialasta kuin Leander lauloi, ja joskus jopa vielä alempaa.

Puoli seitsemän -ohjelmassa Weckström kertoi, miten hän rakentaa roolihenkilöitä muun näyttelijäntyön lisäksi myös äänenkorkeudella pelaamalla, ilman mitään pinnistämistä.

– Minä kysyn ohjaajalta, millainen tämä ihminen on, millaisella äänellä hän puhuu tai laulaa. Se vaikuttaa siihen, millainen se ihminen on, ja jopa millä tavalla hän toimii.

Weckströmin laajasta äänialasta on tullut tavaramerkki, joka on tuonut myös monia möreitä rooleja.

– Sain äskettäin dubata Judi Denchin esittämän hahmon lastenelokuvassa, ja siinä hän puhui todella matalasti ja muristen. Ohjaaja sanoi koko ajan, että murise vielä, murise vielä.

Välillä matalaa ääntä toivotaan Weckströmin mielestä jo turhissakin paikoissa.

– Minä pidän äänellä leikkimisestä, ja toivon että sitä voisi käyttää. Mutta nykyään ohjaajat ovat usein, että ota sieltä matalalta vaan, se on niin hauskaa kun pääset sinne. Kotona laulan salaa ja suihkussa aika korkeitakin ääniä.

Katso Tiina Weckströmin koko haastattelu Yle Areenasta:

Lue seuraavaksi