1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hammashuolto

Hämeenlinnan hammastarkastusjonot koettelevat hoitotakuun rajoja – Jukolan hammashoitolassa hoidetaan nyt monta vaivaa yhdellä kertaa

Vastaanottoaika joustaa potilaan tarpeen mukaan.

Jukolan hammashoitolan pilotissa potilaat saadaan jopa kerralla valmiiksi ja potilaskin selviää hammashoidossa pitkälle yhdellä jännittämisellä. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Jukolan hammashoidossa Hämeenlinnassa on reilun kuukauden ajan voinut hoitaa monta hampaisiin liittyvää vaivaa yhdellä kertaa. Samalla kun paikataan hammas, voidaan esimerkiksi poistaa hammaskiveä.

– Riippuen mikä hoidon tarve on, voidaan nyt tehdä samalla kertaa enemmän, sanoo ylihammaslääkäri Teija Raivisto.

Henkilökunnalta ja asiakkailta on kuulunut jo tyytyväistä kumua. Potilaat saadaan jopa kerralla valmiiksi ja potilaskin selviää pitkälle yhdellä jännittämisellä.

Toiminnan ohjausjärjestelmä määrittelee ajan hoidon tarpeen mukaan ja järjestelee muita aikoja.

– Potilaat saavat tunnin aikaikkunan, ja he tietävät että tarkempi aika tulee puoli tuntia aikaisemmin. Vastaanottoajan pituus puolestaan määräytyy sen mukaan, paljonko on tehtävää ja kauanko potilas jaksaa olla suu auki.

Pilottikokeilu kestää syksyyn ja sen yhtenä tarkoituksena on kartoittaa joustavampia hoitotapoja.

– Jos oikein pitkälle mietitään, niin säästäähän tämä myös luontoa ja aikaa, kun ei tarvitse matkustaa meille enää niin usein. Eikä tule enää samalla tavalla poissaoloja töistä ja koulusta.

Kiireettömässä hoidossa tapahtui lumipalloefekti

Vuosi sitten maaliskuussa alkanut ensimmäinen koronasulku Hämeenlinnan kaupungin hammashoidossa näkyy yhä pitkinä jonoina hammastarkastukseen. Kiireelliset toimenpiteet hoidetaan heti, mutta kaupunki myöntää että tarkastusajoissa pysytään nipin napin hoitotakuun rajoissa.

– Totta kai se vaikuttaa. Kiireetön hoito lopetettiin keväällä 2020 ja ajat siirrettiin syksyyn. Kun ihmiset olisivat halunneet varata aikoja syksyllä, ei niitä ollut tarjolla. Seurasi lumipalloefekti, sanoo Hämeenlinnan kaupungin ylihammaslääkäri Teija Raivisto.

Hoitotakuun mukaan potilaan hoidon tarve on arvioitava kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta. Varsinaista hoitoa on tarjottava viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. Hammashoidossa kolmen kuukauden enimmäisaikaraja on kuitenkin mahdollista ylittää toisella kolmella kuukaudella, jos hoidon lykkäämiselle on perusteltuja syitä eikä potilaan terveydentila vaarannu.

Hammashoidon osalta potilaan on siis saatava kiireetöntä hoitoa enintään puolen vuoden päästä siitä, kun hänen hoidon tarpeensa arvioitiin. Hämeenlinnassa jokainen saa ajan, ja jokainen hoidetaan. Mutta odotusaika koettelee helposti suun terveyttä.

– Odottaminen ei tee hyvää suun terveydelle, sillä suussa olevat ongelmat pahenevat ja käyntikertoja tulee hammaslääkäriin useampia.

Vuosi koronakriisin alkamisen jälkeen terveydenhoito voi olla jälleen uuden edessä kun hallitus valmistelee valmiuslakia. Sosiaali- ja terveydenhuollon pykäliä (siirryt toiseen palveluun) on valmiuslaissa useita. Pykälän 88 mukaan voidaan oikeuttaa muun muassa lykkäämään kiireetöntä hoitoa odottavien potilaiden hoidon määräaikoja, jos se on tarpeen kiireellisen hoidon järjestämiseksi.