1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Turku

Turun laajeneva sähköbussiverkko vaatii latauskapasiteetin kasvattamista – vaihtoehtoina lataus varikoilla tai pysäkeillä

Sähköbussien vaatimaa latausverkostoa puidaan Turun laatimassa sähköbussiliikenteen laajentamissuunnitelmassa.

Turku
Kuljettaja Rami Wahlsten tarkkailee sähköbussin pikalatausaseman toimintaa Turun lentoasemalla.
Sähköbussi Turun lentoasemalla. Arkistokuva vuodelta 2016.Ari Welling / Yle

Turun seudun joukkoliikenteen käynnissä olevien bussilinjakilpailutusten mukaan noin kolmasosa Turun linja-autoista kulkee sähköllä vuonna 2022 ja sähköbusseja tulee alueen bussilinjoille reilusti vielä tämänkin jälkeen.

Seudullinen joukkoliikennelautakunta lähetti keskiviikkona sähköbussiliikenteen laajentamissuunnitelman eteenpäin kaupunginhallitukselle.

Suunnitelmassa sähköbussiliikennettä kilpailutetaan Turun seudulla niin, että vuoteen 2025 asti hankittavista ajoneuvoista 41 prosenttia tulee kulkea sähköllä, kaasulla, biopolttoaineella tai vedyllä. Sen jälkeen määrän tulee nousta 59 prosenttiin.

Tällä hetkellä sähköbusseja on liikenteessä kuusi kappaletta linjalla 1 Turun sataman ja lentoaseman välillä. Vuoden loppuun mennessä määrä on arviolta 30–40 kappaletta. Kaikkiaan Fölillä on 260 bussia.

Vuosina 2021–2025 sähköbusseja tulisi kaupungin liikenteeseen 150 lisää.

Missä, milloin ja miten kauan busseja ladataan?

Kun bussiverkkoa muutetaan sähköiseksi, on bussien lataus yhä suurempi kysymys. Sähköbussiliikenteen laajentamissuunnitelmassa tarjotaan kahta ratkaisua.

Vaihtoehtoina ovat bussivarikoilla tapahtuva hidaslataus, pikalataus linjojen päätepysäkillä sekä näiden yhdistelmä.

Hidaslatauksessa autoissa on suuremmat akut, joiden avulla voidaan ajaa tällä hetkellä noin 400 kilometriä. Autot ladataan yön aikana. Hidaslatauksen etu on muun muassa se, että kaupungin ei tarvitse tarjota latauspalveluita eikä rakentaa latausverkostoa. Lisäksi autot ovat päivällä tehokkaammassa käytössä.

Pikalataus on nyt käytössä linjalla 1, missä bussit pysähtyvät satamassa ja lentoasemalla. Latauspisteet täytyy rakentaa linjan molempiin päihin. Jos koko Fölin liikenne sähköistettäisiin pikalatauksella, vaatisi latausjärjestelmä laajaa suunnittelua ja suurta rahallista panostusta.

Sähköbussi pikalatausasemalla.
Pikalatausasema Turun lentoasemalla.Ari Welling / Yle

Suunnitelmassa suositaan hidaslatausta.

– Silloin linja-auto on koko päivän käytössä linjalla, eikä päivällä tarvitse latailla. Lisäksi positiivista näin tilaajan näkökulmasta on se, että liikennöitsijä hoitaa latauksen omalla varikolla. Kaupungin ei tarvitse rakentaa latauspisteitä, Turun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte toteaa.

Lisäksi suunnitelma visioi tulevaisuuden raskaampien bussien vaatimuksia.

Turkuun suunnitellut nivelbussit ovat raskaampia, minkä vuoksi myös sähköä kuluisi enemmän. Tämä tarkoittaa, että autot eivät nykytekniikalla voi toimia pelkällä hidaslatauksella, vaan lisää virtaa pitäisi saada myös matkan varrella.

Kauppatorin alle on tehty tilavaraukset bussien latausjärjestelmälle tätä varten.

Lisää sähköbusseja ensi kesänä

Turun seudun joukkoliikenne Fölin liikenteeseen tulee 47 uutta sähköbussia. Bussit aloittavat samalla, kun uudet liikennöintisopimukset tulevat voimaan kesällä 2021. Sähköbussit tulevat linjoille 6, 7, 7A, 8, 13, 32, ja 61.

Sähköbussisopimusten myötä hiilidioksidipäästöä säästyy Turun kaupungin tiedotteen mukaan vuosittain 4 300 tonnia.

Tarjouskilpailut sähköbussireiteistä voittivat Nobina Oy, joka ei ole aikaisemmin liikennöinyt Turun alueella, sekä LS-Liikennelinjat.

Nobinan voittaman suuremman sopimuksen arvo on noin 8,9 miljoonaa ja pienemmän 3,2 miljoonaa euroa. Säästöä tulee nykyisiin kustannuksiin verrattuna noin 1,4 miljoonaa vuodessa.

Lue lisää:

Bussiyhtiö Nobina rakentaa sähköbussivarikon Turun Pahaniemeen – 42 sähköbussia aloittaa Turun kaduilla ajelun ensi kesänä

Viidesosa Turun busseista vaihdetaan sähköbusseihin – sähköbussit tulevat seitsemälle linjalle

Lue seuraavaksi