1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koronarokote

Alkuruuhka ikäihmisten koronarokotuksissa on purettu – rokotusaikoja annetaan sitä mukaan kun rokotteita saadaan

Aika rokotteeseen kannattaa varata vasta omalla vuorolla. Väärään aikaan liikkeellä olevat kuormittavat puhelinpalvelua.

koronarokote
hoitaja ottaa rokotetta ampullista
Koronarokotukset laajenivat Päijät-Hämeessä tällä viikolla 75-79 -vuotiaisiin ja osaan riskiryhmäläisistä. Kuvassa sairaanhoitaja Kaisu Serkelä annostelee rokotetta. Tuija Veirto/ Yle

Rokotusviikko käynnistyi kiireisenä Hollolan Salpakankaalla, joka on yksi Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän sote-keskuksista.

Salpakankaalla pyöritetään koronavirusrokotuksia yhdestä kolmeen hoitajan voimin ja rokotusaikoja on annettu viiden minuutin välein.

– Tällä viikolla ennätetään rokottaa noin 430 asiakasta, osastonhoitaja Satu Torkko arvioi.

Pääosa rokotettavista on hollolalaisia, mutta myös muista hyvinvointiyhtymän kunnista on voinut tulla piikitettäväksi.

– Onnistuin saamaan ajan verkkosivuilta nelisen viikkoa sitten. Se ei ole aina ikäihmiselle helppoa tietokoneen kanssa ja moni varmaan tarvitsee apua. Minä en tarvinnut, 82-vuotias lahtelainen Martti Hyvärinen toteaa.

Rokotusten alkamisesta lähetettiin ikäihmisille kotiin kirje, mutta hollolalaiset eivät saaneet sitä. Syynä oli osoiterekisterin tilauksessa tapahtunut virhe.

– Sain ajan puhelimitse. Naapuri sanoi, että soita omahoitajalle ja tämä soitti minulle viime viikolla takaisin. Sitä en tiedä, kuinka naapuri osasi minua asiassa neuvoa, 80-vuotias Sirkka Majanen Hollolasta kertoo.

Lahtelainen Martti Hyvärinen ja hollolalainen Sirkka Majanen saivat koronavirusrokotteen Salpakankaan sote-keskuksessa. Kuuntele, millaisia heidän kokemuksensa ajanvarauksen toimivuudesta ovat. Tuija Veirto haastattelee.

Takaisinsoittoa kannattaa odottaa tovi

Rokotukset Päijät-Hämeessä käynnistyivät helmikuun alussa yli 80-vuotiaista. Heistä on tähän mennessä rokotettu noin 40 prosenttia. Tämän viikon alussa rokotukset laajenivat 75-79 -vuotiaisiin ja osaan riskiryhmäläisistä.

Käynnistys helmikuussa takkusi ja puhelimet tukkeutuivat. Nyt pahimmat ruuhkat on purettu ja ajanvaraukseen on otettu lisää väkeä, mutta ajoittain ruuhkia saattaa olla edelleen.

Sähköistä ajanvarausta suositellaan ykkösvaihtoehtona, mutta myös puhelimitse pääsee ajan varaamaan omasta sote-keskuksesta. (siirryt toiseen palveluun)

Käytössä on takaisinsoittopalvelu, mutta se ei aina toimi toivotulla tavalla. Tavoitteena on, että jos soittaja on jättänyt yhteystietonsa ja toiminut puhelimessa kuultujen ohjeiden mukaan, puhelinnumero rekisteröityy palveluun ja asiakkaaseen otetaan yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.

– Kannattaa odottaa rauhassa kaksi päivää ja jos soittoa ei kuulu, soittaa sitten uudestaan, vinkkaa Lahdessa Trion kauppakeskuksessa toimivan rokotuspisteen vastaava hoitaja Satu Rämö.

Rokotteiden saatavuuden ongelmat kertautuvat

Rokotuspisteissä eletään rokotesaatavuuden ehdoilla ja se on ongelma koko maassa.

Tilanne vaikuttaa siihen, miten rokotusaikoja voidaan antaa ja niistä tiedottaa. Esimerkiksi Lahdessa tilanne tiedetään varmasti vain pariksi viikoksi eteenpäin.

– Avaamme aikoja sitä mukaa kun tietoa meille tulevista rokotteista saadaan, Satu Rämö kertoo.

Rämön mukaan rokotusjärjestystä kannattaa noudattaa ja lähteä vasta omalla vuorollaan varaamaan aikaa. Niin ei kuormiteta turhaan ajanvarauspuhelimia.

Ajantasaisin tieto koronavirusrokotteista ja -rokotuksista löytyy Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän verkkosivuilta https://paijat-sote.fi/ajanvaraus-ja-tietoa-koronarokotuksista/ (siirryt toiseen palveluun). Linkin takaa löytyvät ohjeet ja sitä kautta pääsee varaamaan rokotusajan sähköisesti.

Lue seuraavaksi