1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. opiskelijat

Opiskelijat paljastivat Ylelle, mitä kotona tapahtuu etäluentojen aikana – multitasking on aivotutkijan mukaan aina haitallista, mutta tässä ei ole kyse siitä

Oheispuuhailu voi auttaa keskittymään, kunhan se ei rasita aivojen samoja osia kuin varsinainen tekeminen.

Tiskikoneen täyttö ja tyhjennyskin vaatii kyllä aivotoimintaa, mutta ei kuormita aivoja samalla tavoin kuin esimerkiksi luentoon keskittyminen. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Monet suomalaiset korkeakouluopiskelijat harrastavat luentojen aikana paljon muutakin kuin kuuntelua. He esimerkiksi ripustavat pyykkiä, tiskaavat ja imuroivat.

Tämä kävi ilmi, kun Yle kysyi verkkosivuillaan, mitä kaikkea korkeakouluopiskelijat ovat tehneet etäluentojen aikana kameroiden ollessa poissa päältä. Kyse ei ollut tieteellisestä tutkimuksesta eikä virallisesta kyselystä, vaan kokemuksiaan sai kertoa kuka tahansa.

Vastauksia tuli reilut 500.

Langattomat kuulokkeet mahdollistavat esim kotitöiden teon, lasten hoitamisen, vessassa käynnin, ruuanlaiton yms. / Joksu

Jos en ota muistiinpanoja, niin siivoan usein samaan aikaan, kun kuuntelen luentoa / Reetta

Itä-Suomen yliopistossa työn ohessa opiskeleva Marja Långvik on yksi heistä, joiden keskittyminen hyötyy muusta tekemisestä: kävelystä, siivouksesta, ruuanlaitista ja jopa piha- ja metsätöistä.

– Näissä kaikissa tekeminen sujuu automaattivaihteella, jolloin keho saa olla aktiivinen ja pitää jollakin tavalla myös pään aktiivisena. Jos olen pitkään vain paikallaan ja kuuntelen, nukahdan, kertoo Långvik.

Hän ei koe multitaskaavansa, ja samaa mieltä on psykologian tohtori, aivojen asiantuntija Mona Moisala, joka ontutkimustyössään perehtynyt muun muassa siihen, miten multitasking vaikuttaa aivoihin ja keskittymiskykyyn

Asiantuntijat puhuvat yhä kielteisemmin äänensävyin multitaskauksesta eli siitä, että ihminen tekee useampaa asiaa yhtä aikaa eikä mitään niistä hyvin. Jopa niin huonosti, että siitä voi käyttää muotiin tullutta termiä multipasking (siirryt toiseen palveluun) (Helsingin Sanomat).

Esimerkiksi brittiläinen The Observer kertoo multitaskauksen tuhoavan aivoja. (siirryt toiseen palveluun)

Mutta psykologian tohtorin Mona Moisalan mukaan perunoita voi kaikin mokomin kuoria samalla, kun luennoitsija puhuu.

Motorinen tekeminen voi taittaa levottomuutta

Multitaskingia on Mona Moisalan mukaan se, että yrittää yhtäaikaa toteuttaa kahta keskittymistä vaativaa tekemistä. Eli vaikkapa kuuntelee etäopetusta ja samalla kirjoittaa kännykällä viestejä.

Nuo toiminnot vaativat liikaa aivoilta, erityisesti etuotsalohkolta, koska ne taistelevat samasta resurssista. Lisäksi hyppiminen asiasta aiheuttaa aina viiveen siihen, miten pääsee taas sisään aiheeseen.

Mutta vaikka tekeminen vaatiikin aina aivotoimintaa, kaikki touhuilu ei kuormita samaa aluetta. Prosessointia vaativan asian rinnalla voi olla automaattisempi toiminto, jota ei tarvitse miettiä samalla tavalla.

Tiskikoneen täyttö vaatii toki suunnitelmallisuutta, mutta enemmän kyse on motorisista toiminnoista.

Moisalan mielestä voi olla fiksumpaakin tehdä opintojen ohessa jotain helpoksi koettua ja automaattista kuin istua ja koettaa vastustaa kiusausta mennä samalla Instaan.

Yksilöllistä on, kokeeko ihminen oheistekemisen hyödylliseksi.

