1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raitioliikenne

Tampereen ratikoihin tulee viruksia tappava pinnoite, tuuletusta joka pysäkillä: näin koronavirus vaikuttaa koeliikenteeseen

Koeliikenne alkaa 1. huhtikuuta, mutta ilman matkustajia.

Tampereen ratikka alkaa liikennöidä varsinaisesti elokuussa. Kuva: Antti Eintola / Yle

Tampereen ratikan koeliikenne alkaa aprillipäivänä, mutta ilman asiakkaita. Tämä johtuu vaikeutuneesta koronatilanteesta.

Avoimen koeliikenteen aloitusta matkustajien kanssa on päätetty siirtää tästä syystä toukokuulle. Tarkka päivämäärä selviää koronatilanteen mukaan.

Tampereen ratikan varsinainen liikennöinti on määrä aloittaa maanantaina 9. elokuuta.

Avoin koeliikenne tarkoittaa sitä, että ratikan kyytiin otetaan maksavia asiakkaita, mutta ratikka ei liikennöi vielä säännöllisesti.

Kuljettajat ja liikenteenohjaajat saavat kokeilun aikana kokemusta matkustajien kanssa aikataulun mukaan ajamisesta. Samalla matkustajat pääsevät tutustumaan ratikan.

– Kiinnostus ratikkaa kohtaan on huipussaan, ja aiempien kokemusten ja saadun palautteen perusteella on syytä olettaa, että mahdollisuus päästä ratikan kyytiin ensimmäistä kertaa saisi suuren ihmisjoukon liikkeelle. Tästä syystä meidän on pakko toimia vastuullisesti ja siirtää ajankohtaa, jolloin ratikalla matkustamista pääsee kokeilemaan avoimesti, Tampereen seudun joukkoliikenne Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo tiedotteessa.

Tampereen raitiotiejärjestelmän ja vaunujen käyttöönotto on sujunut osittain jopa etuajassa.

Käsidesit, antibakteerinen pinnoitus

Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo, että todennäköisesti ainakin osa koronarajoituksista on voimassa vielä toukokuussa, kun matkustajia saadaan mukaan. Aloituksessa noudatetaan voimassaolevia suosituksia ja määräyksiä.

– Raitiovaunuihin asennetaan käsidesiautomaatit, matkustajapaikkojen määrää rajoitetaan määräysten mukaisesti ja informoimme matkustajia kuulutuksin, ohjevideoin ja opastein. Vaunut ovat hyvin ilmastoituja, mutta ilmanvaihto tehostuu, kun kaikki ovet avataan joka pysäkillä. Ratikat saavat myös antibakteerisen pinnoituksen, joka tappaa virukset pinnoilta muutamassa minuutissa. Lisäksi vaunut siivotaan joka päivä tehostetusti, Sirviö listaa toimenpiteitä.

Tällä hetkellä joukkoliikenteen toimijoiden tulee tarjota matkustajille mahdollisuus ylläpitää riittävää käsihygieniaa, matkustajille tulee antaa tartuntojen leviämistä estäviä toimintaohjeita, liikennevälineiden pintoja on puhdistettava tehostetusti ja ilmastointiin on kiinnitettävä huomiota. Lisäksi matkustajilla pitää olla riittävät etäisyydet toisiin matkustajiin.

Kyytiin ei pidä tulla, jos on pieniäkin oireita.

– Ymmärrämme halun testata ratikalla matkustamista heti, kun se on mahdollista, mutta jo koronan vuoksi tarpeetonta matkustamista on syytä välttää. Nyt ei ole kunnia-asia olla ensimmäisenä - kaikki ehtivät kyllä kyytiin, Periviita muistuttaa.