1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Nordea

Nordean pankkipalvelut eivät toimi täysin vieläkään – Fiva vaatii Nordealta raporttia venähtäneestä päivityksestä

Pankkien valvoja vaatii Nordealta selvitystä pitkittyneistä huoltotöistä, jotka ovat haitanneet tavallisten pankkipalveluiden käyttöä

Nordea
Nordean konttori Espoossa Isossa Omenassa.
Nordean pankkipalveluiden huoltokatko pitkittyi.Henrietta Hassinen / Yle

Suurin osa pankkikonserni Nordean pankkipalveluista on saatu kuntoon pitkittyneiden huoltotöiden jälkeen.

Mutta osa palveluista on kuitenkin edelleen poissa käytöstä. Esimerkiksi yritysverkkopankki ja verkossa maksaminen eivät edelleenkään toimi.

Aiemmin pankki kertoi, että tavallinen korttimaksaminen myymälöissa ja verkossa, pankkitunnuksilla tunnistautuminen, verkko- ja mobiilipankki sekä käteisen nosto automaateilta on saatu käyttöön.

Katko alkoi muutostöiden takia sunnuntaita vasten yöllä kello 1, ja sen arvioitiin päättyvän korttien osalta illalla noin kello 21 ja muiden palveluiden osalta noin kello 24.

Fiva tahtoo raportin

Pankkivalvoja vaatii Nordealta raporttia siitä, mikä töissä meni pieleen.

– Ehdottomasti edellytetään raportointia. He ovat jo kertoneet asiasta, mutta odotamme vielä tarkempaa selvitystä, mistä tämä on johtunut ja erityisesti sitä, miten jatkossa voidaan välttää tällaiset huoltokatkon pidentymiset, sanoo Finanssivalvonta Fivan toimistopäällikkö Markku Koponen.

Nordean asiakkailla luottokorttimaksaminen on saattanut takuta, samaten mobiilipankin tiedoissa on ollut puutteita.

Fivalta ei ole toistaiseksi luvassa erityisiä toimia Nordeaa kohtaan, mutta Koponen muistuttaa, että asiakkaat voivat vaatia pankilta korvausta, jos palvelukatkosta on koitunut selvää taloudellista haittaa.

Nordean asiakkailla on katkennut myös pankkitunnusten käyttäminen. Se estää esimerkiksi monien viranomaispalveluiden käyttämisen verkossa. Koposen mukaan tällaisten tapausten korvaamiseen ei ole valmista kaavaa.

– On tapauksesta kiinni, millaista vahinkoa siitä on koitunut, mutta on vaikea antaa mitään yleispätevää ohjeistusta.

Katkon syynä ovat olleet Nordean tietojärjestelmien muutos- ja ylläpitotyöt. Esimerkiksi kaksi vanhaa IT-konesalia siirrettiin kokonaan uuteen moderniin konesaliympäristöön.

– Tehdyt muutostyöt olivat aivan välttämättömiä, mutta emme missään tapauksessa odottaneet, että katko venyisi, Nordean henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Jani Eloranta sanoi tiedotteessa.

Lue lisää:

Nordea: Suurin osa palveluista toimii (siirryt toiseen palveluun)

Lue seuraavaksi