1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Laskutusvirheet

Rivitaloyhtiö sai lähes 100 000 euron tasauslaskun – syynä vesilaitoksen uuden laskutusjärjestelmän virhe

Porin Vesi on oikaissut virheellisen laskun asiakkaan yhteydenoton jälkeen.

Laskutusvirheet
Vesimittari.
Porin Veden kaikkien 21 000 asiakkaan tiedot on siirretty uuteen laskutusjärjestelmään. Kuvituskuva. Tapio Pukkila / Yle

Porilainen rivitaloyhtiö sai äskettäin yllättävän vesilaskun Porin Vedeltä. Tasauslaskun summa oli huikea 95 000 euroa, kun normaalisti taloyhtiön vuosittainen vesilasku on 5 000 euron luokkaa.

Ensihämmästyksen jälkeen asia selvisi yhteydenotolla vesilaitokseen. Asiakkaan piti kuitenkin olla itse aloitteellinen.

Porin Veden verkostopäällikkö Jouko Halminen sanoo, että kyseessä on yksittäinen virheellinen lasku. Niitä on ilmennyt sen jälkeen, kun Porin Veden laskutusjärjestelmä vaihdettiin kokonaan uuteen vuodenvaihteessa.

Noin vuoden kestäneessä vaihto-operaatiossa Porin Veden kaikkien noin 21 000 asiakkaan tiedot siirrettiin uuteen järjestelmään. Jokaista uudistuksen jälkeen lähtenyttä laskua ei ole voitu erikseen tarkistaa.

– Otannalla on tarkistettu, että periaatteet ja laskut ovat oikein, mutta siellä välissä voi olla virheellisiä laskuja. Virheiden määrä on ollut tehtyyn työhön nähden kuitenkin huojentavan pieni, sanoo verkostopäällikkö Halminen.

– Ja mitä olen kuullut muualta maasta vesilaitoksista vastaavanlaisista laskutusjärjestelmän vaihdoista, olemme selvinneet aika vähällä, hän lisää.

Vesilaskut kannattaa tarkistaa ja mahdollisista virheistä ottaa yhteyttä vesilaitokseen.

Kuuntele tästä uusimmat Ylen radiouutiset Satakunnasta.

Lue täältä uusimmat Yle Uutiset Satakunnasta.

Lue seuraavaksi