– Ainakin jos on taipuvaisuutta levottomuuteen, pieni motorinen tekeminen voi olla hyväksi, sanoo Moisala.

Lue lisää: Aivotutkija: Jo pelkkä kännykän näkeminen voi rasittaa keskittymiskykyä

Mona Moisala on tutkimustyössään perehtynyt muun muassa siihen, miten multitasking vaikuttaa aivoihin ja keskittymiskykyyn. Kuva: Kati Biström / Yle

Etäopiskelun oheistyöt helpottavat myös arkea

Hyviä oheistoimintoja ovat kotitöiden lisäksi piirtely ja käsityöt, jotka voivat auttaa mieltä rauhoittumaan päätehtävän äärelle. Mutta eivät aina.

– Jos opettelee ensimmäistä kertaa neulomaan jotain, ja se vaatii keskittymistä, niitä ei voi tehdä yhtäaikaa, sanoo Mona Moisala.

Myös Marja Långvik turvautuu aputoimintoihin juuri silloin, kun päätehtävä on passiivista kuuntelua tai olemista.

– Jos teen jotakin omaa keskittymistä vaativaa tehtävää, en tarvitse siihen mitään touhua, koska tehtävä antaa tekemistä ja mahdollisuuden aktiivisuuteen, sanoo Långvik.

Hän on huomannut varsinaisen multitaskaamisen riskit:

– Tein joskus työvuorolistoja luennoilla, mutta ne veivät mennessään, en malttanut kuunnella opetusta. Samoin verkossa pyöriminen estää kuunteluni.

Etäluento onkin Långvikille toimivampi malli kuin lähiopetus.

– Se antaa mahdollisuuden rakentaa keskittymisen tueksi liikettä ja aktiivisuutta. Työn ohessa opiskelevana etäluennot myös vähentävät stressiä, kun matkoihin ei mene aikaa, saa olla kotona ja samalla saa tehtyä kotiaskareita. Ja pienempi stressi helpottaa keskittymistä.

Tietoisuus multitaskauksen haitoista kasvanut

Psykologian tohtori Mona Moisalaon ehdottoman iloinen siitä, että "multipaskingista" puhutaan. Nyt ollaan yhä tietoisempia siitä, ettei ihminen ole parhaimmillaan tai tehokkaimmillaan tehdessään useaa asiaa yhtä aikaa.

– Vähän sama kuin unen kanssa: aiemmin moni kehui nukkuvansa vain muutaman tunnin yössä. Nyt ymmärretään, että fiksumpia ovat ne, jotka nukkuvat tarpeeksi – tai oppivat pois multitaskauksesta.

Toisaalta ihmiset sanovat ehkä liian usein multitaskaavansa, vaikka keskittyvät vain yhteen asiaan ja tekevät sen rinnalla jotain, mikä sujuu enemmän autopilotilla.

Se voi olla jopa ylpeilyn aihe.

– Toisaalta myös ymmärretään aiempaa paremmin, että multitaskaava tekee huonolaatuisempaa työtä kuin sellainen, joka keskittyy kunnolla, sanoo Moisala.

Älylaitteet ovat Moisalan mukaan tehneet ihmisistä levottomia, ja jo tunnin paikallaan istuminen mitään tekemättä voi olla vaikeaa.

Kyllä sitä yrittää keskittyä tuntiin. Mutta helposti ajatukset harhautuvat etäopetuksessa, helpommin pelaa/lukee hesaria netistä, hakee työpaikkoja, siivoaa tai laittaa ruokaa. / Valhe

Lue seuraavaksi:

Etäopiskelu sysäsi opiskelijat eriarvoiseen asemaan, kun kaikille ei ole ilmaista lounasta: kokkaamaan voi joutua jopa kesken oppitunnin

Paranisiko etäopetus, jos opiskelijat avaisivat kamerat? Yliopiston professori aloitti keskustelun Twitterissä, sillä mustille ruuduille luennointi on outoa

Ylen kysely: Etäopetus tekee opettajasta chat-juontajan, jolle kukaan ei vastaa – kameran aukaiseminen pelottaa oppilaita

Millainen oheistekeminen auttaa sinua keskittymään? Voit keskustella aiheesta sunnuntaihin kello 23 saakka.