1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tullit

Miljoonien nettitilausten tullaamisesta on tulossa jättimäinen pakettihärdelli kun laki muuttuu – Posti haluaa laajentaa reviiriään, mutta VM ei suostu

Postin aikeet herättävät ristivetoa, sillä valtuuksien myöntäminen edellyttäisi lakimuutosta. Ensi kesästä alkaen kaikki EU:n alueelle tulevat paketit on tullattava.

tullit
Postipaketteja.
Suomeen tilataan vuosittain miljoonia paketteja. Suuri osa niistä tulee Kiinasta. Mikko Koski / Yle

Posti- ja logistiikkakonserni Posti Group pyrkii saamaan valtuudet pakettien tullaamiseen.

Taustalla on EU-säädös, joka tuo muutoksia pakettien käsittelyyn. Heinäkuusta alkaen kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat pienpaketit on tullattava ja niistä pitää maksaa arvonlisävero. Alle 22 euron arvoisia paketteja tulee Suomeen vuosittain miljoonia. Nykyisellään tullausvelvoite ei koske pienpaketteja.

Uudistuksen johdosta Posti arvelee, että sillä voi pian olla varastoissaan kymmeniätuhansia paketteja tullausta odottamassa. Näkymä hirvittää niin Postin kuin kuluttajan kannalta, minkä vuoksi asiaan etsitään ratkaisua.

Valtionyhtiö Posti näkee tilaisuuden laajentaa reviiviriään ja ehdottaa lakimuutosta, joka antaisi sille valtuudet tullata paketit tilaajan puolesta. Yhtiö esittelee asian kuluttajalähtöisesti.

– Tässä pyritään siihen, että kuluttaja maksaa verot verkkokaupassa, joka ilmoittaa ne EU:n yhteiseen import one-stop shop -ratkaisuun, minkä jälkeen EU pystyisi ilmoittamaan tullille, että lähetyksestä on maksettu verot. Sen jälkeen meillä olisi nopea lähetysvirta kuluttajalle, maalailee Postin kansainvälisten verkkokauppapalveluiden johtaja Sami Finne.

Posti haluaa toimia Tullin edustajana ilman, että paketin vastaanottaja on antanut siihen valtuutusta.

Ismo Mäenpää

VM: Posti pyrkii asiamieheksi ilman valtuutusta

Valtiovarainministeriössä Postin kaavailuihin suhtaudutaan varauksella. Edessä oleva pakettihärdelli osataan nähdä myös ministeriössä, mutta samalla Postin nähdään toimivan omavaltaisesti.

– Posti haluaa toimia Tullin edustajana eli asiamiehenä ilman, että paketin vastaanottaja on antanut siihen valtuutusta. Posti ajattelee, että jos lakia ei voi noudattaa niin sitä pitäisi muuttaa. Ei tämä minusta ihan selvä asia ole, mihin voisi suoraan sanoa, että muutos voidaan tehdä, sanoo valtiovarainministeriön hallitusneuvos Ismo Mäenpää.

Kyse ei ole ainoastaan lähetysvirran sujumisesta, vaan VM:n mukaan myös rahasta.

– Ymmärtääkseni Posti haluaa ottaa myös maksun asiamiehenä toimimisesta, Mäenpää sanoo.

Postin Finne kuitenkin kiistää näkemyksen.

– Postilla ei ole tarkoitus ottaa palvelumaksuja jos ratkaisua käytettäisiin. Tavoittelemme vain nopeaa ja vaivatonta kuluttajakokemusta, Postin Sami Finne sanoo.

Postipakettien lajittelua maakuntiin lähetystä varten Postin logistiikkakeskuksessa Vantaalla 29. marraskuuta 2017.
Kaikki Postiin saapuvat paketit on tullattava ensi heinäkuusta alkaen. Taustalla on EU-säädös, joka pyrkii parantamaan eurooppalaisten yritysten kilpailuasemaa. Aleksi Tuomola / Lehtikuva

Asian käsittely on siis kesken, ja selvittelyssä on mukana myös Tulli. Se valmistautuu osaltaan tullattavien pakettien määrän räjähdysmäiseen kasvuun.

– Tähän on valmistauduttu monella tavalla, muun muassa henkilöstörekrytoinneilla ja kehittämällä tietojärjestelmiä. Brexitin osalta on rekrytoitu noin 60 henkeä ja edelleen rekrytoidaan noin 30 henkeä, kertoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.

Tullauksen voi hoitaa myös jatkossa itse

EU:n ulkopuolelta Suomeen tuodaan muun muassa vaatteita, kosmetiikkaa, varaosia ja ravintolisiä. Eniten suomalaiset tilaavat tavaraa Kiinasta ja Yhdysvalloista.

Posti arvioi EU-säädöksen pudottavan tilausten määrää nykyisestä noin kolmanneksen. Samalla tilausten arvon odotetaan nousevan.

Tullaus on tilaajan vastuulla, ja saipa Posti valtuudet siihen tai ei, sen voi hoitaa itse myös jatkossa. Jos muutoksia lakiin ei tehdä, voi käydä niin, että Postilla on edessä iso kasa paketteja varastoitavaksi. Tilaa löytyisi muun muassa Vantaalta.

– Tähän tarvitaan sitten tietysti tuhansia neliöitä tilaa ja se ei ole kenenkään etu. Toivotaan, että ratkaisu löytyy, Sami Finne sanoo.

Lisää aiheesta:

Verkko-ostosten tullauskäytäntö muuttuu radikaalisti ensi kesänä: Kuluttajien on tullattava kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat ostoksensa

Lue seuraavaksi