1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Yle

Yle solmi uudenlaisen yhteistyökuvion kaupallisen median kanssa – Maaseudun Tulevaisuus alkaa julkaista Ylen alueuutisia verkossa

MT valitsee Ylen tarjonnasta ne alueuutiset, jotka se haluaa julkaista.

Yle
Kuvakaappaus Ylen paikallisuutisten sivulta ja kuvakaappaus Maaseudun Tulevaisuus -lehden sivuilta.
Ylen ja Maaseudun Tulevaisuuden yhteistyökokeilu alkaa torstaina 11. maaliskuuta.Samuli Huttunen / Yle, kuvakaappaukset: Yle ja Maaseudun Tulevaisuus

Yle solmii uuden yhteistyökuvion kaupallisen median kanssa. Torstaina alkaa vuoden loppuun saakka jatkuva yhteistyökokeilu, jossa Maaseudun Tulevaisuus julkaisee omassa palvelussaan Ylen alueuutisia.

Käytännössä MT valitsee haluamansa alueuutiset Ylen uutistarjonnasta ja julkaisee ne verkkosivuillaan. Yhteistyössä ei liiku raha, eikä Yle tee yhteistyön nimissä ylimääräistä sisältöä.

Järjestelyn primus motor on MT:n päätoimittaja Jouni Kemppainen. Yleltä hänen ehdotukseensa tarttuivat toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila ja uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen.

Kemppainen on pitkän linjan yleläinen. Hän työskenteli Ylellä 20 vuotta, joista kymmenen vuotta uutispäätoimittajana 2000–2010-luvuilla. MT:n päätoimittajana hän aloitti vuonna 2016.

– Tällaisen yhteistyön avulla kaupallinen media saa lisää yleisöä ja pystyy kohdistamaan omat voimavaransa vielä paremman sisällön tekemiseen, jolloin yleisö saa entistä paremman lopputuloksen eteensä. Olen valtavan iloinen siitä, että Jokinen ja Ylä-Anttila lähtivät tähän ennakkoluulottomasti mukaan, Kemppainen toteaa.

Jouko Jokisen mukaan järjestely tukee Ylen tavoitetta ja strategiaa tehdä hyvää yhteistyötä kaupallisen median kanssa.

– Maaseudun Tulevaisuus on oiva kumppani alueellisten uutisten jakamiseen, koska Suomessa on oikeastaan vain kaksi valtakunnallista mediaa: Maaseudun Tulevaisuus ja Yleisradio, Jokinen toteaa.

Maaseudun Tulevaisuus on on poliittisesti sitoutumaton Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton (MTK) pää-äänenkannattaja. Kolme kertaa viikossa julkaistavan lehden levikki oli reilu 70 000 vuonna 2019. MT:n kokonaistavoittavuus, joka sisältää myös digilukijat oli samana vuonna 420 000.

Jouko Jokinen
Kaupallisen median kanssa tehtävä yhteistyö on osa Ylen strategiaa, toteaa Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen.Antti Kolppo / Yle

Kemppainen tunnetaan Yle-kritiikistään

Jouni Kemppainen on Yle-vuosiensa jälkeen antanut kriittisiä lausuntoja Ylen toiminnasta.

Pari vuotta sitten hän piti kolumnissaan (siirryt toiseen palveluun) Ylen menestystä maakunnissa vaatimattomana ja kritisoi toimitusjohtaja Ylä-Anttilaa siitä, että yhteistyöhankkeiden etsintä on hiipunut. Jokinen vastasi tuolloin kritiikkiin Ylen verkkosivuilla.

Oliko kritiikki alustusta tällaisen yhteistyökuvion syntymiselle, Jouni Kemppainen?

– Ei ollenkaan. Olen iloinen, että Ylessä seurataan nykyään maaseudun tulevaisuutta, nähdäkseni paremmin kuin aiemmin. Tyytymättömyys maaseudulla kumpuaa erityisesti metsätalouteen liittyvistä uutisista ja sen takia päätämme jatkossakin itse sen, mistä kulmasta asioita katsotaan, Kemppainen sanoo ja viittaa siihen, että MT valitsee Ylen tarjonnasta julkaistavat uutiset oman harkinnan mukaan.

Kemppainen sanoo uskovansa enemmän yhteistyön voimaan kuin vastakkainasetteluun.

– Maaseudun Tulevaisuus varaa edelleen oikeuden olla kriittinen Ylen tarjontaa kohtaan silloin, kun se on faktapohjaisesti perusteltua.

Viimeinen sana. Toimittaja ja viestintäalan ammattilainen Jouni Kemppainen vierana.
Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja, entinen pitkän linjan yleläinen Jouni Kemppainen tunnetaan Yle-kriittisistä puheenvuoroistaan. Toisaalta hän sanoo uskovansa enemmän yhteistyöhön kuin vastakkainasetteluun.Jorge Gonzalez / Yle

Yhteistyökuvio ei ole päätoimittajan mukaan MT:lle säästötoimenpide

Kemppaisen mukaan nyt syntyvä yhteistyökuvio ei vähennä MT:n tarvetta omille toimittajille.

– Tämän avulla ei säästetä kuluista. Ylen varaan ei voi jättäytyä, sillä edelleen se, millä erotumme muista, tehdään omalla uutishankinnalla.

Jouko Jokinen huomauttaa, että Ylen ja kaupallisen median yhteistyö on yhteinen etu.

– Suomalainen media vahvistuu ja sen kautta suomalaisuus vahvistuu, hän sanoo.

Lue seuraavaksi