Hyppää sisältöön

Suomalaisbloggaajan hittipastasta tuli kansainvälinen Tiktok-sensaatio – USA:ssa fetajuusto loppu useista kaupoista

Arkiruoka oli hitti Suomessa vuonna 2019. Nyt siitä kirjoittaa myös New York Times.

Fetajuusto menee nyt Yhdysvalloissa kuin kuumille kiville. Kuva: Timo Vottonen / AOP

Ruokabloggaaja Jenni Häyrisen kehittelemää uunifetapastaa on suomalaisissa ruokapöydissä totuttu nauttimaan jo parin vuoden ajan. Helposta ja maukkaasta arkiruoasta tuli Suomessa suunnaton hitti vuonna 2019, mutta uuden viraalin Tiktok-ilmiön myötä resepti on nyt vallannut kansainväliset keittiöt.

Yhdysvalloissa baked feta pasta -huuma on helmikuussa ollut niin rajua, että monet tuottajat ja ruokakaupat ovat joutuneet myymään kotikokeille eioota.

Someilmiöstä ja sen yllättävästä seurauksesta rapakon takana kirjoittaa The New York Times (siirryt toiseen palveluun). Lehden haastattelema newyorkilainen juustokauppias Anne Saxelby harmittelee, ettei juuston räjähtäneestä kysynnästä johtuen nyt saakaan meijeriltä viikoittaista fetatoimitustaan.

Pieni Rhode Islandissa sijaitseva meijeri kertoo aikovansa lähes kaksinkertaistaa viikoittaisen fetantuotantonsa.

Tiktokissa fetapasta-aihetunnisteella merkityillä videoilla on NYT:n mukaan jo yli 600 miljoonaa katselukertaa.

Somehitti on tyhjentänyt fetahyllyt muuallakin Yhdysvalloissa. The Charlotte Observer -lehti (siirryt toiseen palveluun) kirjoitti pari viikkoa sitten, että Pohjois-Carolinan Charlottessa useammasta ruokakaupasta ei ole helmikuussa enää saanut fetajuustoa.

Seitsemässä osavaltiossa toimivasta Harris Teeter -ruokakauppaketjusta kerrotaan, että fetan kysyntä on noussut 200 prosentilla.

– Tämä on suurin ja maantieteellisesti laajin kasvu tietyn tuotteen myynnissä, mitä olen ikinä nähnyt, sanoo puolestaan maanlaajuisen Kroger-kauppaketjun juustotuotteista vastaava Walshe Birney NYT:lle.

Lue myös: