1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koronarokote

Koronarokotusten puhelinlinjat kuumina Raumalla – ajanvarausjärjestelmä kaatui välillä

Takaisinsoittojärjestelmä on purkanut ruuhkaa, mutta ei riittävästi.

koronarokote
Nuori henkilö tutkii puhelinta.
Kaupunki toivoo, että rokotusaikaa varaavat jättäisivät takaisinsoittopyynnön.Henrietta Hassinen / Yle

Rauman koronarokotteiden ajanvarauspuhelimen linjat ovat ylikuormittuneet. Kaupungin mukaan tämä voi aiheuttaa häiriöitä puhelinliikenteeseen.

Järjestelmää korjattiin viikonlopun ajanvarauksiin ja siihen lisättiin takaisinsoittojärjestelmä. Takaisinsoittoja tehtiin satoja, mutta aikoja ei silti riittänyt kaikille. Rokotteita on tarjolla vain rajallinen määrä.

Järjestelmä kertoo soittajalle puhelun alussa, että jos takaisinsoittoa ei tule, ovat rokotteet loppuneet. Kaupungin asiakaspalvelusta huomautetaan, että jatkuva soittaminen ei auta ja takaisinsoiton voi jättää vain kerran.

– Aikojen soittaminen takaisinsoittoa jättämättä kuormitti puhelinlinjat niin, että järjestelmäkään ei pysynyt koko aikaa ylhäällä.

Kaupungin asiakaspalvelusta tilannetta havainnollistavat Sari Saramo ja Mari Soilukari.

Näin takaisinsoitto toimii:

Soittamalla rokotenumeroon puhelu ohjautuu ensin tiedotteeseen, jossa asiakkaalle kerrotaan, mihin hän on soittanut. Sen jälkeen järjestelmä tarjoaa takaisinsoittoa, koska soittajien määrä on suuri. Takaisinsoitto kannattaa ottaa, sillä sitten järjestelmä huolehtii soittajan jonopaikan säilymisestä hänen puolestaan: takaisinsoiton valinnut soittaja pääsee varaamaan rokotusajan soittonsa mukaisessa järjestyksessä. Hänelle soitetaan takaisin, kun hänen vuoronsa on, mikäli rokotteita on jäljellä.

Kun järjestelmä tarjoaa takaisinsoittoa, tulee toimia takaisinsoitto-ohjeen mukaisesti. Tällöin kuuluu tiedote, joka vahvistaa takaisinsoittopyynnön tulleen rekisteröidyksi. Sen jälkeen puhelu suljetaan. Takaisinsoitto tulee samaan numeroon, josta takaisinsoittopyyntö on jätetty.

Kun asiakas on jättänyt takaisinsoittopyynnön, hän voi sulkea puhelimen ja odottaa yhteydenottoa. Hänen ei kannata soittaa enää uudelleen, eikä se nopeuttaisi asian hoitamista lainkaan, sillä järjestelmä tunnistaa samaan numeroon tehdyt takaisinsoittopyynnöt ja soittaa jokaiseen numeroon vain kerran. Sitä paitsi uudempi soitto on aiempia taaempana jonossa.

Koska koronarokotuksen saamiseen on kova tarve, niin ajanvarausjärjestelmään tulee varausaikoina suuret määrät puheluita. Useaan kertaan soittaminen ei auta tilannetta, sillä puhelun katkaisu ilman takaisinsoiton jättämistä aiheuttaa puhelun mukaisen jonopaikan menettämisen.

Paras tapa hoitaa asia on takaisinsoiton avulla: esimerkkinä asiakastapaus viime lauantailta, jossa henkilö soitti ajanvaraukseen klo 8.30 ja jätti takaisinsoittopyynnön, sai takaisinsoiton ajanvaraukselta kello 10 ja rokotusajan sovittua. Nyt tällä henkilöllä on koronarokotus.

Lue myös:

Netinkäyttäjät voivat viedä kaikki koronarokotusajat soittajien nenän edestä Porissa

Satakunnan viimeisimmät koronauutiset löydät täältä.

Kuuntele tästä uusimmat Ylen radiouutiset Satakunnasta

Lue täältä uusimmat Yle Uutiset Satakunnasta

Lue seuraavaksi