1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. laivaliikenne

Merenkurkun uutta laivaa testataan jo simulaattorissa – tulevan aluksen kapteeni on tyytyväinen: Antaa viitteitä siitä, miltä oikea laiva tuntuu

Simulaattorin avulla voidaan harjoitella esimerkiksi komentosiltatyöskentelyä, tutkalaitteiden, elektronisen kartan ja hätätilannejärjestelmien käyttöä sekä luotsiajoa.

laivaliikenne
Simulaattorinäkymä Aurora Botnia -alukselta
Merenkurkussa tulevaisuudessa liikennöivän Aurora Botnian liikennöintiä, esimerkiksi Vaasan satamaan ajoa, on päästy jo harjoittelemaan simulaattorin avulla.

Vaasan ja Uumajan välille liikennöimään tulevan Aurora Botnia -aluksen pitäisi valmistua vielä tämän kevään aikana.

Jo nyt aluksen liikennöintiä päästään “kuivaharjoittelemaan” simulaattorilla.

Rauma Marine Constructionsin (RMC), Wasalinen ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) yhteistyöhanke on Suomen ainoa 360 asteen komentosiltasimulaattori.

Simulaattorilla voidaan ajaa Vaasan satamaan samalla tavalla kuin sinne tultaisiin todellisella laivalla. Uumajan satamassa ajamista sillä ei voi harjoitella, ainakaan vielä.

Komentosiltatyöskentelyn lisäksi simulaattorin avulla voidaan harjoitella esimerkiksi tutkalaitteiden, elektronisen kartan ja hätätilannejärjestelmien käyttöä sekä luotsiajoa.

– Simulaattori on tämän päivän liitutaulu, sanoo SAMKin merenkulun hankepäällikkö Heikki Koivisto.

Viitteitä aluksen tuntumasta

Simulaattorin 360-asteen näkymä mahdollistaa sen, että näkymäkulmia ei tarvitse vaihtaa kesken harjoitteluajon.

– Näillä harjoituksilla parannamme turvallisuutta laivalla, sanoo Aurora Botnian tuleva kapteeni Johannes Sjöholm.

Sjöholm on päässyt jo testaamaan simulaattoria ja sitä kautta tulevaa alusta. Sjöholmin mukaan tuntuma on hyvä ja antaa viitteitä siitä, miltä oikea laiva tulee tuntumaan.

– On tosi hyvä koulutusmielessä, että tämmöinen simulaattori on ja laivan malli on prikulleen sama kuin alus tulee olemaan.

Aurora Botnia on Sjöholmin mukaan kooltaan suunnilleen samankokoinen kuin nykyinen reitillä liikkuva laiva eli kapteenin kannalta uuden laivan suurin uutuus ei ole sen koko. Sjöhom nostaa tärkeäksi sen, että simulaattorilla päästään harjoittelemaan propulsion käyttöä.

– Käytännössä se tarkoittaa, että minulla on ihan eri vetolaite käytössä kuin vanhassa laivassa. Vanhassa laivassa oli kiinteä akseli ja ruori perässä, nyt on 360-astetta ympäri pyöriviä potkureita.

Simulaattorikuva Aurora Botnia -aluksesta
Simulaattorikuva Merenkurkkuun valmistuvasta Aurora Botnia -aluksesta.Wasaline

Ajamaan kerran viikossa

Rauman merenkulkualan koulutus ja RMC-telakka ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Aurora Botnia toimii myös SAMK:n vetämissä hankkeissa referenssialuksena.

Simulaattori on oppilaitoksella opiskelijakäytössä yhtä lailla kuin Aurora Botnian henkilökunnan käytössä.

– Olemme testanneet malllia 14 tuntia omalla väellä ja vaasalaiset ovat testanneet sitä pari päivää. Käyttöä jatketaan aluksen luovuttamiseen asti, Koivisto toteaa.

Sjöholmin mukaan suunnitelma on käydä ajamassa kerran viikossa. Haluttaessa voidaan testata erilaisia tuulilukemia, myrskyä ja muuta, mitä halutaan.

– On iso etu, että tällainen simulaattori on rakennettu ja voimme harjoitella siellä erilaiset rajat; että tiedämme etukäteen, milloin on turvallista, milloin ei ja miten esimerkiksi tuulen suunta vaikuttaa meidän päivittäiseen elämäämme.

Lue seuraavaksi:

Rauman telakan koronarypäs hidastaa Merenkurkun uuden laivan rakentamista – "Montaa takapakkia ei voi enää tulla", arvioi Wasalinen Peter Ståhlberg

Merenkurkun uuden laivan vesillelaskutilaisuus oli yhtä hymyä: juhlapuheissa kiiteltiin poikkeustilanteessa sujunutta yhteistyötä – katso video

Aiheesta voi keskustella 10.3.21 kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi