1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkailuyritykset

Matkailuyritykset toivovat hartaasti, että kolmen viikon koronasulku tehoaa: “Jos kesäsesonki menetetään, käy huonosti”

Koronasulku sulkee ravintolat, mutta hiljentää pitkälti myös matkailupalveluja tarjoavat yritykset kolmeksi viikoksi.

Matkailuyritykset
Kaksi talvipyöräilijää järven jäällä. Taustalla hotelli Järvisydän.
Järvisydän on koronasulun aikana auki yrittäjäperheen voimin.Esa Huuhko / Yle

Rantasalmelaisessa Järvisydämessä käy keskimmäisellä hiihtolomaviikolla melkoinen kuhina. Parkkipaikat ovat täynnä ja lähes kaikki 400 vuodepaikkaa on myyty.

– Aivan etelän hiihtolomaviikkojen asiakasmääriin ei ylletä, mutta kohtuullisiin silti, toimitusjohtaja Markus Heiskanen arvioi.

Seuraavat kolme viikkoa on hämärän peitossa. Koronasulku sulkee alueen ravintolat, mutta majoitustilat ovat pääosin käytössä, samoin kylpylä.

Matkailukeskuksen 80 työntekijälle lomautusvaroitukset ovat tuttuja vuoden takaa. Tuolloin yrittäjäperhe piti tiettyjä palveluita auki omin voimin.

Heiskanen arvioi ensimmäisen koronakevään haukanneen noin 1,5 miljoonaa euroa yrityksen tuloista. Kotimaan matkailun suosion kasvu kuitenkin paikkasi menetyksiä hyvin.

– Viime keväästä lähtien vuosi on ollut ennätyksen hyvä. Mitään vastaavaa en ole aiemmin yrittäjäurallani nähnyt.

Rantasalmellakin on ristitty kädet, että Suomen kolmen viikon koronasulku tehoaisi ja tartunnat kääntyisivät selvään laskuun. Jos näin käy, edessä voi olla toinen ennätysvuosi,.

– Jos aikaisemmin risteilyt ja aurinkomatkat olivat in niin nyt ne ovat out ja luontomatkailu in. Ja meidän ei kannata pyrkiä esille yksittäisenä yrityksenä, vaan yhtenä matkailumaana tai jopa yhtenä matkailupohjoismaana. Meillä on se luonto, jotka ihmiset kaipaavat.

Markus Heiskanen johtaa matkailukeskusta Rantasalmella.
Markus Heiskanen uskoo luontomatkailun olevan vahvassa nosteessa.Petri Vironen / Yle

Brändin rakennus jäi vielä kesken

Suomen toiseksi suosituimman (1. Kuopio) mökkikunnan Mikkelin kehitysyhtiön Miksein matkailujohtaja Maisa Häkkinen pitää koronasulkua oikeana ratkaisuna tässä vaiheessa kevätttä.

– Toki se tekee ison loven matkailuyritysten tuloihin, mutta tärkeintä on pyrkiä pelastamaan kesä, jonka on kuitenkin selkeä pääsesonki Järvi-Suomen alueella.

Saimaan alueesta on pyritty rakentamaan luontomatkailubrändiä Lapin tapaan. Korona pysäytti kansainvälisen markkinoinnin kokonaan.

– Olemme panostaneettodella paljon kansainväliseen markkinointiin kolmen, viiden vuoden aikana ja meillä oli vähän niin kuin sellainen läpimurtovuosi tulossa. Kun korona tuli, meidän piti hetkessä muuttaa kampanjan kärki kotimaahan.

Kulunut vuosi on ollut kotimaan matkailussa ennätyksellinen. Saman toivotaan jatkuvan koronasulun jälkeen.

– Toivottavasti kesä saadaan pelastettua. Jos kesä menetetään, käy huonosti monelle yritykselle. Meillä on juuri niitä asioita mitä ihmiset tämän pandemian jälkeen ehkä enemmän etsivät eli aitoutta, paikallista elämäntapaa, puhdasta luontoa, aktiviteetteja ja hyvää paikallista ruokaa, Häkkinen maalailee.

Hotelli Järvisydämen vastaanotto maaliskuussa 2021.
Myös matkailuala hiljeni sulkuviikoiksi.Esa Huuhko / Yle