1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. risteilyt

Näin 30 000 ulkomaalaista risteilyvierasta voidaan päästää Suomessa maihin – mallia testattu maailmalla: "Eivät liiku vapaana"

Kotkaan ja Haminaan kesällä saapuvat ulkomaalaiset risteilymatkustajat pääsevät maihin, mikäli viranomaiset sen sallivat. Koronaturvatoimet ovat tiukat.

risteilyt
Haminan–Kotkan sataman risteilyliiketoiminnan projektipäällikkö Petra Cranston
Kansainvälisten varustamojen risteilyillä ei ole todettu koronatartuntoja tiukkojen turvatoimien takia, kertoo Petra Cranston. Videossa on käytetty arkistokuvaa kesältä 2019.

Vaikka meri on vielä jäässä, Haminan-Kotkan satamassa tehdään kovasti töitä tämän kesän ja myös tulevien kesien risteilyjen parissa. Alun perin tämän kesän risteilykaudelle odotettiin yhteensä 16:tta alusta, mutta osa aluksista on joutunut koronatilanteen vuoksi perumaan tulonsa Kotkaan ja Haminaan.

– Meillä on muutama peruutus tullut. Ne johtuvat epävarmasta tilanteesta. Alkukauden risteilyjä varustamot ovat siirtäneet eteenpäin, kertoo risteilyvarustamomarkkinoinnin projektipäällikkö Petra Cranston Haminan-Kotkan satamasta.

Peruutetuista aluksista ensimmäinen olisi saapunut jo tällä viikolla Kotkaan.

– Se olisi ollut merkittävä satsaus koko Suomelle. Laivan alkutaival Suomessa olisi alkanut Turusta. Sitten se olisi tullut Helsingin kautta Kotkaan ja jatkanut sieltä Pietariin. Nyt kun meillä kerrankin on talvi, olisi ollut tosi mukava tarjota risteilyvieraille kaunista talveamme täällä, sanoo Cranston.

Kansainvälisen risteilyliikenteen odotetaan elpyvän tulevalla kaudella Haminan ja Kotkan satamissa. Kirsi Lönnblad tapasi Kotkan ja Haminan sataman kansainvälisistä risteilyistä vastaavan projektipäällikkö Petra Cranstonin.

Peruutuksista huolimatta hyvä tilanne

Peruutuksista huolimatta Kotkan ja Haminan tämän kesän risteilykauden kokonaistilanne näyttää Cranstonin mukaan hyvältä.

– Tällä hetkellä meille on tulossa kymmenen alusta, kaikki sekä Kotkaan että Haminaan.

Alukset ovat myös isoja.

– Jos ne olisivat täynnä matkustajia, puhuttaisiin 3 000–6 000 matkustajasta per laiva.

Varustamot ovat suurelta osin vanhoja tuttuja, mutta mukana on myös uusia varustamoja.

Risteilykausi käyntiin kesäkuussa

Kotkan ja Haminan risteilykausi pääsisi näillä näkymin alkamaan kesäkuun loppupuolella. Uusimpien tietojen mukaan ensimmäinen alus olisi tulossa kesäkuun loppupuolella eli 28. kesäkuuta. Pian sen jälkeen olisi tulossa muitakin aluksia.

– Sitten onkin tiivis viikonloppu tai muutama päivä siinä, jos näin tapahtuu, kertoo Cranston.

Tilanne elää koko ajan ja yhteydenpito varustamojen kanssa on tiivistä.

Alusten tiivis saapumistahti tänä kesänä on Cranstonin mukaan samalla hyvää varautumista tulevien vuosien lupaavalta näyttäviin risteilykausiin.

– Pääsemme myös testaamaan omia toimintojamme, että homma toimii sutjakkaasti, vaikka aluksia tulee peräkkäisinä päivinä.

Cranstonin mielestä varustamot ovat olleet matkailualalla edelläkävijöitä turvallisuuden kehittäjinä.

– Kun tilanne eskaloitui vuosi sitten, varustamot ryhtyivät heti toimiin. Ne pyrkivät etsimään ratkaisuja siihen, miten matkailu saadaan jälleen turvalliseksi, kertoo Cranston.

Haminan–Kotkan sataman risteilyliiketoiminnan projektipäällikkö Petra Cranston
Petra Cranstonin mukaan kesän risteilyillä on ollut mukavasti kysyntää.Pyry Sarkiola / Yle

Kokemusta kerätty koeristeilyillä

Heinäkuussa lähes joka varustamolla oli valmiina terveysohjeet, jotka hyväksytettiin laivan kotimaan viranomaisilla. Kuun lopussa osa varustamoista järjesti koeristeilyjä, joilla testattiin terveysohjeita. Nämä koeristeilyt järjestettiin pääasiassa Itämerellä ja Välimerellä.

– Tälläkin hetkellä on säännöllisiä risteilyjä Välimerellä. Kohdemaita ovat Kreikka, Italia ja Kanariansaaret, sanoo Cranston.

Suomen laivameklariliiton mukaan kansainvälisiä aluksia kohdellaan Suomessa tällä hetkellä ulkorajaliikenteenä. Tämän vuoksi ne saavat käydä Suomessa vain kääntymässä, eikä matkustajia päästetä maihin.

Kansainväliset varustamot pyrkivät ylläpitämään risteilybisnestä tiukan terveysprotokollan kautta. Matkustajan tulee joko esittää korkeintaan kolme vuorokautta vanha negatiivinen testitodistus, todistus sairastetusta taudista tai rokotustodistus.

Laivoilla on tarkat toimintaohjeet, terveydenhuoltohenkilöstöä ja testausvalmius.

– Jos kaikesta huolimatta kävisi niin, että epäillään tartuntaa, henkilö päästään aluksella testaamaan ja eristämään. Lääkäri tekee päätökset, kertoo Suomen laivameklariliiton toiminnanjohtaja Sari Turkkila.

Myös satamakäynnit ovat hyvin tarkkaan ohjattuja.

– Matkustuskuplaa suositaan. Matkustajia ei päästetä paikallisen väestön kanssa tekemisiin, vaan bussi noutaa heidät suoraan satamasta. Sitten käydään kiertoajelulla ja palataan takaisin, toteaa Turkkila.

Näin tapahtuu myös Kotkassa ja Haminassa.

– Matkustajat eivät liiku vapaana, vaan täysin varustamon retkien kautta ohjattuina. Meillä onneksi Kotkassa ja Haminassa on laaja tarjonta. Pystymme tarjoamaan autenttisuutta myös tässä kuplamatkustuksessa, sanoo Petra Cranston.

Laivoilla on tehty myös teknisiä muutoksia. Niihin voidaan ottaa väkeä enintään 75 prosentin verran maksimikapasiteetista, jotta laivalla on tilaa pitää riittäviä turvaetäisyyksiä.

Tehostettua siivousta ja käsihygieniaa

Suomen suurissa matkustajalaivavarustamoissa koronakäytännöt noudattavat samaa linjaa kuin viime keväänä. Silloin Viking Linen, Tallink Siljan, Eckerö Linen, Finnlinesin ja Wasa Linen laivoille laadittiin yhtenäinen toimenpideohjeistus.

– Se lähtee tehostetusta siivouksesta ja käsihygieniasta laivoilla. Laivaan ei oteta täyttä määrää matkustajia. Tällä hetkellä määrät ovat tietysti hyvin marginaalisia rajoitusten vuoksi, sanoo Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Maskisuositus on voimassa kaikilla varustamoilla tilanteissa, joissa ei pysytä pitämään turvavälejä. Lisäksi laivaan nousevilta vaaditaan korkeintaan 72 tuntia vanha negatiivinen koronatesti.

– Toivotaan, että saisimme turvallisuustoimia noudattamalla ja rokotusten edetessä turvallisesti avattua matkustusta. On hyvä muistaa, että laiva on iso tila. Sitä voi verrata vaikka ostoskeskukseen verrattuna muihin matkustusmuotoihin, Tuurnala toteaa.

Korona viivyttää suunnittelua

Kotkassa ja Haminassa kuluvan vuoden risteilyt Kotkassa ja Haminassa olisi tavallisesti laitettu lukkoon jo kaksi vuotta sitten. Nyt koronatilanne on viivästyttänyt suunnittelua varustamoissa ja varustamot tekevät vielä poikkeuksellisesti tämän vuoden reittisuunnitelmia uusiksi.

– Vaikka alkukauden peruutuksia on tullut kaikkiin satamiin, se ei tarkoita sitä, että alukset välttämättä jäisivät pois, jos tilanne muuttuu selvemmäksi, sanoo risteilyvarustamomarkkinoinnin projektipäällikkö Petra Cranston.

Tilanteen selkiytymiseen vaikuttaa muun muassa koronavirusrokotusten eteneminen ympäri maailmaa. Tilastojen perusteella Cranstonin mukaan näyttää siltä, että ihmiset ovat hyvin halukkaita varaamaan risteilyjä kesälle ja alkusyksylle.

Lue seuraavaksi