Hyppää sisältöön

Saunamarkkinat vetävät nyt hyvin – Narvin toimitusjohtaja: "Maailmalla on paljon potentiaalisia saunojia"

Kiuasvalmistajat investoivat tuotantoon ja työntekijöihin. Kasvua odotetaan etenkin viennistä.

Sauna- ja kylpytuotteiden kysyntä käy kuumana ympäri maailman. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Suomalaisilla kiuasvalmistajilla on kädet täynnä työtä.

Koronavuosi lisäsi kotoilua ja ihmiset panostavat nyt rentoutumiseen sekä omaan hyvinvointiin.

Kesko kertoo, että kylpemiseen liittyvät tuotteet ovat tehneet K-Raudoissa hyvin kauppansa. Esimerkiksi viime keväänä ulkoporeammeiden, paljujen ja kylpytynnyreiden ja sekä niihin liittyvien tarvikkeiden myynti kasvoi jopa 150 prosenttia.

Sama trendi on näkynyt myös S-ryhmän rautakaupoissa. Myyntiä on ollut erityisesti puukiukaissa ja kiuaskivissä.

Puukiukaiden myyntisesonki ajoittuu mökkeilykaudelle. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Kiuasvalmistaja Narvi Oy:n toimitusjohtaja Arto Sainion mukaan saunatuotteiden kysyntä oli hyvää jo ennen koronan rantautumista Suomeen.

– Viime vuonna kysyntä kasvoi entisestään ja jatkui vuoden loppuun asti sekä kotimaassa että vientimarkkinoilla.

Monenlaisia investointeja

Narvi on rakentamassa Raumalle uutta kokoonpanotehdasta tulipalon tuhoaman tilalle. Puolet yhtiön tuotantotiloista paloi maan tasalle viime heinäkuussa.

– Meidän oli pakko investoida katastrofin takia. Samalla kun rakennamme uutta, kasvatamme kapasiteettia sekä virtaviivaistamme tuotantoprosessejamme, kertoo Sainio.

Harvia aikoo rakentaa noin 1200 m2 lisää tuotantotilaa Muurameen. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Keski-Suomessa kiukaita ja saunoja valmistava Harvia ilmoitti 2,5 miljoonan euron investoinnista viime viikolla. Yhtiö laajentaa ja automatisoi kiuastuotantoaan Muuramen tehtaalla.

– Samalla tuotantokapasiteetti kasvaa noin 20 prosenttia. Viimeisen 10 kuukauden aikana on palkattu yli 40 ihmistä ja nyt on tullut aika investoida konekantaan, kertoo Harvian tuotanto- ja hankintajohtaja Mika Suoja.

Kiukaan kokoamisessa on monta vaihetta, joista iso osa tehdään käsityönä. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Myös Pieksämäellä kiukaita valmistaval Iki-kiuas on palkannut lisää työntekijöitä.

– Henkilöstömäärä on kasvanut vuoden aikana 30-40 prosenttia, eli olemme investoineet työntekijöihin, kertoo Iki-kiukaan toimitusjohtaja Samuli Kerrman.

Iki-kiukaalla etenkin kalliimpien design-mallien kysyntä on ollut kasvussa sekä Suomessa että ulkomailla.

– Meillä on uskolliset ja laatutietoiset asiakkaat, jotka pitävät kysynnän tasaisena. Kun tottuu Mersuun, ei sitä vaihda Skodaan, sanoo Kerrman.

Maailmalla on löydetty saunomisen ihanuus

Sauna- ja kiuasvalmistajat kertovat kaikki samaa: saunominen ei ole enää pelkästään suomalaisten juttu.

– Nykyään saunominen on kasvussa myös Suomen ulkopuolella ja toimialalla nähdään, että kasvu jatkuu. Maailmalla on todella paljon potentiaalisia saunojia, sanoo Narvi Oy:n Sainio.

Jarno Ahonen paketoi vasta valmistunutta puukiuasta Harvian tehtaalla. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Saunomisen kulttuuri vaihtelee eri puolilla maailmaa, mutta kaikella kylpemiseen liittyvällä on tällä hetkellä hyvä menekki.

– Pohjoismainen sauna on yksi tyyppi, sitten ovat höyrysaunat ja infrapunasaunat. Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa erityisen suosittuja ovat pihasaunat, kertoo Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.

Harvia on myös kasvattamassa tynnyrisaunojen tuotantoaan Yhdysvalloissa. Yhtiö seuraa tarkkaan, mihin suuntaan kylpeminen maailmalla kehittyy.

– Saunan hankinnassa kiukaan arvo on noin 10 prosenttia kokonaisuudesta. Se loppu 90 prosenttia on se, mikä meitä myös kiinnostaa.

"Terveys ja hyvinvointi on maailmalla erittäin kovassa huudossa tällä hetkellä. Uskon, että meillä kaikilla saunantekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen omalta osaltamme." sanoo Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Pajuharjun mukaan saunan tunnettuus Suomen ulkopuolella on kasvanut. Etenkin kylpemisen terveys- ja hyvinvontivaikutukset kiinnostavat.

– Globaalisti saunamarkkinasta 90 prosenttia on Suomen ulkopuolella. Kasvu on nyt suurinta siellä, missä sauna ei ole vielä ollut kovin tunnettu.

Kiukaiden myynnin voidaan odottaa kasvavan lähitulevaisuudessa myös kotimaassa, sillä kesämökkien ja rantatonttien kauppa kävi viime vuonna kuumana.

Katso myös:

Millaista saunominen on modernissa Suomessa, miksi saunominen kiinnostaa erityisesti naisia ja mitä sauna meille suomalaisille merkitsee?
.
.