1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkustajalaivat

Risteilyt Kotkasta miljoonakaupunki Pietariin voivat olla pian totta – upouuden matkustajaterminaalin rakentaminen alkaa heti lumien sulettua

Uusi matkustajaterminaali pitäisi olla valmis kesäksi 2022. Liikennöitsijää uudelle reitille ei ole vielä löytynyt.

Saga Sapphire -risteilyalus vieraili Kotkassa toukokuussa 2019. Erillistä terminaalia ei Kotkassa vielä ole. Kuva: Tiina Karppi / Yle

Suomeen suurimpaan vientisatamaan Kotkaan aletaan pian rakentaa uutta matkustajaterminaalia Pietarin-laivaliikennettä varten.

Kotkan Kantasataman vanhaan varastohalliin rakennetaan terminaali, johon tulevat tilat matkustajien raja- ja tullitarkastuksia varten.

Tilojen suunnittelu on vielä kesken, mutta rakennustyöt on tarkoitus aloittaa jo touko-kesäkuussa. Tilat olisivat tämänhetkisen arvion mukaan valmiina keväällä 2022.

Haminan-Kotkan satamayhtiö pyrkii synnyttämään säännöllistä matkustajaliikennettä Kotkasta Pietariin.

Kotkasta on laivalla matkaa yli 5 miljoonan asukkaan Pietariin noin 200 kilometriä. Kuva: Jari Tanskanen / Yle

Satamayhtiö on käynyt alustavia neuvotteluja reitistä kiinnostuneiden liikennöitsijöiden kanssa, mutta suunnitelmat ovat vielä alkuvaiheessa.

– Keskusteluja on koronasta huolimatta käyty tiettyjen tahojen kanssa. Mitään lukkoon lyötyä ei ole, Haminan-Kotkan sataman liikennejohtaja Ville Kuitunen sanoo.

Tilat valmiina ensi vuonna

Uusi terminaali rakennetaan juuri Kotka ja Pietarin välistä liikennettä ajatellen, mutta myös liikenne Kotkasta Viroon kiinnostaa satamayhtiötä.

Myös kesäisin Kotkan seudulla käyvät kansainväliset risteilyalukset voivat tulevaisuudessa hyödyntää uutta terminaalia.

– Mahdollisimman vilkas matkustajaliikenne on koko seutukunnan yhteinen asia. Tarvitsemme täällä elinvoimaisuutta, ja sitähän tällainen toiminta tuo, Kuitunen sanoo.

Säännöllinen matkustajalaivareitti Kotkasta ulkomaille puuttuu, mutta Saga Sapphiren kaltaiset risteilyalukset ovat tuoneet Kotkaan joka kesä tuulahduksen ulkomailta. Kuva vuodelta 2019. Kuva: Kiira Ikävalko-Lindqvist / Yle

Haminan-Kotkan sataman liikennejohtaja Ville Kuitunen arvioi, että matkustajaliikenne tulee aikanaan käynnistymään maltillisesti. Satamayhtiö ei tavoittele esimerkiksi Helsingin satamien kaltaisia suuria matkustajamassoja Kotkaan.

– Maksimissaan puhutaan varmaan useammista päivistä viikossa, jolloin liikennettä voisi olla, mutta varmaan käyntejä voi olla harvemminkin. Sen sitten aika näyttää kysynnän mukaan, Kuitunen sanoo.

Kuitusen mukaan koronapandemia vaikeuttaa ennustamista, milloin säännöllinen matkustajaliikenne voisi alkaa.

– Kristallipallo ei ihan pysty sitä sanomaan. Pidemmän aikavälin tavoite se on totta kai, Ville Kuitunen sanoo.

Kansainväliset risteilyt pyörineet useamman vuoden

Kansainväliset risteilyalukset alkoivat pysähtyä Kotkassa vuonna 2017. Tosin viime vuonna kaikki varauksen tehneet risteilyalukset peruivat tulonsa koronapandemian takia.

Tulevana kesänä Haminan ja Kotkan satamat odottavat vilkasta kansainvälistä risteilyliikennettä pandemiasta huolimatta.

Risteilualus Amadea vieraili Kotkassa vuonna 2017. Vieraita vastaanottaa Kotkassa aina soittokunta. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Vahvistettuja risteilyjä tulevalle kaudelle on kymmenen. Kuusi risteilyalusta on perunut ja siirtänyt tulonsa ensi vuoteen.

Ensimmäinen risteilyalus on näillä tiedoin tulossa Kotkaan kesäkuun lopulla.

Lue lisää: Näin 30 000 ulkomaalaista risteilyvierasta voidaan päästää Suomessa maihin – mallia testattu maailmalla: "Eivät liiku vapaana"

Koronan takia kansainvälisillä laivoilla on tarkat toimintaohjeet, terveydenhuoltohenkilöstöä ja testausvalmius. Kotkan-Haminan seudulle saapuvat matkustajat eivät liiku vapaasti alueella, vaan täysin varustamon retkien kautta ohjattuina.

Aiemmat säännölliset reitit lopetettu

Vaikka Kotkan ja Haminan satamat ovatkin vilkkaita, on matkustajaliikenne ollut niissä harvinaista viime vuosina.

Säännöllistä liikennettä matkustajaliikennettä yritettiin edellisen kerran synnyttää itäisen Suomenlahden rannoille viitisen vuotta sitten. Tuolloin 12 matkaa Haminasta Viipuriin tehnyt katamaraanialus (siirryt toiseen palveluun) kuitenkin jätti kaupungin, kun laiturialueiden vuokrasta syntyi kiistaa.

Viime vuosikymmenen alussa puolestaan viriteltiin laivayhteyttä Kotkasta Viron Kundaan. Reitin avaamista oli selvittämässä muun muassa Viking Line.

Myös Kotkan ja Viron Sillamäen välillä on ollut matkustaja-alusliikennettä. Vironia-laiva kulki reitillä vajaan puolentoista vuoden ajan, kunnes reitti lopetettiin kannattamattomana syksyllä 2007.

Nyt Kotkasta Pietariin haaveiltu yhteys ei olisi ensimmäinen laatuaan. Kotkalainen Kristina Cruises liikennöi 1980- ja 90-luvuilla muun muassa Pietariin, sekä Kotkasta että Helsingistä.

Tällä hetkellä matkustajalaivalla pääsee Pietariin Suomessa vain Helsingistä.

Lue lisää:

Suomen suurin vientisatama rakentaa suuren terminaalin kansainvälisille laivamatkustajille – vain reitti ja laivat puuttuvat